Obecnie marketing opiera się niemal w 100% na danych. Oznacza to, że jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie marketingowe, musisz zbierać i wykorzystywać dane klientów. Jeśli chcesz to robić dobrze, mamy dla ciebie listę sześciu kroków, które należy wziąć pod uwagę podczas planowania kampanii marketingowej. I w tym poście pokażemy ci, jak to zrobić.
Większość działań wymienionych w tym poście nie wymaga większych inwestycji finansowych. Wszystko, co musisz zrobić, to poświęcić trochę czasu na pracę nad grupą docelową i bazą klientów, aby twoje kampanie marketingowe były bardziej skuteczne. Wszystko zaczyna się od segmentacji odbiorców.
Segmentuj grupę docelową
Czasy masowego marketingu dawno minęły. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie marketingowe, musisz myśleć o swojej bazie klientów jako o segmentach i poszczególnych osobach, a nie jako o jednej wielkiej masie odbiorców. Zazwyczaj firmy tworzą segmenty odbiorców na podstawie następujących czynników:
- dane demograficzne (np. wiek, płeć, zawód, lokalizacja),
- podejmowane działania (np. poprzednie zakupy, oglądane produkty, komunikacja z obsługą klienta itp.),
- preferencje zakupowe (zwłaszcza zainteresowania i rodzaje wcześniej oglądanych lub zakupionych produktów).
Oczywiście, aby w ogóle móc segmentować odbiorców, musisz umieścić wszystkich klientów i użytkowników w jednej dobrze zorganizowanej przestrzeni, w której będzie można ich przypisać do różnych segmentów i podsegmentów (na podstawie ich atrybutów). I właśnie coś takiego oferuje nasza funkcja zarządzania danymi klientów.
Personalizuj komunikację
To drugi kluczowy krok. Różne segmenty i osoby wymagają dostosowanych do ich potrzeb komunikatów. Nie chcesz pisać o ubrankach dla małych dzieci do nastolatka, prawda? Jeśli możesz pójść o krok dalej i personalizować swoje komunikaty dla każdej osoby, to jeszcze lepiej. Może to jednak wymagać bardziej zaawansowanego silnika personalizacji (najlepiej opartego na sztucznej inteligencji), szczególnie gdy masz tysiące klientów w swojej bazie danych.
Personalizacja obejmuje dostosowane ofert, reklam i wiadomości, które są tworzone z myślą o danej osobie lub segmencie klientów. Celem jest wysyłanie komunikatów, które mają większe szanse na wywołanie pozytywnej reakcji u danego klienta (lub w danym segmencie klientów).
Śledź ścieżkę zakupową
Skuteczny marketing wymaga pełnego zrozumienia, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcje z twoimi ofertami, twoją witryną i twoją marką w ogóle. Dzięki narzędziom analitycznym możesz analizować konkretne punkty styku w ścieżce klienta, aby zobaczyć, co ludzie zazwyczaj robią, zanim decydują się zostać twoimi klientami.
Spójrz na krótki przykład takiej ścieżki klienta:
Klient wyświetlił reklamę -> Odwiedził witrynę -> Przeczytał wpis na blogu -> Wyszukał interesujący go produkt -> Włożył go do koszyka -> Sfinalizował zamówienie
Jak widać, mamy tutaj kilka punktów styku (touchpointów) prowadzących do zamknięcia sprzedaży: reklama, blog i wyszukiwarka. A w twojej firmie może być wiele takich punktów styku. Co więcej, mogą się one różnić w zależności od rodzaju oferowanych produktów lub obsługiwanych rodzajów klientów.
Musisz zrozumieć, jak ten proces działa w twojej firmie, ponieważ pozwoli ci on kierować potencjalnych klientów do tych elementów twojej oferty/strony internetowej, które prawdopodobnie pomogą im podjąć decyzję o zostaniu twoim klientem.
Spójrz na nasze lejki, aby dowiedzieć się więcej!
