Działania podejmowane w ramach marketingu i efekty jakie one przynoszą powinny być na bieżąco monitorowane i oceniane.
KPIs dostarczają rzetelnych informacji o powodzeniu naszych kampanii reklamowych, poziomie zainteresowania naszą ofertą, czy też liczbie pozyskanych klientów.
Jakie wskaźniki pozwalają lepiej zrozumieć efektywność działań marketingowych?
1. Przełożenie podjętych działań na liczbę pozyskanych klientów.
Wskaźniki te pozwalają zmierzyć skuteczność poszczególnych działań prowadzonych w ramach kampanii marketingowej. Ile osób natrafiło na naszą ofertę dzięki wysłanemu mailingowi, ile dzięki kampanii banerowej lub AdWords’om? Jaka część z tych osób zdecydowała się na zakup?
Zmierzenie tych wskaźników pozwala na wyciągnięcie wniosków co do skuteczności każdego z badanych narzędzi marketingowych i modyfikowanie na tej podstawie naszych kolejnych działań. Może więc okazać się, że większość naszych klientów to osoby pozyskane dzięki kampanii banerowej – powinniśmy zatem kontynuować te działania, a być może rozszerzyć je kosztem nieprzynoszącej korzyści kampanii AdWords.
2. Poziom zainteresowania publikowanymi treściami.
W marketingu istotne jest monitorowanie nie tylko wyników sprzedaży, lecz także poziomu zainteresowania contentem publikowanym przez firmę.
Przykładem może być tu wysyłany przez firmę newsletter. Wskaźniki KPI pozwalają na zmierzenie efektywności takiej wysyłki – ilości otwarć newslettera, kliknięć w znajdujące się w jego treści linki lub pozyskanych leadów.
Dostarcza nam to cennej wiedzy: czy wysyłamy newsletter do odpowiedniej grupy osób, jakie treści interesują ich bardziej, a jakie mniej? Czy są gotowi na wypełnienie załączonego do newslettera formularza kontaktowego?
Takie informacje pozwalają stale ulepszać content i modyfikować publikowane treści, tak by przyciągać uwagę potencjalnych klientów, zdobyć i utrzymać ich zainteresowanie.
3. Efektywność wykorzystania mediów społecznościowych
KPIs mogą też monitorować skuteczność naszych działań w mediach społecznościowych. Ile osób odwiedza naszą stronę dzięki wpisom publikowanym na Facebooku i twitterze?
Czy nasze wpisy są udostępniane, „lajkowane”, retweetowane i komentowane? Wszystkie te dane mają znaczenie dla zbadania poziomu zainteresowania, jakim cieszy się nasza firma.
Być może nasi potencjalni klienci korzystają w zdecydowanej większości z jednego medium społecznościowego (np. twitter) i właśnie na to medium należy położyć największy nacisk?
4. Źródła wejść na stronę
Skąd bierze się ruch na naszej stronie? W jakim stopniu użytkownicy wchodzą na stronę bezpośrednio, ilu z nich poprzez odnośniki, a ilu przez wyszukiwarki? Jakie słowa kluczowe najczęściej prowadzą do wizyty na naszej stronie? Z jakich stron użytkownicy przekierowywani są do nas najczęściej? Wiedza ta pozwala nam na podejmowanie działań, które zwiększą ruch na stronie i jej widoczność w sieci.
5. Koszt pozyskania leadu
To narzędzie umożliwia nam zdobycie informacji o skuteczności poszczególnych kampanii w pozyskiwaniu leadów.
Kampania AdWords’owa mogła zdobyć dla nas najwięcej klientów, ale, być może, koszt pozyskania każdego z nich był znacznie wyższy, niż tych koszt osób pozyskanych dzięki kampanii banerowych. Wskaźnik KPI pozwala nam na przeliczenie „ceny” jaką zapłaciliśmy za zdobycie każdego z klientów.
6. Zwrot z inwestycji (ROI – Return on Investment)
Celem każdej z prowadzonych kampanii marketingowych jest pozyskanie klientów i zwiększenie sprzedaży produktów lub usług. Niezwykle istotnym wskaźnikiem KPI będzie więc ten, który mierzy zyski, jakie przyniosły konkretne działania w ramach każdej z prowadzonych kampanii.
Odpowiedz