Strona główna » Transakcyjne czy marketingowe – jak nie pomylić tych rodzajów wiadomości?
Transakcyjne czy marketingowe – jak nie pomylić tych rodzajów wiadomości?

Z pewnością nie każdy klient w Twojej bazie posiada zgody marketingowe. Czy wiesz, jakie maile można wysłać do kogoś takiego? Tworząc kampanie marketingowe musisz przestrzegać zasad i uszanować wybór o odmowie zgody. Wysyłka marketingowego maila bez pozwolenia może narazić Cię na przykre konsekwencje. Z drugiej strony, przecież nie możesz zostawić użytkownika bez informowania go na bieżąco o statusie jego dokonanego zamówienia, do czego służą maile transakcyjne. Zastanawiasz się, jak odróżnić rodzaje wiadomości i wysyłać je do właściwych grup? Rozwiejemy Twoje wątpliwości!

Czym różnią się maile transakcyjne od marketingowych

W przypadku kontaktów, które nie wyraziły żadnej zgody marketingowej, musisz jakoś przekazać najważniejsze informacje o zamówionych produktach albo poinformować o terminie dostawy. Podczas całego procesu transakcji do klientów (jak sama nazwa wskazuje) przychodzą maile transakcyjne. Są to automatyczne komunikaty, które wysyłają się od razu po jakiejś akcji wywołanej przez klienta. Ich głównym celem nie jest promowanie usług i towarów firmy (typowe dla wiadomości marketingowych). W odróżnieniu od marketingowych wiadomości, zwykle odbiorca oczekuje transakcyjnego maila. Wyobraź sobie, że ktoś chce zresetować hasło. Wyślesz do niego marketingowy mail w tej sprawie? Oczywiście, że nie, ponieważ tutaj osoba chce otrzymać tylko link umożliwiający reset, a nie przekopywać się przez niepotrzebne reklamy. Transakcyjne wiadomości wyślesz do każdego, kto korzysta z Twoich usług, ponieważ wyraża on zgodę na tego typu powiadomienia. Ich istotną cechą jest dotarcie do odbiorcy w czasie rzeczywistym. Wiadomo, że nikt nie będzie czekać kilku dni na potwierdzenie płatności czy otrzymanie linku ze śledzeniem zamówienia. Maile transakcyjne są odczytywane przez większość odbiorów.

Całkiem inaczej wygląda kwestia maili marketingowych. Tutaj musisz mieć odpowiednie zgody uzyskane od kontaktu, a także w każdej wiadomości umieszczać możliwość wypisania się z otrzymywania treści reklamowych. To Ty decydujesz o tym, kiedy tego typu wiadomość dojdzie do odbiorcy. Nie musi to być od razu natychmiastowa wysyłka po określonej czynności. Wiadomości marketingowe zachęcają klientów do skorzystania z Twoich usług. Możesz w nich dodawać różnego rodzaju rekomendacje produktowe, linki do bloga, przyciski do przejścia na stronę konkretnego produktu czy też kategorii i wiele więcej. Maile marketingowe mogą mieć dynamicznie zmieniającą się treść w zależności od odbiorcy, przez co klientowi X wyświetli się inny reklamowany produkt niż użytkownikowi Y.