Wykorzystaj analitykę predykcyjną
Tak, przyznajemy, że korzystanie z analityki predykcyjnej nie jest ani łatwe, ani tanie. Dlatego jeśli nie możesz sobie pozwolić na takie rozwiązanie, możesz pominąć ten punkt. Jednak, jeśli możesz wdrożyć to rozwiązanie, sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna, jeśli chodzi o analizę klientów i ich zachowań. Te dane pozwolą ci lepiej przewidywać potrzeby klientów, dostarczać spersonalizowane oferty i optymalizować inne aspekty kampanii (np. jej czas), co da ci przewagę konkurencyjną i poprawi skuteczność twoich kampanii marketingowych.
Narzędzia analityczne oparte na sztucznej inteligencji mogą dostarczyć ci wiele danych na temat potencjalnych przyszłych trendów i wzorców zachowań klientów, które można przewidzieć na podstawie bieżących danych. Praktycznie nie da się tego inaczej zrobić, niż z pomocą AI.
Wdróż testy A/B
Skąd wiesz, czy twoje komunikaty są tak skuteczne, jak to tylko możliwe? W większości przypadków tak naprawdę tego nie wiesz, niezależnie od tego, jak dobrze znasz swoją grupę docelową. Dlatego ważne jest przeprowadzanie testów A/B. Takie testy mogą dotyczyć wielu aspektów twoich kampanii:
- czas realizacji,
- treści reklam,
- landing page,
- oferta,
- wezwania do działania (CTA),
- a nawet sposób kontaktu (np. WhatsApp vs. SMS).
Warto testować różne wersje każdego z tych elementów i trzymaj się tej, która wydaje się być bardziej skuteczna i lepiej rezonuje z twoją grupą docelową. I jeszcze jedna wskazówka: testuj tylko jedną rzecz na raz. W przeciwnym razie nigdy nie dowiesz się, co tak naprawdę wpłynęło na poprawę skuteczności, prawda?
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o testach A/B, przeczytaj ten artykuł na naszym blogu: Jak wykorzystać testy A/B w automatyzacji marketingu?
Automatyzuj kampanie
Gdy już wykonasz wszystkie poprzednie kroki, czas poprawić wydajność kampanii. W tym celu warto wykorzystać Marketing Automation, aby usprawnić swoje działania i zaoszczędzić dużo czasu. Dzięki automatyzacji marketingu możesz dostarczać klientom odpowiednie wiadomości we właściwym czasie na podstawie ich działań i cech.
Automatyzacja marketingu pozwala tworzyć całe przepływy komunikacji, które obsługują powtarzające się zadania, takie jak wysyłanie wiadomości e-mail z dalszymi krokami, czy wysyłanie przypomnień do potencjalnych klientów. MA pomaga również zachować spójność komunikacji w różnych kanałach, zapewniając w ten sposób, że odbiorcy zawsze otrzymują taki sam komunikat. Krótko mówiąc, korzystając z automatyzacji marketingu, możesz skupić się bardziej na strategicznym i kreatywnym aspekcie swoich kampanii, a realizacją zajmuje się nasz system.
I właśnie tutaj zaczyna się rola iPresso. Nasza platforma została zaprojektowana tak, aby pomóc Ci wykorzystać dane klientów w najbardziej efektywny sposób. Nasza platforma pomaga ci realizować wiele różnych rodzajów działań marketingowych i dostosować ich kształt do potrzeb grupy docelowej.
Podsumowanie
Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał swoich kampanii marketingowych, po prostu musisz zbierać i wykorzystywać dane klientów. Wszystkie kroki, które opisaliśmy w tym artykule, pomogą ci to zrobić. Oczywiście niektóre z nich, takie jak analityka predykcyjna i automatyzacja, wymagają zewnętrznych narzędzi i wsparcia. Ale zdecydowanie dobrym pomysłem jest rozważenie wykorzystania tych narzędzi, aby zmaksymalizować osiągane wyniki.
O to właśnie chodzi w iPresso. Jeśli myślisz o wdrożeniu Marketing Automation, zacznij od bezpłatnego dostępu próbnego do naszej platformy już dziś!
Odpowiedz