Strona główna » Nie wiesz, jak pisać skuteczne maile marketingowe?
Nie wiesz, jak pisać skuteczne maile marketingowe?

Tworzysz wiele kampanii marketingowych opartych na wysyłce wiadomości mail, ale nie widzisz żadnych efektów? W mgnieniu oka znika budżet zaplanowany na reklamy, a Ty wciąż nie masz klientów? E-mail jest jednym z najchętniej wybieranych kanałów komunikacji z odbiorcami, ale bez odpowiednio dobranej treści nie przyciągniesz nikogo i nie pokażesz, dlaczego to akurat wybór Twojej oferty jest korzystniejszy niż u konkurencji.

Jakie błędy sprawiają, że Twoje kampanie nie przynoszą założonych efektów?

Z pewnością na co dzień spotykasz się z wieloma różnymi wiadomościami mail, które trafiają do Ciebie, jako odbiorcy. Zastanów się, które treści przyciągają Twój wzrok i zachęcają do skorzystania z oferty. Wiele osób nie przykłada wagi do treści i wyglądu maila, tracąc w ten sposób klientów. Sprawdź, czego unikać w tworzeniu maili marketingowych:

  • Nieużywanie profesjonalnych szablonów i niespójność w wyglądzie maili – na pewno nie jest to Twoim celem, żeby wiadomości trafiały do SPAM-u, ale odbiorca nie będzie mieć pewności, czy mail pochodzi z bezpiecznego źródła, jeżeli za każdym razem informacje będą napisane inną czcionką, grafiki będą się wczytywać z błędami, a kolorystyka będzie nieprzemyślana i chaotyczna. Oczywiście nie musisz tworzyć identycznych treści i tylko zmieniać poszczególnych wyrazów, ale wygląd mocno odbiegający od poprzednich maili nie budzi zaufania i taka wiadomość może być znana za phishing, a przecież nie chcesz się podszywać pod Twoją własną firmę.
  • Brak znajomości potrzeb odbiorcy i niedopasowanie kampanii – bez zdobycia wiedzy o preferencjach konkretnego klienta od razu tracisz zainteresowanie. Wyobraź sobie, że zaciekawiły Cię oferty danego biura podróży i chcesz wykupić wycieczkę do Francji, ale czekasz na promocję. Po kilku dniach dostajesz wiadomość mail z reklamą egzotycznych wakacji w Brazylii. Takie dalekie podróże nie są dla Ciebie, więc za ten czas przeglądasz strony konkurencji. Biuro podróży znów wysyła Ci wiadomość, tym razem o wielkiej obniżce cen, ale jako idealną ofertę dalej pokazuje państwa w Ameryce Południowej. No cóż, nie chcesz już dłużej czekać, a inna firma właśnie dopasowała mail do Twoich preferencji i znalazła się tam oferta tygodniowego pobytu w Paryżu. Kupujesz wymarzoną wycieczkę i z ciekawości wchodzisz na stronę pierwszego biura, a tam okazuje się, że jest aktualnie rabat na wyjazd do Lyonu. Pierwsze biuro podróży straciło Ciebie jako klienta, mimo że posiadało oferty dopasowane do Twoich potrzeb, ale bez segmentacji klientów na grupy i spersonalizowania treści ze względu na zainteresowania nie potrafiło przedstawić korzystnych dla Ciebie wycieczek.
  • Monotonne reklamy tego samego produktu – potencjalny klient, który otrzyma od Ciebie kilkanaście maili na jeden temat prawdopodobnie zamiast zainteresowania pokaże zdenerwowanie i sam zaznaczy Twoją wiadomość jako SPAM. Możesz reklamować tylko jeden produkt w mailach, ale jeżeli masz szeroką ofertę, to osoba która po kilku wiadomościach nie dokonała zakupów nawet mimo zachęcających rabatów i promocji prawdopodobnie szuka czegoś innego. Przy mało zróżnicowanym asortymencie najlepiej zwracać uwagę na szczegóły i promować chociażby różne kolory i wielkości produktów. Przykładowo, sprzedając tylko szczoteczki elektryczne do zębów na pewno nie spersonalizujesz oferty aż tak bardzo jak sklep z odzieżą, ale dla odbiorców posiadających dzieci możesz zareklamować specjalne kolorowe edycje z bajkowymi grafikami, a dla osób szukających nowoczesnych trendów dużo lepiej sprawdzi się uniwersalny czarny model.
  • Nieodpowiedni marketing lokalny – przy prowadzeniu punktów stacjonarnych i sklepu internetowego z pewnością masz klientów, którzy zawsze muszą dotknąć i zobaczyć produkt na żywo, nawet jeżeli wcześniej przeglądają go online. Kupującemu z Warszawy będzie jednak dużo trudniej dojechać do sklepu w Krakowie i woli zobaczyć produkty dostępne w swojej okolicy oraz przejrzeć promocje obowiązujące na konkretnym terenie. Możesz wydać kilka milionów na kampanię wyświetlaną dla każdego potencjalnego klienta w całej Polsce, czy nawet na świecie, ale dużo lepiej jest dopasować treść wiadomości do każdej osoby i wysyłka maili w zależności od regionu i odległości miejsca zamieszkania od Twojego punktu stacjonarnego.

