Marketing pogodowy (Weather Based Marketing) to cieszący się rosnącą popularnością trend w marketingu, który pozwala na wykorzystanie informacji i przewidywań o warunkach meteorologicznych w działaniach marketingowych.
Nowatorska funkcjonalność iPresso, Satellite, wpisuje się w ten trend zapewniając marketerom szerokie możliwości zastosowania różnego rodzaju danych zewnętrznych – w tym również informacji pogodowych – w działaniach prowadzonych wobec potencjalnych i aktualnych klientów.
Jaki wpływ mają warunki pogodowe na sprzedaż i komunikację z klientami?
Najbardziej oczywistym przykładem zastosowania informacji tego typu jest dotarcie do konsumentów z komunikatami promującymi produkty, które są im potrzebne w określonych porach roku czy przy określonych warunkach atmosferycznych. Wiedzę o pogodzie mogą zatem skutecznie wykorzystać sklepy sprzedające zimową odzież czy napoje chłodzące. Dla linii lotniczych czy biur podróży dane o pogodzie mogą posłużyć do zareklamowania – np. tanich tras do ciepłych krajów w czasie gdy w Polsce panuje zima.
Nie mniej skuteczny sposobem spożytkowania wiedzy o warunkach meteorologicznych panujących w danym miejscu, jest umiejętność powiązania ich np. z nastrojem konsumentów. Określone warunki pogodowe wpływają bowiem nie tylko na wzrost czy spadek zainteresowania danym produktem lub usługą – mają one też wpływ np. na skłonność potencjalnego klienta do podjęcia decyzji zakupowej.
Jak wynika z badania The effect of weather on consumer spending opublikowanego w Journal of Retailing and Consumer Services, skłonność do zakupu produktów zmienia się w zależności od stopnia nasłonecznienia panującego danego dnia. W słoneczne dni klienci chętniej kupują takie produkty jak zielona herbata, sok pomarańczowy, karnety na siłownie, a także bilety na samolot czy prenumeratę gazet.
Jak w praktyce wykorzystać tą wiedzę?
Zautomatyzowane działania marketingowe prowadzone w systemach Marketing Automation mogą być oparte o dane na temat cech i zachowań klientów, wykorzystywać wiedzę o ich aktywnościach na stronach internetowych, sposób interakcji z marką, czy wiedzę na temat porzuconych koszyków.
Satellite, nowatorska funkcjonalność wprowadzona przez iPresso, w zasadniczy sposób wzbogaca te możliwości pozwalając na skuteczne zastosowanie w kampaniach informacji np. o kursach walut, notowaniach giełdowych, czy właśnie warunkach pogodowych.
Uruchomienie lub wstrzymanie precyzyjnie przygotowanych działań marketingowych może być uzależnione od danych związanych, na przykład, z temperaturą powietrza czy opadami w danej lokalizacji. Rozwiązanie to pozwala na skuteczne przekucie założeń Weather Based Marketing w praktyczne działania.
Zastosowanie możliwości Satellite w zakresie pogody zależy tylko od pomysłowości i wyobraźni marketera. Firmy z różnych branż mogą wykorzystać tą funkcjonalność np. do oferowania rabatów (skierowanych np. do wielbicieli sportów zimowych) na pobyt w hotelu gdy temperatury zaczynają spadać, lub do zareklamowania klimatyzatorów gdy robi się naprawdę gorąco.
Dowiedz się więcej o możliwych zastosowaniach iPresso Satellite
Odpowiedz