Strona główna » 7 powodów, dla których Twoje kampanie nie działają
7 powodów, dla których Twoje kampanie nie działają

Wydajesz coraz więcej na marketing, ale nie widzisz żadnych efektów? Marzysz o zdobyciu nowych klientów, ale nic nie wskazuje na poprawę i wzrost zainteresowania Twoją ofertą? Wiemy, co jest tego powodem! Zobacz najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu kampanii marketingowych i poznaj nasze wskazówki, jak sobie z nimi poradzić.

Co sprawia, że kampanie marketingowe nie działają?

Chaos w bazie kontaktów

Tworzenie bazy z najważniejszymi informacjami o klientach może sprawiać trudności. To od Ciebie zależy, czy w bazie znajdą się wartościowe kontakty, realnie zainteresowane Twoją ofertą. Samo zebranie danych nie jest jednak jedyną rzeczą, o której trzeba pamiętać. Informacje powinny być na bieżąco aktualizowane. Integracja różnych wykorzystywanych przez Ciebie narzędzi sprawi, że unikniesz chaosu i powtórzonych pozycji w bazie. Przykładowo, przy zmianie miejsca zamieszkania może okazać się, że kontakt będzie widniał w systemie podwójnie. Tworząc kampanię marketingową, wyślesz wiadomości dwa razy do tego samego klienta, co może skutkować oznaczeniem treści od Ciebie jako SPAM. Dużo większy problem pojawi się, kiedy np. system zarejestruje rezygnację użytkownika z otrzymywania wiadomości marketingowych, a z powodu braku integracji w innej aplikacji kontakt wciąż będzie się wyświetlał wśród osób, do których można wysłać taki mail. Uporządkowanie danych to krok, którego nigdy nie należy pomijać, zwłaszcza kiedy obowiązują przepisy RODO. Nie chcesz chyba, żeby klienci uznali Twoje kampanie za nachalne. Z iPresso możesz mieć wszystkie dane kontaktów w jednym miejscu, a to wszystko dzięki innowacyjnemu narzędziu – Customer Data Platform.

Nieodpowiedni kanał komunikacji

Podstawowym błędem, który występuje przy wysyłce kampanii, jest kanał komunikacji niedopasowany do odbiorcy. Nie ma sensu wysyłać wiadomości poprzez WhatsApp do kogoś, kto woli odczytywać maile. Kampanie skierowane do nastolatków powinny uwzględniać SMS-y i powiadomienia mobile push, uwzględniając ich częste wykorzystywanie telefonów komórkowych. Jeżeli widzisz, że niektórzy odbiorcy często nie odczytują wysyłanych przez Ciebie wiadomości, prawdopodobnie w dużej części po prostu preferują inną formę kontaktu. Co więcej, kanał komunikacji musi być odpowiednio wybrany do rodzaju wiadomości. Jeżeli chcesz stworzyć kampanię, która zakończy się już po paru godzinach albo dniach, dużo lepiej jest wybrać np. SMS niż mail, który większość odbiorców prawdopodobnie odczyta dopiero po tym czasie. Pamiętaj, że wiadomości wysyłane na telefony komórkowe mają ograniczenia długości i po ich przekroczeniu zostają podzielone na kilka części, więc zawsze przed wysyłką sprawdź ilość znaków, żeby odbiorca nie otrzymał nagle kilkunastu SMS-ów.

Wysyłka tych samych wiadomości do każdego odbiorcy

Wyobraź sobie, że szukasz zimowej kurtki damskiej i zainteresowała Cię oferta jednego ze sklepów internetowych. Wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i masz nadzieję, że w ten sposób ułatwisz sobie wybór skompletowania zimowej garderoby. Pierwsza wiadomość zawiera reklamę męskiego swetra. No cóż, nie tego poszukujesz, więc cierpliwie czekasz dalej, a w tym czasie przeglądasz stronę oraz porównujesz oferty. Następnie firma wysyła Ci SMS o wyprzedaży obuwia dziecięcego. Czujesz się już nieco zniechęcony/a, więc coraz bardziej rozważasz przejście do konkurencji. Ostatnia wiadomość, jaką odczytujesz, informuje o najnowszej kolekcji wiosennej. Za ten czas Ty zrobiłeś/aś już zakupy w innym sklepie, ponieważ od razu zaczął pokazywać Ci oferty produktów podobnych do ostatnio oglądanych. Teraz już wiesz, dlaczego segmentacja i personalizacja są ważne przy tworzeniu kampanii. Oczywiście możesz wysyłać oferty za każdym razem do wszystkich kontaktów, ale przy wielu produktach jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że reklamy nie wzbudzą zainteresowania, ponieważ będą dotyczyły całkiem innych kategorii niż te, poszukiwane przez konkretnego odbiorcę.

