Światowi giganci coraz chętniej wykorzystują sztuczną inteligencję. Dzięki AI można zaoszczędzić czas i wydatki, plus ułatwić zadania pracownikom. Umiejętnie wykorzystana AI, otwiera przed firmą nowe możliwości. Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu może dać wiele korzyści i zachęcić nowych klientów do skorzystania z oferty. Sprawdź, do czego najlepiej wykorzystać AI w tworzeniu kampanii marketingowej oraz jakich błędów unikać, żeby reklamy przyniosły odpowiednie rezultaty.
Dlaczego sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana w marketingu?
Z pewnością nie lubisz robić rzeczy, które zabierają mnóstwo czasu. Czasem potrzebujesz pomocnika, który podpowie, jak się za coś zabrać albo wyręczy Cię w obowiązkach. Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał i ułatwia wykonywanie codziennych zadań. Oczywiście AI nie zastąpi (póki co) człowieka, ale może zmienić sposób, w jaki będziesz tworzyć kampanie marketingowe.
W jakich działaniach wykorzystanie AI ma sens?
Chcesz stworzyć idealną kampanię z wykorzystaniem sztucznej inteligencji? Jest to możliwe! Oto lista czynności marketingowych, do których najczęściej stosuje się AI:
Pomoc w ustaleniu celów i całego planu kampanii
Nie wiesz, od czego zacząć z kampanią marketingową? Masz wątpliwości, czy Twój cel jest realny? Sztuczna inteligencja pomoże w ustaleniu strategii kampanii, a także podpowie, czy pomysły mogą spodobać się odbiorcom. Przy dysponowaniu odpowiednią ilością danych, AI pozwoli nawet przewidywać trendy i pomóc w stworzeniu harmonogramu tworzenia reklam, które będą wyróżniać Twoją firmę na tle konkurencji.
Tworzenie treści
Masz problem z dopasowaniem kampanii reklamowej do odbiorców? Poproś AI o napisanie chwytliwych haseł reklamowych! Chcesz założyć firmowego bloga, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sztuczna inteligencja stworzy nagłówki albo całe artykuły, które możesz opublikować. Co więcej, posiadając informacje o odbiorcach, AI może spersonalizować treści i proponować klientom konkretne towary. Algorytmy uczenia maszynowego mogą na bieżąco analizować czynności podejmowane przez klienta i na tej podstawie dopasowywać rekomendacje. Przykładowo, ramki rekomendacji iPresso można zintegrować z Vertex AI. W ten sposób sztuczna inteligencja będzie proponować klientom produkty na podstawie ich aktywności na stronie oraz ostatnio zakupionych rzeczy.
Generowanie obrazów
Sztuczna inteligencja jest przydatna w tworzeniu grafik, które mogą służyć do inspiracji. Generowane obrazy są bardzo realistyczne, więc z powodzeniem mogą zastąpić realne zdjęcia. Dodatkowo, możesz poprosić sztuczną inteligencję o stworzenie obrazów w różnych stylach, nawet inspirowanych bajkami albo nawiązujących do komiksów. Już teraz AI wspomaga kampanie znanych firm swoimi grafikami. Przykładowo, w marcu 2024 przy użyciu sztucznej inteligencji powstały kolorowe wielkanocne grafiki użyte w kampanii sieci Delikatesy Centrum.
Tłumaczenia
Sztuczna inteligencja jest pomocna, kiedy prowadzić wielokanałową kampanię w różnych językach. Tłumaczenie długich tekstów w translatorze może zająć dużo czasu, już nie mówiąc o zleceniu tego profesjonalnemu tłumaczowi. AI potrafi tłumaczyć nie tylko tekst, ale również dokumenty czy nagrania audio.
Personalizacja na podstawie lokalizacji
Czy zaciekawiłaby Cię reklama sklepu, który mieści się w Krakowie, a Ty mieszkasz w Gdańsku? Pewnie nie, ale co by było, gdyby w tej samej reklamie zamiast Krakowa wstawić dowolną nazwę miejscowości? Sztuczna inteligencja może wykorzystać geolokalizację i spersonalizować treść w taki sposób, żeby klient usłyszał lub zobaczył nazwę placówki, znajdującej się niedaleko jego miejsca zamieszkania. Nie masz pomysłu na takie wykorzystanie AI? Zainspiruj się kampanią Banków Spółdzielczych z Grupy BPS, gdzie stworzono kilkaset spotów reklamowych wideo w zależności od tego, obok której placówki mieszka klient.
Analiza wyników
Chcesz stworzyć kampanię na podstawie poprzednich, ale nie znasz się na analizie danych i nie wiesz, co należałoby poprawić? AI z chęcią pomoże Ci wygenerować przejrzyste wykresy na podstawie dostarczonych danych i będziesz wiedzieć, które elementy nie sprawdziły się w dotychczasowych reklamach. Sztuczna inteligencja może też w prosty sposób podsumować, jakie są najczęściej spotykane cechy u Twoich klientów, co przyda się przy tworzeniu kampanii.
