Osoby w wieku 18-36 lat przeznaczają 17,8 godzin dziennie na konsumpcję mediów. Największym zaufaniem darzą User Generated Content, czyli treści tworzone przez innych konsumentów i rozpowszechniane za pośrednictwem mediów społecznościowych, blogów, e-maili czy komunikatorów internetowych.
Konsument ufa swoim znajomym
Według raportu Nielsena Trust in Advertising największym zaufaniem wśród ogółu społeczeństwa cieszą się opinie przekazywane przez tych ludzi, których konsument zna. Zgodnie z wynikami sondy przeprowadzonej w 2013 roku na obszarze 58 krajów, 84% respondentów twierdzi, że źródło to jest najbardziej godne zaufania. To wynik o 6% lepszy niż w roku 2007.
Opinie wyrażane przez rodzinę i znajomych mogą być przekazywane zarówno w bezpośredniej rozmowie, jak również za pośrednictwem takich kanałów jak social media czy blogi.
Internauci korzystający z mediów społecznościowych mają niemal bez przerwy dostęp do opinii swoich znajomych i innych zaufanych źródeł na temat firm, produktów czy marek. Social media pozwalają użytkownikowi – poprzez obserwację postów, polubień, udostępnień czy tweetów – poznać zdanie tych osób, z którymi liczą się najbardziej.
Szczególe znaczenie ma to dla pokolenia tzw. millenialsów, czyli osób urodzonych między rokiem 1977 a 1995. Użytkownicy ci aż 30% swojej konsumpcji mediów przeznaczają na User Generated Content, czyli treści przekazywane przez innych konsumentów oddolnie – za pośrednictwem mediów społecznościowych, blogów, e-maili czy komunikatorów internetowych (źródło: Crowdtrap/Ipsos MediaCT). W tym aspekcie młodzi konsumenci różnią się zasadniczo od starszych pokoleń, do których najlepiej trafiają tradycyjne treści rozpowszechniane przez telewizję czy prasę.
W Stanach Zjednoczonych żyje obecnie 80 milionów millenialsów, którzy każdego roku wydają 600 miliardów dolarów, co sprawia, że mają wielkie znaczenie dla gospodarki. Konsumenci ci osiągną zgodnie z prognozami firmy Accenture Retail rekordową zdolność nabywczą do roku 2020.
Millenialsi stawiają na User Generated Content
Pokolenie millenialsów cechuje się tym, że nie oddziałuje na nie tak mocno reklama w mediach tradycyjnych – telewizji, prasie czy radiu. Tego rodzaju przekaz cieszy się wśród nich niewielkim zaufaniem, choć stanowi ciągle 70% czasu przeznaczanego na media.
Jeżeli chodzi o poziom zaufania do określonych treści, to zamiast tego tradycyjnego contentu młode pokolenie wybiera UGC. Są to informacje i opinie publikowane przez samych użytkowników (konsumentów), w przeciwieństwie do contentu rozpowszechnianego w mediach tradycyjnych, który wytwarzany jest przez zawodowców np. marketingowców, wydawców, copywriterów, dziennikarzy, nadawców, producentów.
Zgodnie z badaniami Ipsos MediaCT osoby w wieku 18-36 lat spędzają 17,8 godziny każdego dnia na konsumpcję mediów – w tym 5,4 godzin przeznaczone jest na User Generated Content. Tak wysoki wynik spowodowany jest tu metodą obliczeniową, która osobno zlicza i sumuje czas korzystania z każdego z mediów, podczas gdy wiele osób używa wielu kanałów jednocześnie.
30% z tego czasu to korzystanie z przekazu dostarczanego przez innych konsumentów:
- 18% w mediach społecznościowych i na blogach,
- 6% korzystanie z e-maila i komunikatorów,
- 6% rozmowa o informacja, produktach i markach.
Szczególną pozycję wśród millenialsów mają media społecznościowe. 71% z nich twierdzi, że korzysta z nich codziennie.
Jeżeli chodzi o tradycyjne media (te, w których przekaz nie tworzony jest odgórnie), to zajmują one pozostałe 70% czasu. Najpopularniejsze to:
- 20% – surfowanie w Internecie,
- 13% – oglądanie telewizji (live – w trakcie nadawania programów),
- 10% – oglądanie telewizji (programy zarejestrowane wcześniej),
- 10% – gry komputerowe.
Social media bardziej godnie zaufania od telewizji
Zgodnie z raportem IpsosMediaCT/Crowdtap to treści pochodzące od innych użytkowników cieszą się największym zaufaniem konsumentów. Wskaźnik ten dla UGC wynosi 59%, podczas gdy dla tradycyjnych mediów 39%.
Zaufanie do treści tworzonych przez konsumentów deklaruje 59% badanych.
Są to::
– rozmowy z rodziną/znajomymi o produktach/markach – 74%,
– recenzje innych użytkowników – 68%,
– e-maila, wiadomości tekstowe, chat ze znajomymi/ rodziną – 56%,
– media społecznościowe (FB, LinkedIn, Instagram) – 50%,
– blogi, fora internetowe itp. – 48%.
Tradycyjne formu przekazu cieszą się zaufaniem 39% konsumentów.
Szczegółowe rezultaty:
– profesjonalne, branżowe recenzje – 64%,
– informacje o produkcie na stronie firmowej – 49%,
– prasa drukowana – 44%,
– magazyny i gazety internetowe – 40%,
– radio – 37%,
– telewizja – 34%,
– reklamy w kinie – 28%,
– reklamy na banerach – 19%.
Content publikowany przez innych internautów mają też największy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez millenialsów:
– User Generated Content – 53%,
– tradycyjne media 44%,
– banery reklamowe – 23%.
Treści komunikowane przez samych konsumentów zostały też uznane za bardziej zapamiętywalne (50%) niż te publikowane w innych mediach (37%). Szczególnie zapadają konsumentom w pamięć rozmowy o markach i produktach z rodziną czy znajomymi (67%) i opinie innych konsumentów (53%) oraz content w mediach społecznościowych (50%).
Odpowiedz