Strona główna » Najważniejsze wskazówki, które pomogą ci przeprowadzić lokalne kampanie marketingowe
Najważniejsze wskazówki, które pomogą ci przeprowadzić lokalne kampanie marketingowe

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, powinieneś/aś skupić większość swoich wysiłków na klientach, którzy mieszkają lub pracują w okolicy, najprawdopodobniej w tym samym mieście lub nawet dzielnicy. Jak możesz to zrobić skutecznie? Masz do dyspozycji narzędzia i strategie marketingowe, które pomogą ci dotrzeć do lokalnych klientów. A w tym artykule podzielimy się kilkoma najważniejszymi wskazówkami i trikami, które pomogą ci zbudować widoczność w najbliższej okolicy.

Mnóstwo firm działa lokalnie, od restauracji po firmy zajmujące się zwalczaniem szkodników. Tak naprawdę większość firm świadczących fizyczne usługi działa lokalnie. Oczywiście istnieją różne formy lokalnej działalności. W przypadku naprawdę małych firm, takich jak serwisy rowerowe, lokalny oznacza jedną lub dwie najbliższe dzielnice. W przypadku firm, które działają w domach klientów (np. firmy zajmujące się zwalczaniem szkodników, malarze lub hydraulicy), określenie lokalny może oznaczać całą aglomerację. A w przypadku większych firm, takich jak firmy zajmujące się dostawą żywności lub transportem, lokalny może oznaczać całe województwo, region, a nawet kraj.

Jednak na potrzeby tego artykułu skupimy się na firmach, które działają w obrębie określonej dzielnicy, miasta lub aglomeracji. Zobaczmy zatem, na czym warto się skupić, aby zwiększyć swoją lokalną widoczność.

Skoncentruj wysiłki na Google (Mapy i Ads)

W 2023 roku, firma BrightLocal.com opublikowała badanie pokazujące, gdzie klienci szukają informacji o lokalnych biznesach. Chyba nikogo nie zdziwi, że odpowiedź brzmi w Google:

źródło: https://www.brightlocal.com/research/local-business-discovery-trust-report/

Zgadza się, ponad 60% ankietowanych przechodzi bezpośrednio do Google. Wielu z nich (45%) korzysta również z Map Google. Wniosek jest oczywisty: jeśli chcesz odnieść sukces ze swoją lokalną firmą, MUSISZ być widoczny/a w Google. I są dwa stosunkowo proste sposoby, aby to osiągnąć.

Google Ads

Po pierwsze, możesz utworzyć kampanię reklamową w Google Ads. Dlaczego to dobry pomysł? Z kilku powodów:

  1. Google pozwala zawęzić kampanię reklamową tylko do obszaru, który obsługujesz. Możesz wybrać określone dzielnice, miasta lub kody pocztowe, aby twoja kampania była jak najdokładniej ukierunkowana.
  2. Możesz targetować reklamy tylko na lokalne słowa kluczowe. Załóżmy, że jesteś hydraulikiem. Jeśli działasz tylko lokalnie, kierowanie reklam na ogólne słowa kluczowe (takie jak „usługi hydrauliczne”) prawdopodobnie nie ma większego sensu. Lepiej skupić się na lokalnych słowach kluczowych (np. „usługi hydrauliczne Wrocław”), ponieważ te wyszukiwania są potencjalnie bardziej opłacalne dla twojej firmy. 
  3. Dzięki Google Ads możesz wyświetlać reklamy tylko wtedy, gdy twoja firma jest otwarta. Tak więc, na przykład, jeśli nie obsługujesz klientów w weekendy, możesz wyłączyć wyświetlanie reklam w weekendy. W ten sposób oszczędzasz pieniądze, ponieważ nie płacisz za kliknięcia, których i tak nie będziesz w stanie skonwertować (zamienić w klientów).

Mapy Google

Po utworzeniu profilu Google Business (po polsku Google Profil Firmy) automatycznie trafiasz ze swoim biznesem do Map Google. Tutaj należy wspomnieć o czymś, co jest kluczowe, a czego wielu nowych właścicieli firm nie wie. Sam fakt utworzenia profilu Google Maps nie oznacza, że ​​twój biznes będzie wyświetlany za każdym razem, gdy ktoś będzie szukał twoich usług w Mapach Google.

Dlaczego? W dużym mieście, takim jak np. Manchester, prawdopodobnie jest kilkadziesiąt firm takich jak twoja. A Google nie chce przytłaczać swoich użytkowników zbyt wieloma opcjami. Dlatego po otwarciu Map Google zobaczysz tylko wybrane firmy, tak jak na poniższym przykładzie. Aby wyświetlić więcej wyników, musisz zawęzić widok lub przewinąć w dół wyniki wyszukiwania wyświetlane po lewej stronie.

Źródło: Mapy Google

Jeśli chcesz się pojawić w pierwszym zestawie wyników, musisz popracować nad lokalnym SEO i upewnić się, że twój profil Google Business jest aktywny. Jak możesz to zrobić? Przede wszystkim upewnij się, że wypełniłeś/aś wszystkie pola w swoim profilu Google Business, które pasują do twojego biznesu. Kategoria firmy jest niezwykle ważna i zazwyczaj lepiej jest dodać więcej niż jedną taką kategorię.

