Systematyczne wzbogacanie oferty (49%) i obsługa klienta na wysokim poziomie (49%) to kluczowe czynniki sukcesu w e-handlu – wynika z badania Multiwyzwania opracowanego przez platformę Shoper na podstawie opinii 455 właścicieli e-sklepów.
Właściciele polskich e-sklepów inwestują w bezpieczeństwo danych (36% zakupiło certyfikat SLL), poprawę szaty graficznej (41%), a także w lepsze pozycjonowanie (29%) i dodanie nowych metod płatności (29%). Działania marketingowe coraz częściej przekazywane są w ręce ekspertów. Obecnie 53% ankietowanych twierdzi, że samodzielnie zajmuje się marketingiem, podczas gdy rok temu wskaźnik ten wynosił 69%.
9 na 10 sprzedawców deklaruje wykorzystanie serwisów społecznościowych w promowaniu swoich sklepów. Zdecydowanie prowadzi tu Facebook (82%), który wyprzedza Instagrama (41%) i Google+ (16%).
48% polskich sklepów internetowych prowadzi swoją działalność z jednego z trzech województw (mazowieckiego, śląskiego lub małopolskiego). Liderem jest mazowieckie (swoją siedzibę ma tu 21,8% e-sklepów uczestniczących w badaniu), za którym znalazło się śląskie (13,7%) i małopolskie (12,6%). Na końcu tej klasyfikacji odnotowano województwa lubuskie (1,9%), warmińsko-mazurskie (1,8%) i opolskie (1,6%).
Dominującymi kategoriami produktów oferowanych przez sklepy internetowe są Dom i ogród (22,7%), Ubrania (17,5%) oraz Zdrowie i uroda (12,7%).
Niemal trzech na czterech sprzedawców biorących udział w ankiecie deklaruje, że zamknęło rok 2018 z wynikiem lepszymi niż rok wcześniejszy. Największy udział w tej grupie (28,4%) miały te e-sklepy, które odnotowały wzrost między 10 a 30 procent.
Co stoi za sukcesem e-sklepów? Ponad połowa spośród tych ankietowanych, których przychody wzrosły, uważa, że najistotniejsze były: poprawa samej oferty (56,8%), praca nad marką sklepu (54,9%) i inwestycje w reklamę (53,1%). 44,6% sądzi, że czynnikiem stojącym za ich sukcesem jest rosnąca popularność e-zakupów.
Odpowiedz