Wykorzystaj Marketing Automation i odkryj potencjał email marketingu

Skoro już wiesz, jakich błędów należy unikać, to teraz udzielimy Ci wskazówek, jakie maile marketingowe będą cieszyć się największym zainteresowaniem i przyciągną realnych klientów.

  • Z segmentacją i personalizacją trafisz w gusta Twojego odbiorcy – zarówno treść, jak i też tytuł wiadomości powinny być spersonalizowane i odpowiadać na potrzeby każdego klienta. Segmentacja pozwala podzielić użytkowników na grupy, żeby precyzyjnie dobierać reklamy Twoich ofert pod kątem różnych cech. W ten sposób możesz stworzyć różne kampanie na przykład dla nastolatków oraz osób starszych. Dodatkowo automatyzacja marketingu pozwala na wygenerowanie różnych kodów rabatowych, które wyślesz do klientów w dniu ich urodzin albo z okazji ważnego wydarzenia, takiego jak zarejestrowanie się na webinar albo rocznica przystąpienia do programu lojalnościowego. “Hej Ania, jesteś z nami już 10 lat! Z tej okazji mamy dla Ciebie prezent! Oto Twój rabat -25% na wszystko [kod]. Możesz wykorzystać ten kupon do 31.03.2025 w naszym sklepie internetowym. Kliknij w link i zobacz najnowszą kolekcję. [Link]” to przykładowa wiadomość, jaką stworzysz w kilka chwil i skutecznie zachęcisz odbiorcę do zakupów.
  • Rekomenduj produkty dopasowane do konkretnej osoby – ktoś wszedł na Twoją stronę internetową i przeglądał rzeczy z danej kategorii, ale ostatecznie niczego nie kupił? Wyślij wiadomość z reklamą podobnych przedmiotów zamiast rekomendować losowe oferty niezależnie od preferencji i zainteresowań. Potencjalny klient dodał produkt do koszyka, ale nie sfinalizował zamówienia? Stwórz mail, przypominający o porzuconym koszyku i zaproponuj akcesoria, które można dobrać.
  • Stosuj GeoPunkty i popraw jakość marketingu lokalnego – z GeoPunktami wiadomości otrzymają jedynie osoby, które mieszkają niedaleko konkretnego punktu, więc możesz tworzyć maile z promocjami dotyczącymi na przykład tylko jednego sklepu stacjonarnego, a innym kontaktom z bazy wyślesz zamiast tego reklamę internetowych promocji. Oprócz maili marketingowych GeoPunkty ułatwiają również przekazywanie informacji o otwarciu i zamknięciu danej placówki, czy posiadania w konkretnym punkcie stacjonarnym dodatkowych udogodnień.

Podsumowanie

Skuteczność maili marketingowych zależy od dopasowania treści do odbiorcy oraz spersonalizowania wiadomości. Bez wykorzystania Marketing Automation maile nie będą odpowiadać na potrzeby konkretnej osoby, więc stracisz wielu potencjalnych klientów. Stosując nasze porady i unikając najczęściej popełnianych błędów z pewnością użytkownicy będą zainteresowani Twoimi ofertami i osiągniesz zaplanowane cele.

Nie masz jeszcze automatyzacji marketingu w Twojej firmie? Kliknij tutaj i przetestuj iPresso za darmo przez 30 dni!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.