Email marketing może być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. Ale jest jeden warunek – Twoje wiadomości e-mail muszą faktycznie dotrzeć do odbiorcy. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Kiedy Twój e-mail nie może dotrzeć do celu, masz do czynienia z tzw. odbiciem. Mogą występować różne odbicia w zależności od przyczyn – zazwyczaj są one określane, jako miękkie i twarde odbicia. Jak możesz sobie z nimi poradzić? Zobaczmy!
Newslettery, remarketing, kody promocyjne, powiadomienia – jest wiele powodów, dla których warto korzystać z e-maila w komunikacji marketingowej i sprzedażowej z klientami i użytkownikami. Ale co, jeśli Twoje e-maile nie mogą dotrzeć do celu? Cała Twoja praca idzie na marne; jeśli wiadomość e-mail nie zostanie otwarta, odbiorca nie będzie mógł odpowiedzieć ani wejść w interakcję z tym, co chcesz mu przekazać.
Jeśli tak jest w Twojej firmie, jakie masz opcje? Przyjrzyjmy się temu bliżej, ponieważ rozwiązanie zależy od rodzaju odbicia, z którym masz do czynienia.
Czym są miękkie odbicia w e-mail marketingu?
Pierwszy rodzaj odbicia jest powszechnie znany jako miękkie odbicie. To określenie odnosi się do tymczasowego problemu z dostarczeniem maila. Krótko mówiąc, ten typ odrzucenia oznacza, że adres e-mail jest poprawny, a serwer e-mail jest zazwyczaj gotowy do przyjęcia wiadomości, ale z różnych powodów nie może tego zrobić w danym momencie. Istnieje kilka typowych powodów, dla których dochodzi do miękkich odbić:
- Skrzynka odbiorcza klienta jest pełna i nie ma miejsca na więcej wiadomości e-mail (pamiętaj, że szczególnie firmowe skrzynki pocztowe mają limity narzucone przez firmy hostingowe)
- Serwer e-mail jest tymczasowo niedostępny (na pewno widziałeś powiadomienia mówiące coś w stylu „Dostarczenie poniższej wiadomości zostało opóźnione”; to właśnie jest miękkie odrzucenie)
- Twoja wiadomość jest tymczasowo blokowana przez algorytmy antyspamowe (odbiorca musi zaakceptować taką wiadomość lub oznaczyć ją jako spam)
Miękkie odrzucenia zdarzają się dość często i niekoniecznie są Twoją winą. Jednak, jeśli widzisz je dość często na swoim ekranie, może się okazać, że odbiorca podał ci „spamowy” adres e-mail, którego tak naprawdę nie używa regularnie i traktuje jak wirtualny „śmietnik”.
Jak radzić sobie z miękkimi odbiciami
Prawda jest taka, że zazwyczaj przyczyna miękkiego odbicia leży po stronie odbiorcy. Istnieje jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować liczbę miękkich odbić:
- Monitoruj odbicia: Skontaktuj się ze swoim dostawcą poczty e-mail/hostingu i poproś go o raporty o odbiciach. Powinny one dostarczyć więcej informacji o tym, jak często dochodzi do takich odbić i z jakich powodów.
- Spróbuj ponownie wysłać wiadomość e-mail ręcznie: Niektóre skrzynki odbiorcze automatycznie próbują ponownie dostarczać wiadomości e-mail, które skończyły się miękkim odbiciem. Możesz jednak nadal próbować ponownie wysyłać taką wiadomość ręcznie (zrób to przynajmniej 24 godziny po pierwszej próbie). Nie wysyłaj jednak wiadomości na ten sam adres w nieskończoność. Zazwyczaj wystarczą trzy lub cztery próby.
- Oczyść listę mailingową: Jeśli niektóre adresy e-mail regularnie powodują miękkie odbicia, lepiej jest po prostu usunąć je ze swojej listy mailingowej.
- Edukuj swoich subskrybentów: Poproś swoich klientów/użytkowników o umieszczenie Twojego adresu e-mail na tzw. białej liście (white list) i zasugeruj im regularne sprawdzanie (i czyszczenie) swojej poczty e-mail.
Czym są twarde odbicia w email marketingu?
Twarde odbicie ma miejsce, gdy wiadomość nie da się dostarczyć. Twarde odbicie to stały problem, który nie rozwiąże się w ciągu kilku dni. Zwykle wskazuje, że coś jest nie tak ze skrzynką pocztową (Twoją lub odbiorcy). Oto typowe powody twardych odbić:
- Adres e-mail odbiorcy nie istnieje (sprawdź adres pod kątem literówek)
- Nazwa domeny jest niepoprawna lub nie istnieje (ten sam problem, poszukaj literówek w nazwie domeny, np. gamil zamiast gmail)
- Serwer poczty e-mail odbiorcy zablokował Twój adres i/lub oznaczył go jako spam
Zdecydowanie należy unikać twardych odbić, ponieważ mogą one niekorzystnie wpłynąć na dostarczalność Twoich wiadomości e-mail w przyszłości. Co możesz zrobić, aby sobie z nimi poradzić?
