Przeciętny polski nastolatek dziennie spędza 4 godziny i 12 minut korzystając z internetu. To o 32 minuty więcej niż trzy lata temu – wynika z badania NASK Nastolatki 3.0.
Zapytani o swoje najczęstsze aktywności online, ankietowani wymieniali: słuchanie muzyki (65%), oglądanie filmów i seriali (62%), kontaktowanie się ze znajomymi i/lub rodziną za pomocą komunikatorów czy czatów (61%), korzystanie z mediów społecznościowych (59%). Jeden na czterech ankietowanych wykorzystuje sieć do odwiedzania sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych.
Średni czas przeznaczany na aktywności w internecie przez polskich nastolatków wciąż się zwiększa i wynosi obecnie 4 godziny i 12 minut (w poprzednim wydaniu raportu były to 3 godziny i 40 minut). 27,3% respondentów wskazała, że jest online od 2 do 4 godzin dziennie, a 22,9% – od 4 do 6 godzin na dzień. Co dziesiąty nastolatek (9,7%) przyznaje się do korzystania z sieci przez 6-8 godzin, a 12% ankietowanych twierdzi, że jest online dłużej niż 8 godzin na dobę.
Do wzrostu ilości czasu poświęconego na aktywność w sieci przyczynia się przede wszystkim wszechobecność urządzeń mobilnych, które pozwalają na niemal nieustanną łączność z internetem.
Do najpopularniejszych aktywności w sieci należy:
- słuchanie muzyki (65,4%),
- oglądanie filmów i seriali (62,1%),
- kontaktowanie się ze znajomymi i/lub rodziną za pomocą komunikatorów czy czatów (61%),
- korzystanie z mediów społecznościowych (59,4%),
- odrabianie lekcji (50,6%),
- gry online (40,8%),
- poszerzanie wiedzy w ramach swoich zainteresowań, hobby (37,1%),
- korzystanie z sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych (24,6%).
Smartfon jest zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym urządzeniem, za pomocą którego młodzi Polacy łączą się z siecią – na pierwszym miejscu wymienia go aż 93,9% respondentów. 15,7% ankietowanych deklaruje, że nie może wyobrazić sobie życia bez telefonu komórkowego.
Jako najczęściej wykorzystywane media społecznościowe, respondenci wskazywali YouTube’a (94%), Facebooka (83,4%), Snapachata (67,9%) i Instagrama (67,7%).
Raport NASK Państwowego Instytut Badawczego Nastolatki 3.0 powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski.
Odpowiedz