Niespójność w wyglądzie i brak wykorzystania profesjonalnych szablonów

Jak reagujesz na wiadomości, które odbiegają wyglądem od wcześniejszych, które zawsze otrzymujesz od danej firmy? Pewnie uznajesz to za phishing i od razu wyrzucasz taką wiadomość do SPAM-u? No właśnie, to teraz odpowiedz sobie na pytanie, czy aby na pewno dbasz o wygląd Twoich wiadomości i pamiętasz o spójności z dotychczasowym wizerunkiem. Ręcznie bardzo trudno jest zadbać o estetykę każdej kampanii i wszystkich wiadomości, które tworzysz. Wiadomo, że pop-upy będą się trochę różnić między sobą, a wiadomości mail mogą być tworzone w różnych odcieniach kolorystycznych, ale jeżeli dotychczas Twoja firma charakteryzowała się pastelowymi barwami i zabawnymi grafikami, to kampania w odcieniach czerni i brązu z połączeniem zdjęć produktów może wzbudzić obawy, czy na pewno nie jesteś kimś, kto podszywa się pod nadawcę. Masz problemy ze stworzeniem spójnych kampanii? Wypróbuj kreator motywów i sprawdź, jak wiele możliwości oferuje nowy ulepszony edytor Drag&Drop! Nie masz pomysłu na stworzenie efektownej wiadomości mail? A może potrzebujesz stworzyć własne zaawansowane szablony? Nasz nowy edytor pozwoli Ci dopasować szablon do Twoich potrzeb i oczekiwań Twoich odbiorców. Dzięki prostocie wymarzone wiadomości stworzysz w kilka chwil, a każdy element możesz przeciągnąć i edytować tak, by jak najbardziej pasował do treści i spójności z wyglądem Twojej firmy.

Ustawienie zbyt wielu wysyłek naraz do jednego klienta

Przy wysyłkach kampanii miej na uwadze, że co za dużo, to niezdrowo. Wysyłając wiadomości co kilka godzin i ustawiając miliony pop-upów przy wejściu na stronę internetową odbiorca może poczuć się tym osaczony i zamiast zainteresować się informacjami od Ciebie, kliknie przycisk do wypisania się z otrzymywania treści marketingowych. Zresztą nic dziwnego. Postaw siebie na miejscu Twojego odbiorcy i zobacz, czy aby za bardzo nie “bombardujesz” go reklamami. Niektóre firmy specjalnie tworzą kampanie, które mają za zadanie wyświetlać się jak najczęściej jak największej liczbie odbiorców, ale natarczywe reklamy większości będą kojarzyć się negatywnie, a nie o to chodzi w skutecznych kampaniach marketingowych. Ustaw capping, czyli limit wyświetleń reklamy na jednego użytkownika i Nie SPAM-uj odbiorców. Dbaj nie tylko o klienta, ale również o swój budżet.

Błędy na stronie internetowej

Wiadomo, że nawet najlepsza kampania marketingowa nie przyniesie żadnych korzyści, jeżeli klient nie będzie mógł komfortowo dokonać zakupów, a także pojawią się problemy przy uruchomieniu strony np. na telefonie. Lepiej jest dopracować stronę internetową przed wejściem klientów, zwłaszcza jeżeli to przez tę stronę mają oni dokonywać zakupów online. Zastanów się, czy chętnie wrócisz do sklepu, w którym po dodaniu kilkunastu produktów do koszyka okaże się, że przekierowanie do strony z bramką płatności nie jest możliwe, a firma wyjaśni Ci, że pracuje nad tym problemem, ale możesz kupić coś w sklepie stacjonarnym. Oczywiście czasami pojawiają się błędy niezależne od Ciebie, ale jeżeli niedopracowana strona będzie mieć ich zbyt dużo, to nikt nie zrobi zakupów. Bardzo trudno jest potem odbudować zaufanie odbiorców, więc lepiej nie doprowadzić do takiej sytuacji.

Niepoprawne linki

Zawsze przed wysłaniem wiadomości upewnij się, że odbiorcy na pewno uruchomią się linki oraz czy są one poprawnie ustawione. Jeżeli wysyłasz SMS, skracaj odnośniki, żeby wiadomość nie została podzielona na kilka długich części. Dodaj znaczniki, aby wiedzieć, z jakiej kampanii udało Ci się zdobyć klienta. Jeżeli nie będziesz zwracać uwagi na takie rzeczy, kampanie nie będą przynosić oczekiwanych efektów. Nie dodawaj wielu losowych linków, które nie są powiązane z kampanią. Jeżeli prowadzisz kampanię w różnych krajach, wyślij linki właściwe dla danej wersji językowej. Klient ze Stanów Zjednoczonych może poczuć się zagubiony, jeżeli kliknie w link i zostanie przekierowany do sklepu internetowego w języku polskim. Jeżeli wiesz, że inne promocje będziesz oferować dla użytkowników z Polski, a inne np. dla odbiorców z Niemiec, to nie zapomnij stworzyć segmentów i dopasować treści tak, by klient mógł skorzystać ze specjalnej oferty.

Podsumowanie

Jest wiele błędów, jakie można popełnić przy tworzeniu kampanii marketingowych. Brak efektów może być spowodowany prostymi rzeczami, które wyeliminujesz w kilka chwil. Automatyzacja marketingu jest dla każdego, kto chce tworzyć bardziej dopracowane kampanie oraz pozbyć się powodów, przez które dotychczasowe działania nie były skuteczne.

Szukasz narzędzi, które pomogą Ci przeprowadzić efektywne kampanie marketingowe? Kliknij tutaj i uzyskaj bezpłatny dostęp do iPresso na 30 dni!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.