Na przykład terapeuta może użyć następujących kategorii (oczywiście pod warunkiem, że są one prawidłowe):

  • Psychoterapeuta
  • Psycholog
  • Terapeuta psychospołeczny
  • Psycholog dziecięcy
  • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna

Ponieważ ludzie mogą szukać twoich usług na różne sposoby, im więcej kategorii użyjesz, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawisz się na pierwszej stronie z wynikami. Zdjęcia i aktualizacje również mają znaczenie. Zadbaj, aby na twoim koncie znalazło się wiele zdjęć przedstawiających ciebie w pracy, twój sprzęt, twoje biuro, twój samochód (jeśli jest obrandowany) i twój zespół. W ten sposób budujesz zaufanie i nawiązujesz pierwszą więź ze swoimi przyszłymi klientami.

A co z aktualizacjami? Google pozwala ci dodawać tyle aktualizacji, ile chcesz. Potraktuj je jak niewielkie wpisy blogowe, w których możesz pisać o swoich usługach, ofertach specjalnych itp. Regularne aktualizacje na koncie Google Business pokazują, że działasz aktywnie. Może to być sygnał dla Google, aby stopniowo zwiększać widoczność Twojej firmy.

Skup się na lokalnym SEO

Prawdą jest, że Mapy Google także stanowią ważny element lokalnego SEO, ale ta strategia obejmuje więcej zagadnień. Oto kilka sugestii, które pomogą ci popracować nad lokalnym SEO:

Wykorzystuj lokalne słowa kluczowe i umieść je na swojej stronie internetowej

Wiele osób ma problem z wyborem odpowiednich słów kluczowych. Prostą zasadą, którą warto stosować w lokalnym SEO, jest SiL – Service in Location, czyli usługa w lokalizacji (np. kwiaciarnia Gdańsk, dentysta Olsztyn, 24h serwis opon Bielany).

Te frazy powinny pojawiać się naturalnie na twojej stronie, ale nie nadużywaj ich (tak zwany keyword stuffing, czyli wypełnianie strony słowami kluczowymi po brzegi, może wręcz zaszkodzić twojej widoczności).

Jeśli masz wiele lokalizacji, utwórz osobną stronę dla każdej lokacji (np. twojafirma.com/dezynsekcja/poznan); to także pomoże zwiększyć lokalną widoczność.

Zachowaj spójność danych NAP

NAP to skrót od Name, Address, Phone (Nazwa, Adres, Telefon). Dane te powinny być spójne w całej witrynie, na profilu Google Moja Firma, w mediach społecznościowych i katalogach firm. Nawet niewielkie różnice (np. użycie określenia „Kwiaciarnia Niezapominajka” w jednym miejscu i „Niezapominajka” w innym) mogą zdezorientować Google i zaszkodzić Twojemu SEO, ponieważ dla Google są to różne słowa kluczowe i różne nazwy.

Pozyskuj backlinki z lokalnych źródeł

Na koniec warto wspomnieć o pozyskiwaniu tzw. backlinków, czyli linków zwrotnych z innych zaufanych lokalnych witryn. Mogą to być:

  • lokalne serwisy informacyjne,
  • katalogi firm
  • blogi społecznościowe
  • inne firmy w pobliżu (np. firma zajmująca się zwalczaniem szkodników może współpracować z firmą sprzątającą, a kwiaciarnia może współpracować z lokalną firmą kurierską)

Sponsorowanie lokalnego wydarzenia lub dołączenie do lokalnej izby handlowej często także oznacza otrzymanie wysokojakościowego linka do twojej witryny. Te lokalne linki zwrotne sygnalizują Google, że twoja firma aktywnie działa na danym obszarze, co może pomóc ci uzyskać wyższą pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że powinieneś/aś skupić się na jakości, a nie na ilości. Staraj się pozyskiwać linki tylko z renomowanych lokalnych źródeł. Linki niskiej jakości, choć tańsze, nie pomogą twojej lokalnej optymalizacji SEO.

Podsumowanie: Czas ulepszyć twoją widoczność!

Jeśli twoja firma działa lokalnie lub ma wiele lokalizacji, iPresso może pomóc ci ulepszyć lokalne kampanie. Jest to możliwe dzięki naszej nowej usłudze, którą nazwaliśmy GeoPunkty. Dzięki tej usłudze możesz komunikować się z klientami w swojej bazie danych, którzy mieszkają w pobliżu Twojego sklepu lub biura. W ten sposób na przykład informacje o promocji natychmiast dotrą do osób, które mogą z niej szybko skorzystać. Ponadto przypisanie kontaktu do określonego punktu sprzedaży sprawia, że ​​komunikacja z takim klientem staje się bardziej spersonalizowana i przez to skuteczniejsza.

Masz do dyspozycji także inne narzędzia i funkcje w naszej platformie automatyzacji marketingu, które często przydają się lokalnym firmom. iPresso sprawia, że ​​cały twój marketing jest bardziej efektywny i zajmuje mniej czasu!
Jeśli chcesz zobaczyć, jak iPresso działa w praktyce, zajrzyj na naszą stronę i wyślij nam ten krótki brief. W krótkim czasie skontaktujemy się z tobą, aby dać ci dostęp do bezpłatnego demo naszej platformy. Czas wspólnie zadbać o twoją lokalną widoczność!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.