Real-Time Bidding, czyli model sprzedaży i zakupu powierzchni reklamowej w Internecie w czasie rzeczywistym to umacniający się trend na rynku reklamy. Z badania przeprowadzonego przez IAB Polska wynika, że świadomość tego modelu w Polsce stoi na wysokim poziomie. Korzysta z niego ok. 2/3 przebadanych – 61% reklamodawców i 70% usługodawców.
Do jego zalet należy możliwość kierowania dopasowanej reklamy do indywidualnego klienta i do ściśle określonych grup docelowych. Rozwiązanie to działa szybko i skutecznie, a sam zakup powierzchni reklamowej odbywa się w sposób automatyczny na aukcjach, przeprowadzanych indywidualnie dla każdej pojedynczej odsłony.
Marketerzy, którzy korzystają z RTB pozytywnie oceniają kompanie prowadzone w oparciu o ten model. Według 43% przynoszą one lepsze rezultaty niż działania prowadzone w tradycyjny (nieautomatyczny sposób). 24% uważa, że oba sposoby generują podobne rezultaty.
Wśród zalet Real-Time Biddingu wymianiano najczęściej:
– możliwość dokładnego dotarcia do grupy docelowej – 67%
– lepszą optymalizację kampanii – 61%
– dużą oszczędność czasu – 51%
– większą efektywność – wyższy CTR – 37%
– możliwość bezpośredniego zakupu powierzchni reklamowej – 35%
– transparentność działań – 28%.
Dlaczego więc niektórzy reklamodawcy jeszcze się przed tym wstrzymują. Do najczęstszych odpowiedzi na to pytanie należą:
– czekam na wyniki innych podmiotów – 29%
– nie jestem przekonany o skuteczności – 22%
– RTB nie spełniło moich oczekiwań – 18%.
Według autorów raportu IAB Polska, nieufność części marketerów do tego modelu wynika z faktu, że w początkach obecności RTB w Polsce pojawiły się dziesiątki podmiotów, które nie mając know-how, infrastruktury i danych oferowały działania jedynie podobne do RTB. Wyniki pierwszych kampanii nie były i nie mogły być na wysokim poziomie.
Firmom oferujący rzeczywiste RTB udaje się jednak coraz skuteczniej dotrzeć do reklamodawców i pokazać im na czym polega rzeczywiste działanie tej metody, co przekłada się na rosnące zinteresowanie tym trendem.
Odpowiedz