Zastanawiasz się, jak ulepszyć swoje kampanie marketingowe? Wraz z rozwojem nowych technologii, coraz więcej firm wprowadza rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Sprawdź, czy to zadziała u Ciebie.
Jak działa uczenie maszynowe?
Wiesz, że nikt nie potrafi wszystkiego od razu i dopiero wraz z doświadczeniem nabywa się umiejętności. Algorytmy uczenia maszynowego (machine learning algorithms) umożliwiają komputerom samodzielnie analizować dane i na podstawie doświadczeń identyfikować pewne wzorce. W ten sposób uczą się i pomagają m.in. w wykrywaniu trendów czy przewidywaniu zachowań.
Jest kilka rodzajów uczenia maszynowego: wzmacnianie, nadzorowane, częściowo nadzorowane oraz nienadzorowane.
- Nadzorowane uczenie to nauka na przykładach. Na podstawie danych wejściowych (input) i wyjściowych (output) algorytmy uczą się klasyfikować nieznane im wcześniej dane. Działa to na zasadzie klucza odpowiedzi, gdzie np. mając zestaw obrazów przedstawiających obiekt X lub Y, algorytmy dostrzegają podobieństwa i różnice.
- W uczeniu nienadzorowanym algorytmy same próbują sklasyfikować dane (bez żadnych etykiet) do jakiejś kategorii na zasadzie grupowania. Z uwagi na brak oznaczania danych, jest ono szybsze niż uczenie nadzorowane.
- Uczenie częściowo nadzorowane zawiera zarówno dane uporządkowane jak i nieuporządkowane. Jest wykorzystywane głównie przy dużych zbiorach danych.
- Uczenie przez wzmacnianie polega na powtarzaniu działań i otrzymywaniu “nagród” i “kar” za poprawne lub błędne zaklasyfikowanie.
Do czego można wykorzystać uczenie maszynowe w marketingu?
Identyfikowanie trendów sprzedażowych, rekomendowanie spersonalizowanych produktów czy optymalizacja treści to tylko niektóre przykłady zastosowania uczenia maszynowego w akcjach marketingowych. Czy wiesz, że chatboty opierają się głównie na machine learning wraz z NLP (przetwarzaniem języka naturalnego)? Przez to mogą one np. zapamiętywać zamówienia klientów i na tej podstawie personalizować wiadomości i rekomendować konkretne oferty.
W iPresso możesz zintegrować ramki rekomendacji z Vertex AI – platformą od Google do trenowania i wdrażania modeli uczenia maszynowego. Zastanawiasz się, jak to działa? Po wprowadzeniu produktów do feeda w Google Cloud algorytmy uczenia maszynowego będą uczyć się danych, a następnie rekomendować produkty indywidualnie dopasowane do użytkownika. Co istotne, rekomendacje są w tym przypadku oparte na różnorodnych akcjach podjętych przez konkretną osobę, więc zmieniają się dynamicznie. Klient może zobaczyć w ramce rekomendacji np. produkty, które ostatnio kupił, ale również podobne oferty albo takie, które mogą mu się podobać na podstawie wcześniejszych preferencji. Wykorzystanie machine learning umożliwia także polecenie odbiorcy produktów, które mogą być dla siebie komplementarne (np. konsola do gier i kontroler albo smartfon i etui). Ramki rekomendacji zmieniają się na bieżąco w czasie rzeczywistym. Połączenie ramek rekomendacji z Vertex AI jest szczególnie przydatne w e-commerce, ale z sukcesem możesz je wykorzystywać również w innych branżach.
O czym trzeba pamiętać przy wykorzystaniu uczenia maszynowego?
Przede wszystkim nie możesz robić błędów w danych, jakie dostarczasz algorytmom. To oczywiste, że jeżeli algorytm odczyta błędną informację, to potem będzie cały czas przekłamywać wartości. Uczenie maszynowe wymaga specjalistycznej wiedzy i nie powinien się nim zajmować każdy. Inżynier uczenia maszynowego musi znać się na programowaniu i kodowaniu w różnych językach. Pamiętaj również, że sztuczna inteligencja wraz z uczeniem maszynowym może popełniać błędy, a niekiedy ciężko uzasadnić, dlaczego akurat model tak zakwalifikował daną rzecz, a nie inaczej.
Podsumowanie
Uczenie maszynowe ma szerokie zastosowanie w marketingu. Dzięki dokładnej analizie danych algorytmy uczenia maszynowego mogą przewidywać marketingowe trendy, rekomendować produkty dopasowane do klienta czy optymalizować treści. Jest to przydatne szczególnie przy dużych zbiorach danych np. w e-commerce, gdzie każdego dnia dokonywane są tysiące zamówień z różnych kategorii.
Chcesz poznać ramki rekomendacji i inne funkcjonalności iPresso? Zaciekawiliśmy Cię integracją z Vertex AI? A może po prostu szukasz narzędzi Marketing Automation, które odmienią dotychczasową komunikację z klientami? Kliknij tutaj i podaj nam kilka informacji o Twojej firmie, a my niezwłocznie się skontaktujemy.
Odpowiedz