Przykłady maili transakcyjnych

  • Potwierdzenie złożenia zamówienia – podasz w nim link do śledzenia, informacje o zakupionych produktach, czy przewidywany termin dostawy.
  • Informacja o aktywacji konta – po pierwszej rejestracji ustawisz wysyłkę odpowiedniej wiadomości potwierdzającej prawidłową aktywację. Niektóre firmy proszą o ponowne potwierdzenie np. przez kliknięcie w podany link.
  • Otrzymanie płatności – przy wyborze zapłaty za zamówienie online, klient powinien dostać właściwą informację o tym, że płatność została przyjęta.
  • Wysyłka cyfrowego produktu – kupując wirtualne produkty (jak np. gry, kursy online), klient zyska do nich dostęp poprzez specjalny mail transakcyjny np. z unikalnym linkiem albo kodem.
  • Powiadomienie o opóźnieniu w wysyłce albo braków towarów – jeżeli masz trudności w zrealizowaniu zamówienia, trzeba poinformować o tym klienta i zrobisz to poprzez maile transakcyjne.
  • Zapis albo rezygnacja z newslettera – podobnie jak z potwierdzeniem rejestracji konta, musisz również wysłać odbiorcy wiadomość dotyczącą zapisu do newslettera, a także potwierdzić jego decyzję o rezygnacji.
  • Zwrot środków za zamówienie – w przypadku, kiedy np. zabraknie części towarów, musisz zwrócić pieniądze użytkownikowi, który opłacił je online. Poinformujesz go o tym w stosownym mailu transakcyjnym.
  • Wystawienie faktury – o wszystkich fakturach klient będzie się dowiadywał z przygotowanych przez Ciebie maili transakcyjnych.

Przykłady maili marketingowych

  • Reklama nowej kolekcji – jeśli wprowadzasz na rynek nowe produkty, na pewno roześlesz użytkownikom odpowiednie maile marketingowe.
  • Rekomendowanie produktów podobnych do ostatnio przeglądanych – dzięki analizie akcji podejmowanych przez użytkownika, system może zaproponować mu najlepiej do niego dobrane oferty, które pokażesz w wysłanym mailu.
  • Informacja o sezonowej obniżce cen – wszystkie wyprzedaże, promocje i super oferty zareklamujesz poprzez maile marketingowe.
  • Wysyłka newsletterów – stworzysz wiadomości z dodatkowymi informacjami i treściami edukacyjnymi dla zainteresowanych odbiorców.
  • Zaproszenie na webinar – roześlesz maile marketingowe, zachęcające do wzięcia udziału w webinarze.
  • Powiadomienie o rozpoczęciu przedsprzedaży – poinformujesz lojalnych klientów o tym, że rusza przedsprzedaż i mogą nabyć najnowsze produkty zanim będą ogólnodostępne.
  • Proponowanie najlepiej sprzedających się ofert z danej kategorii – wyślesz maile z reklamą najczęściej wybieranych produktów.
  • Promowanie rozpoczynającej się loterii – zachęcisz klientów do udziału w organizowanej przez Ciebie loterii.

Jak poradzić sobie z dużą ilością wiadomości różnego typu?

Wiemy, że przy dużej bazie kontaktów ciężko jest zapanować nad tym, który mail masz wysłać do kogo. Na szczęście jest automatyzacja marketingu, która pomoże Ci zapanować nad tym wszystkim. W iPresso możesz zarządzać wszelkiego rodzaju zgodami w Menedżerze Zgód. Uporządkujesz kontakty, które wyłącznie mogą otrzymywać maile transakcyjne oraz określisz grupy, które mają dodatkowe zgody marketingowe. Rekomendujemy wysyłkę poszczególnych typów wiadomości z różnych domen. W ten sposób rozgraniczysz maile transakcyjne od marketingowych i zmniejszysz ryzyko błędu. Mail marketingowy z domeny marketing@twojadomena.pl wygląda również dużo bardziej profesjonalnie.

Podsumowanie

Zarówno maile transakcyjne, jak i też marketingowe, są potrzebne do komunikacji z klientem. Do wszystkich kontaktów wyślesz wiadomości takie jak: potwierdzenie złożenia zamówienia, powiadomienie o opóźnieniu w wysyłce czy też informację o aktywacji konta. Do reklam nowych towarów i różnego rodzaju promocji, musisz mieć odpowiednie zgody marketingowe. Najlepiej jest wysyłać maile z różnych domen, które konkretnie będą przeznaczone np. do maili marketingowych.


Niezależnie od tego, czy musisz wysłać wiadomość transakcyjną czy marketingową, iPresso z pewnością przyda Ci się do zautomatyzowania działań! Kliknij tutaj, a my niezwłocznie się z Tobą skontaktujemy i pomożemy dobrać odpowiednie funkcjonalności.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.