Rozporządzenie RODO, którego celem jest ujednolicenie przepisów związanych z ochroną danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej, wchodzi w życie już 25 maja. Według raportu The time is now. The Deloitte General Data Protection Regulation Benchmarking Survey opracowanego przez firmę Deloitte, tylko 15% firm z obszaru Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki szacuje, że będą w pełni gotowe do przestrzegania przepisów rozporządzenia.
Jeden na czterech respondentów (39%) biorących udział w badaniu na dostosowanie się do nowych przepisów wydał lub zamierza wydać mniej niż 100 tysięcy euro. 15% stwierdziło natomiast, że przeznaczy na ten cel około 5 mln euro.
Pomimo dwuletniego okresu przygotowawczego jaki miały firmy na wprowadzenie nowych rozwiązań, większość organizacji wciąż nie jest gotowa na wejście RODO w życie.
Największe wyzwania w dostosowaniu się do RODO widzą firmy w obszarze zgód na przetwarzanie danych (zapewnienie, że będą one świadomie wyrażone, jednoznaczne i odpowiednio zarejestrowanie) oraz prawa do bycia zapomnianym (umożliwienie użytkownikom usunięcie swoich danych). 45% respondentów przyznaje, że ich organizacja nie zweryfikowała jeszcze podstaw prawnych do przetwarzania danych, a jedna trzecia nie zbadała ilu nowych pracowników będzie musiała zatrudnić by zarządzanie danymi odbywało się w zgodzie z regulacjami.
Problemem dla wielu organizacji jest brak odpowiedniej ilości czasu na właściwe przygotowanie się do nowych wymogów. Jedynie 15% badanych zadeklarowało, że będzie w pełni gotowa zanim rozporządzenie zacznie obowiązywać.
Pomimo wielu trudności związanych z wprowadzeniem nowych przepisów, aż 61% organizacji dostrzega korzyści płynące z wejścia RODO w życie.
Odpowiedz