Polska rodzina wyda w tym roku na święta średnio 1282 zł, czyli o 11% więcej niż rok temu – wynika z 18. edycji międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne” firmy Deloitte.
Najwięcej w Europie wydadzą Brytyjczycy, którzy na prezenty, artykuły spożywcze i spotkania towarzyski przeznaczą średnio 884 euro. Na dalszych miejscach znaleźli się Holendrzy (617 euro) i Francuzi (577 euro). W porównaniu z tymi narodami, wydatki Polaków są znacznie skromniejsze – wyniosą 302 euro.
Poszukując prezentów, Polacy coraz częściej zdają się na sklepy online. 92% ankietowanych zamierza skorzystać z ich usług, by wyszukać lub porównać ze sobą produkty. 94% respondentów zamierza skorzystać z wyszukiwarek, a 92% z porównywarek cenowych. Rosnącą popularnością w zakresie wyszukiwania interesujących ofert cieszą się też media społecznościowe (53%).
Ważny czynnikiem w wyborze produktów jest dla Polaków cena. 23% ankietowanych zamierza kupić w tym roku tańsze prezenty niż rok wcześniej. 38% Polaków zamierza wykorzystać zgromadzone punkty lojalnościowe, a 36% vouchery i karty prezentowe.
Grupą wiekową, która planuje wydać najwięcej są osoby w wieku 35-44 lat (1523 zł). Najmniej na święta przeznaczą ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł).
Niemal jeden na czterech Polaków ocenia swoją sytuację finansową jako lepszą niż w poprzednim roku. Według 41% ankietowanych pozostała ona bez zmian, a w opinii 36% pogorszyła się.
18 edycja raportu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2015″ powstała na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 14 065 osób w przedziale wiekowym 18-65 lat w 13 krajach Europy i RPA. Próba w Polsce objęła prawie 800 osób.
Odpowiedz