Kiedy sztuczna inteligencja może zaszkodzić zamiast pomóc?
Pamiętaj, że AI nie zawsze wie, co masz na myśli. Dodatkowo, sztuczna inteligencja może się mylić, a jej pomyłki będą odbijać się na Twoich kampaniach. Na te błędy należy zwracać szczególną uwagę:
Generowanie tekstów bez analizy źródeł i poprawności
Sztuczna inteligencja pobiera dane z wielu źródeł. Musisz pamiętać, że nie zawsze wszystkie informacje będą prawdziwe. Czasami nawet AI może napisać zdania, które się wzajemnie wykluczają, ponieważ będzie je tworzyć na podstawie różnych tekstów i nie zorientuje się, że jedno zjawisko nie będzie działać przy tym drugim.
Różne wyniki przy obliczeniach
Ze sztuczną inteligencją lepiej nie uczyć się matematyki. Wprawdzie może wygenerować poprawnie szybkie marketingowe obliczenia, ale przy dużym zbiorze danych oraz wielu skomplikowanych wzorach matematycznych część modeli AI zwyczajnie się gubi i za każdym razem podaje inny wynik. Nowsze modele sztucznej inteligencji dużo lepiej radzą sobie z obliczeniami i rozwiązywaniem łamigłówek, ale są jeszcze dalekie do ideału.
Pogubienie się w zbyt skomplikowanym poleceniu
Sztuczna inteligencja lubi proste i konkretne pytania. Bez krótkiego, poprawnie sformułowanego polecenia nie możesz się dziwić, że AI wymyśliła odpowiedź. Pamiętaj, że sztuczna inteligencja nie zna Twoich skrótów myślowych, żartów czy też szybkich wtrąceń. Nie potrafi też czytać w myślach, więc nie zawsze wygeneruje dokładnie to, o co Ci chodziło.
Tworzenie nienaturalnie wyglądających obrazów
Generowanie grafik marketingowych może być niezwykle pomocne, ale sztuczna inteligencja nie zawsze poprawnie zinterpretuje Twoje polecenia. Podając zbyt wiele szczegółów, wygenerowane obrazy będą chaotyczne i niezbyt podobne do tego, co chcesz wykorzystać w kampaniach. Brak istotnych informacji może natomiast spowodować wygenerowanie grafiki, która całkiem odbiega od Twoich preferencji. AI niezbyt dobrze radzi sobie z dodawaniem napisów na ilustracjach, litery często są nienaturalnych kształtów, czasem nawet AI ucina kawałek napisu albo sama dopisuje tekst.
Zgadywanie aktualnych wydarzeń
Sztuczna inteligencja pobiera dane i uczy się do pewnego momentu. Tym samym nie jest w stanie odpowiednio odpowiedzieć na pytania, które dotyczą bieżących wydarzeń. AI będzie czerpać wtedy wiedzę z artykułów, które zapowiadały jakąś akcję, ale w rzeczywistości mogła ona wyglądać całkiem inaczej. W dodatku, przy najbardziej aktualnych tematach sztuczna inteligencja nie chce Cię zawieść, więc dopowiada pewne szczegóły, przekłamując rzeczywistość. AI gubi się także w najnowszych datach, więc jeżeli piszesz o informacjach z ostatnich dni, musisz mieć na uwadze, że AI prawdopodobnie wygeneruje treści z błędami.
Generowanie tekstów na podstawie nieistniejących źródeł
Co, jeżeli zapytasz sztuczną inteligencję o coś skomplikowanego, o czym jest niewiele informacji w internecie? W najlepszym wypadku odpowie, że nie potrafi wygenerować odpowiedzi, ale w najgorszym połączy dane z jakichś stron internetowych i na tej podstawie AI stworzy własną definicję jakiegoś pojęcia i przyporządkuje je do nieprawdziwej kategorii. sztuczna inteligencja za każdym razem pisze bardzo przekonująco, więc trzeba być czujnym, aby nie powielać jej błędów.
Podsumowanie
Sztuczna inteligencja może być niezwykle pomocna przy tworzeniu kampanii marketingowych, spełniających Twoje oczekiwania. Jej szerokie zastosowanie pozwala skrócić czas potrzebny na przygotowanie kampanii, a także ułatwia personalizowanie treści. Z AI stworzysz wymarzone reklamy, które zaciekawią klientów. Musisz tylko pamiętać o kilku rzeczach, na które trzeba zwrócić uwagę, żeby nie udostępniać błędnych informacji oraz niedopracowanych reklam.
Chcesz zaoferować odbiorcom spersonalizowane rekomendacje Twojej oferty z wykorzystaniem AI? Zastosuj narzędzia iPresso i przenieś komunikację z klientem na wyższy poziom!
Odpowiedz