Strona główna » Jak zautomatyzować procesy marketingowe i zredukować koszty o 50%?
Jak zautomatyzować procesy marketingowe i zredukować koszty o 50%?

Widzisz, że Twoje dotychczasowe działania marketingowe pochłaniają zbyt dużo pieniędzy? Masz bazę z wieloma kontaktami, ale reklamy klikają tylko pojedyncze osoby? A może po prostu szukasz narzędzi, które ułatwią prowadzenie marketingu w Twojej firmie? Marketing Automation jest właśnie dla Ciebie! W tym artykule znajdziesz porady i wskazówki, jak zabrać się za zautomatyzowanie procesów marketingowych, żeby zmniejszyć koszty i przyciągnąć większą liczbę klientów.

Czy MA jest dla mojej firmy?

Automatyzacja marketingu przyda się zarówno dla międzynarodowej korporacji, jak i też małego rodzinnego biznesu. Przede wszystkim jest ona potrzebna dla firm, które posiadają wielu klientów oraz zróżnicowany asortyment, ale również chcą zaoszczędzić czas na ręcznym tworzeniu i wysyłaniu wiadomości oraz reklam. Automatyzacja marketingu pomaga komunikować się z odbiorcą różnymi kanałami, a iPresso oferuje Context-based Marketing Automation, czyli działania osadzone w całym kontekście potencjalnego klienta.

Dlaczego automatyzacja marketingu pozwala zredukować koszty nawet o 50%?

Wyobraź sobie, że wysyłasz wiadomości reklamujące Twój najnowszy produkt do miliona odbiorców. Z uwagi na limitowaną edycję jest on minimalnie droższy niż większość dotychczasowych towarów, więc jedynie tysiąc użytkowników decyduje się na zakup. Następnie wdrażasz MA i ustawiasz wysyłkę maili wyłącznie do osób, które kupują u Ciebie produkty luksusowe, a także do stałych klientów. Dzięki segmentacji maile otrzymuje pięć tysięcy odbiorców. Z uwagi na spersonalizowanie wiadomości każdy z nich czuje się wyjątkowo, a rekomendacje produktowe dodatkowo zachęcają do zakupu. Produkty kupuje dwa tysiące osób. Mimo dużo mniejszych wydatków na kampanię reklamową udało się zwiększyć sprzedaż, a w dodatku klienci z chęcią dobierali w sklepie inne produkty na podstawie tych zarekomendowanych w wiadomości. Z początku pewnie wyda Ci się to dziwne, ale przecież właśnie po to została stworzona automatyzacja marketingu. Łatwo zaobserwować, że wysyłka wiadomości do wszystkich kontaktów w bazie nie jest na ogół zbyt efektywna, a szybko przepala budżet. Co więcej, rośnie ryzyko, że odbiorca zaznaczy wiadomości od Ciebie jako SPAM, zwłaszcza jeżeli szukał produktów z całkiem innej kategorii niż te, które są reklamowane. Jak widzisz, wdrożenie Marketing Automation niesie za sobą realne korzyści zarówno dla firmy, jak i dla klienta.

Jak zautomatyzować marketing, by zobaczyć efekty?

Oczywiście samo wdrożenie automatyzacji marketingu nic nie da i wydatki w dalszym ciągu będą takie same, jeżeli nie będziesz wykorzystywać różnych narzędzi i dokonywać zmian oraz integracji potrzebnych do prawidłowego działania systemu. Segmentacja nie będzie potrzebna, jeżeli i tak wszystkie wysyłki będziesz ustawiać dla wszystkich odbiorców, a personalizacja treści nie będzie mieć sensu, jeżeli i tak chcesz reklamować wyłącznie jeden produkt i ma on się wyświetlić nawet osobie, która nie ma ochoty go kupić. Automatyzacja marketingu sprawi, że pozbędziesz się dotychczasowych przestarzałych nawyków, ale jeżeli chcesz ograniczyć budżet wydany na reklamy i nie stracić przy tym zainteresowania, to musisz zaakceptować takie zmiany. Jest kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać przy wdrażaniu Marketing Automation:

Stworzenie bazy kontaktów

To oczywiste, że musisz mieć odbiorców, do których będziesz wysyłać wiadomości. Przy tworzeniu bazy i zdobywaniu danych od klientów należy dbać o to, by wyrazili oni zgodę na komunikację marketingową, ponieważ jest to obowiązkowe, chociażby w kwestiach prawnych. Uzyskane informacje pozwolą Ci segmentować odbiorców i wysyłać wiadomości tylko do wybranych segmentów. Pamiętaj, żeby mieć porządek w bazie i jeżeli od kilku lat widzisz kontakty, które nie podejmowały żadnych interakcji z Twoją firmą, to lepiej usunąć je z bazy.

Wybór kanału komunikacji preferowanego przez odbiorcę

Powszechnym błędem firm jest zakładanie, że forma komunikacji z klientem nie jest istotna. W rzeczywistości część użytkowników nie wykorzystuje danego kanału komunikacji albo korzysta z niego tak rzadko, że wiadomość od Ciebie zaginie przez ten czas w gąszczu innych powiadomień. Są osoby, które nigdy nie rozstają się z telefonem komórkowym i SMS odczytują w ciągu kilku sekund. Inni wolą komunikować się np. za pomocą WhatsApp, gdzie mogą wejść w interakcję i w prosty sposób wyrazić swoje zainteresowanie danym tematem. Poza wyborem odpowiedniego kanału komunikacji warto wdrożyć w Twojej firmie strategię omnichannel, polegającą na dostarczaniu tych samych treści niezależnie od tego, jakim kanałem komunikacji jest ona przekazywana.

Planowanie cyklicznych wysyłek

Jest wiele rzeczy, które powinny zwracać Twoją uwagę, ale istnieją też takie, które będą uruchamiać się bez Twojego wysiłku. Automatyzacja marketingu umożliwia tworzenie różnych scenariuszy, które automatycznie wywołają daną akcję, kiedy tylko kontakt będzie spełniać określone warunki, a dzięki planerowi kampanii zaplanujesz działania, które będą odbywać się zarówno jednorazowo, jak i też cyklicznie. Akcja, która odbywa się każdego roku? Od teraz nie musisz o niej pamiętać!

Integracja z innymi narzędziami

Bez zintegrowania iPresso z aplikacjami, z których już korzysta firma (np. CRM), może pojawić się rozbieżność w danych. Wystarczy, że konkretna osoba zrezygnuje z udzielonej zgody na wysyłkę wiadomości marketingowych, a bez właściwie zrobionej integracji dalej będzie widniała w CRM jako odbiorca, do którego należy wysyłać reklamy. Dzięki możliwości integracji z wieloma aplikacjami i narzędziami będziesz mieć zawsze pewność, że informacje o Twoich odbiorcach są aktualne. Dodatkowo w iPresso możesz przetwarzać dane klientów poprzez specjalnie do tego zaprojektowaną, zaawansowaną platformę – CDP. Customer Data Platform umożliwia śledzenie aktywności kontaktów z różnych źródeł, a także gromadzenie wszystkich niezbędnych danych w jednym miejscu w przejrzysty sposób.

Podsumowanie

Automatyzacja marketingu pozwala zredukować koszty związane z kampaniami marketingowymi nawet o 50%. Dokładna segmentacja i precyzyjne targetowanie sprawiają, że wysyłka wiadomości odbywa się wyłącznie do zainteresowanych daną ofertą osób, a Ty nie przepalasz budżetu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Marketing Automation? Kliknij tutaj i sprawdź, jakie funkcjonalności są dla Ciebie!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.