Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
12 July 2025
Artykuły System iPresso

Inbound marketing – co to takiego?

  • 12 grudnia, 2011
  • 3 min read
[addtoany]

Inbound marketing polega na podjęciu takich działań, aby potencjalini klienci sami znaleźli to, czego szukają. To przeciwieństwo działań outbound marketingu – czyli, w skrócie pisząc – wypychaniu informacji do potencjalnego klienta (np. w tradycyjnej reklamie, targach, ulotkach).

Inbound marketing jest zorientowany na bardzo konkretne, mierzalne rezultaty: pozyskiwanie kontaktów do faktycznie zainteresowanych klientów oraz na pozyskiwaniu klientów. Stawia na śledzenie i mierzenie konwersji, bezpośredniego przełożenia działań w wykorzystaniem dobranych narzędzi na wynik.

Posłużmy się przykładem zastosowania podejścia „inbound” np. w pozyskiwaniu zagranicznych inwestorów na tereny inwestycyjne w mieście. Jak by to wyglądało w przypadku tradycyjnego podejścia? Przykładów mamy w kraju sporo: promocja z wykorzystaniem ATL (billboardy, spoty w biznesowych telewizjach zagranicznych), udział w targach zagranicznych, ulotki i katalogi dystrybuowane do przedstawicieli „wielkiego biznesu”, utworzenie specjalnej strony internetowej. Efekty? Cóż. Nie doszukaliśmy się przykładów szczególnej skuteczności takich działań i faktycznego przyciągania dzięki nim inwestorów.
Jak zatem powinien zadziałać inbound marketing w pozyskiwaniu inwestorów w mieście? Przede wszystkim zadajmy sobie pytanie kim jest inwestor, czego szuka i jakie pytania zadaje mając faktyczne potrzeby inwestycyjne? Firmy, koncerny szukające terenów inwestycyjnych nie uruchamiają fabryk dlatego, że ktoś z zarządu zobaczył ciekawy spot w CNN, ale dlatego, że np. potrzebują uruchomić produkcję konkretnej linii produktów w lokalizacji o konkretnych parametrach. Ktoś z działu inwestycji przeszukuje więc bazy danych, roczniki statystyczne państw i szuka np.: ceny ziemi, poziomu bezrobocia, poziomu wykwalifikowania pracowników, kosztów zatrudnienia wykwalifikowanego pracownika, odległości od centrów dystrybucji (można sobie w tym momencie zadać pytanie, czy z tego punktu widzenia interesuje go ładny rynek albo komfortowy terminal na lotnisku?). Na pewno też w poszukiwaniach wykorzystywany jest Google, nieodzowne narzędzie każdego współczesnego researcher’a. Właściwie przygotowana strona internetowa dla inwestorów z odpowiednio dobraną treścią, słowami kluczowymi (odpowiedziami na faktyczne potrzeby inwestora!) i pozycjonowaniem w wyszukiwarkach będzie przyciągać odpowiednią grupę docelową. Dalsze działanie to pozyskiwanie kontaktów – czyli wykorzystywanie narzędzi np. w obrębie strony www do ich skutecznego gromadzenia (np. odpowiednio zaprojektowane formularze, landing page) oraz uruchomienie procedur szybkiej reakcji i obsługi nowych kontaktów (potencjalnych inwestorów).

Jaka jest różnica? Inbound na pewno jest tańszy i lepiej zmierzony. Pozwala również na szybką reakcję w zakresie doboru narzędzi i zakresu ich wykorzystania. Tego nie można powiedzieć np. o bardzo kosztownych kampaniach w TV. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto łączyć obu podejść. Wiele zależy oczywiście do celów promocji i samego produktu, przekazu.

iPresso koncentrujemy się głównie na rozwoju skutecznych narzędzi – większość z nich wspiera działania inbound marketingu.

 

1 Comment

  • Do miast dopiero wkracza pokolenie ludzi bardziej świadomych możliwości i korzyści wynikających w ogóle z marketingu i działań PR, ale efekty tego już są. Miasta są dostępne dla mieszkańców i potencjalnych inwestorów także w internecie, dzięki stronom www i kampaniom promocyjnym oraz wszelakiej komunikacji 'social network’.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *