Strona główna » Uporządkuj się. Brief marketingowy w pigułce
Uporządkuj się. Brief marketingowy w pigułce

Chcesz uruchomić nową kampanię marketingową? Zanim zaczniesz podejmować jakiekolwiek działania, musisz przygotować brief marketingowy. Nie wiesz, co to jest? W tym artykule dowiesz się wszystkiego na ten temat. Wyjaśnimy też, dlaczego brief marketingowy jest niezbędny dla agencji reklamowych.

Dlaczego brief marketingowy jest niezbędny dla agencji reklamowej

Wyobraź sobie, że masz podpisaną umowę z agencją reklamową, ale stworzone reklamy znacząco odbiegają od oczekiwań. Jak się okazuje, agencja całkiem inaczej odebrała wizerunek Twojej marki, stworzyła materiały do innego typu odbiorcy, a do tego całość znacznie przekroczyła budżet. Problem w tym, że skąd agencja marketingowa miała wiedzieć te wszystkie rzeczy? Od tego właśnie jest brief marketingowy, który powinien rozwiać wszelkie wątpliwości i umożliwić dostosowanie oferty do specyfiki Twojej firmy. Brief powala uzgodnić przeprowadzenie kampanii w sposób satysfakcjonujący dla klienta oraz dla agencji marketingowej. 

Brief marketingowy – najważniejsze informacje

Brief marketingowy to dokument, który zawiera wszystkie wytyczne odnośnie przyszłej kampanii reklamowej. To w nim określisz najważniejsze cele, wyznaczysz harmonogram, przedstawisz oczekiwania. Brief marketingowy ma zwykle postać pliku tekstowego lub prezentacji. Właściwie sporządzony, jest znaczącym ułatwieniem stworzenia kampanii jak najlepiej spełniającej Twoje wymagania względem agencji marketingowej. Oczywiście brief marketingowy ma dużo więcej zalet, chociażby pozwala uniknąć zbyt wielu poprawek oraz umożliwia ocenę skuteczności kampanii. Pamiętaj, że brief marketingowy powinien być bardzo precyzyjny i rzetelnie zrobiony, żeby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień z agencją marketingową.

Co warto zawrzeć w briefie marketingowym

Czy wiesz, co powinien zawierać dobrze sporządzony brief marketingowy? Podpowiemy, co jest najbardziej istotne i potrzebne:

  • Informacje o firmie – przede wszystkim określ, czym zajmuje się Twoja firma, jaka jest misja, jaki wizerunek chcesz kreować, jaka jest wielkość Twojej firmy (czy to mała firma rodzinna, czy międzynarodowy lider na rynku), jakie produkty są kultowe i najbardziej znane.
  • Najważniejsi konkurenci – opisz konkurentów, zaznacz wyróżnienie Twojej firmy na tle konkurencji, wyznacz strategię, którą chcesz obrać (np. czy Twoja marka ma być postrzegana jako przystępna cenowo, czy jako ekskluzywna z produktami premium o wyższej cenie).
  • Grupa docelowa – wskaż odbiorców kampanii, opisz ich potrzeby, dopasuj kampanię do ich wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań. Na tym etapie określisz persony (idealnych, modelowych klientów Twojej marki).
  • Cele biznesowe – opisz konkretne cele, jakie chcesz osiągnąć. Im bardziej precyzyjne cele, tym lepiej (np. określ cel jako “zmniejszenie ilości porzuconych koszyków o 5%” albo “zwiększenie liczby nowych klientów o 10%”).
  • Szczegółowe dane dotyczące kampanii – wyznacz, jakie produkty zamierzasz reklamować, jaką wartość chcesz podkreślić w reklamie, jak wyobrażasz sobie tę kampanię. Wyznacz oczekiwania wobec agencji reklamowej.
  • Czas trwania kampanii i budżet – określ, w jakim budżecie chcesz zmieścić się z tą kampanią, jakiego budżetu nie można przekroczyć, jaki jest harmonogram i na kiedy powinny być gotowe poszczególne etapy. Nie zapomnij także wspomnieć, o czasie kampanii (jest to szczególnie istotne, kiedy kampania ma pojawić się w konkretnych dniach, np. świątecznych).
  • Dodatkowe wskazówki – zawrzyj wszystkie istotne wskazówki (np. że chcesz, aby reklama miała zabawny ton), podkreśl rzeczy, na których Ci najbardziej zależy. Jeżeli stosujesz jakieś konkretne firmowe kolory, również należy zawrzeć takie informacje.

Podsumowanie

Brief marketingowy to najważniejszy dokument dla agencji marketingowej, zawierający najbardziej potrzebne informacje do rozpoczęcia kampanii reklamowej. Dobrze napisany brief powinien zawierać szczegółowe informacje o: firmie, jej konkurentach, klientach do których kierowana jest kampania, oczekiwaniach względem agencji marketingowej, celach biznesowych kampanii, budżecie oraz czasie trwania. Należy również zawrzeć dodatkowe informacje (takie jak głos marki i ton głosu marki), aby kampania była jak najbardziej spójna z wizerunkiem konkretnej firmy.

Szukasz nowoczesnych narzędzi, które udoskonalą Twoje kampanie marketingowe? Wykorzystaj automatyzację marketingu i zwiększ sprzedaż! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o funkcjonalnościach iPresso!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.