Jak poradzić sobie z twardymi odbiciami
- Jeśli adres e-mail zostanie odrzucony, usuń go natychmiast ze swojej listy (lub popraw, jeśli zawiera literówki)
- Użyj mechanizmu double opt-in: ten mechanizm wykorzystuje e-maile z potwierdzeniem zawierające specjalne linki lub kody, które Twoi subskrybenci muszą kliknąć, aby zostać dodani do listy mailingowej; double opt-in eliminuje problem fałszywych e-maili.
- Regularnie czyść swoją listę: ważne jest regularne usuwanie nieaktywnych subskrybentów lub przeprowadzanie kampanii remarketingowych w celu wykrycia nieaktywnych adresów.
- Wykorzystaj narzędzia do weryfikacji adresów e-mail: narzędzia takie jak ZeroBounce lub NeverBounce pomagają weryfikować listy mailingowe i usuwać nieaktywne lub nieistniejące e-maile z listy przed wysłaniem wiadomości.
Miękkie vs. twarde odbicia: porównanie
Miękkie odbicie | Twarde odbicie |
Problem tymczasowy | Problem stały |
Pełna skrzynka odbiorcza | Nieprawidłowy/nieistniejący adres e-mail |
Serwer klienta jest tymczasowo niedostępny | Domena jest nieprawidłowa |
Twój e-mail został tymczasowo oznaczony jako potencjalny spam | Serwer zablokował Twoją wiadomość |
Inne dobre praktyki, które warto stosować
Oprócz kwestii, o których wspomnieliśmy do tej pory, istnieje kilka innych najlepszych praktyk, które możesz wdrożyć, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że Twoje wiadomości e-mail nie będą odbijane (lub będzie się to rzadko zdarzać).
Wdróż mechanizm double opt-in
Podwójna zgoda nie tylko weryfikuje, czy adres e-mail jest prawidłowy, ale również potwierdza, że użytkownik chce otrzymywać Twoje wiadomości. Poprawia to zaangażowanie i obniża współczynniki odrzuceń.
Regularnie czyść swoją listę mailingową
Regularnie czyść swoją listę, usuwaj nieaktywnych użytkowników i co jakiś czas weryfikuj stare adresy e-mail (rób to przynajmniej raz w roku).
Monitoruj swoją reputację nadawcy
To szerzy temat, dlatego zachęcamy do lektury tego wpisu na naszym blogu: Co zrobić, aby Twój e-mail nie trafił do spamu. Przeczytaj go, aby dowiedzieć się więcej!
Unikaj spamerskiej treści i tytułów maili
Zadbaj, aby wszystkie wiadomości e-mail, które wysyłasz były przejrzyste, wyglądały profesjonalnie i nie wprowadzały klienta w błąd. Zbędne elementy, takie jak kolorowa czcionka, wykrzykniki i mylące tytuły wiadomości itp., mogą łatwo sprawić, że Twoja wiadomość e-mail będzie wyglądać jak spam, co prawdopodobnie uruchomi systemy antyspamowe i doprowadzi do blokady Twojej wiadomości.
Uwierzytelnij swoją skrzynkę pocztową
Upewnij się, że Twoja domena nadawcy zawiera rekordy SPF, DKIM i DMARC, które ją uwierzytelniają i zwiększają dostarczalność Twoich wiadomości. Zapytaj swojego dostawcę hostingu o szczegóły, jak przeprowadzić takie uwierzytelnienie. To także omawiamy we wspomnianym artykule.
Zapewnij łatwy mechanizm rezygnacji z subskrypcji
Wszystkie ustawy o prywatności na całym świecie wymagają, firmy, które posługują się e-mail marketingiem zapewniały użytkownikom łatwy mechanizm anulowania subskrypcji (unsubscribe). Udostępnianie takiego mechanizmu potwierdza, że jesteś rzetelnym nadawcą, co może również obniżyć współczynnik odrzuceń.
Podsumowanie: Zmniejsz liczbę odrzuceń z iPresso!
Mamy dla ciebie jeszcze jedną wskazówkę: dobry system mailingowy pomaga również obniżyć współczynnik odrzuceń i zwiększyć współczynnik dostarczalności wiadomości. iPresso jest tutaj bardzo pomocne. Nasz system mailingowy jest w pełni zgodny z RODO, a dzięki innym oferowanym przez nas narzędziom (np. zarządzaniu bazą kontaktów) możesz stworzyć kompleksową platformę, w której wszystko działa i współpracuje ze sobą w ramach jednego kompleksowego rozwiązania marketingowego!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wyślij nam ten krótki brief, a my wrócimy do ciebie ze spersonalizowaną bezpłatną wersją demonstracyjną naszej platformy marketing automation!
Odpowiedz