Pojęcie MarTech Stack odnosi się do zestawu narzędzi, z jakich korzysta dział marketingu danej firmy. Narzędzia te mogą służyć prowadzeniu kampanii marketingowych, analizie ich wyników i optymalizacji działań. Do zestawu takiego mogą się zaliczać systemy CRM, platformy SEO, narzędzia analityczne, komunikatory internetowe czy systemy Marketing Automation.
Technologia jest nieodłączną częścią marketingu. Każda firma chcąca prowadzić skuteczne działania komunikacyjne i sprzedażowe musi zadbać o pozyskanie odpowiednich informacji na temat swoich klientów, dostarczenie im adekwatnych treści za pomocą najdogodniejszych kanałów, czy rzetelną analizę skuteczności swoich kampanii. Liczba dostępnych na rynku rozwiązań pozwalających realizować te cele wciąż się zwiększa. Według badania ChiefMarTec obecnie funkcjonuje ok. 5 000 narzędzi zaliczanych do MarTech (technologii marketingowej).
Według ChiefMarTec rozwiązania te można podzielić na kilka kategorii:
- Reklama i promocja – np. narzędzia do mobile marketingu, reklama display i programmatic, reklama wideo, PR.
- Treści i doświadczenia użytkownika – to m.in. rozwiązania content marketingowe, e-mail marketingowe i SEO.
- Relacje z klientami – należą do nich m.in. systemy CRM, platformy do zarządzania marketingiem w mediach społecznościowych czy prowadzeniach chatów z użytkownikami na stronach.
- Dane – to m.in. rozwiązania analityki marketingowej, narzędzia służące do raportowania, analizy i wizualizacji danych.
- Zarządzanie – różnego rodzaju narzędzia do zarządzania np. budżetem i finansami, projektami, produktami i procesami biznesowymi (workflows).
Do każdej z tych kategorii zalicza się setki rozwiązań dostępnych na rynku. Zbudowanie z nich optymalnego zestawu narzędzi, które pozwolą na skuteczną realizację zadań wyznaczanych sobie przez firmę jest zależne od wielu czynników – m.in. charakteru prowadzonej działalności, stawianych sobie celów, branży.
Co ważne, martech stack nie jest po prostu zbiorem różnego rodzaju technologii wykorzystywanych przez firmę w działalności marketingowej. Ważnym elementem jest ich wzajemne powiązanie, które pozwala na kompleksowe i spójne zarządzanie wszystkimi aspektami marketingu firmy.
Rozwiązania Marketing Automation, takie jak iPresso, dzięki swoim możliwościom integracyjnym pozwalają na zebranie wszystkich narzędzi w jednym miejscu i synchronizację ich działania. Obecnie w iPresso dostępne są integracje m.in. z narzędziami do zarządzania relacjami z klientem (Zendesk, Base CRM), lejkiem sprzedaży (Pipedrive) mediami społecznościowymi (Facebook Custom Audiences), komunikacją na stronach www (LiveChat), ankietami (Survicate), projektami i komunikacją (Slack).
System MA funkcjonuje tu na zasadzie centrum dowodzenia, które pozwala na zarządzanie z jednego miejsca wszelkimi sferami działań marketingowych – od pozyskiwania danych o klientach, przez zarządzanie kanałami społecznościowymi i prowadzenie wielokanałowych kampanii marketingowych, po raportowanie.
Odpowiedz