Strona główna » Jak wykorzystać testy A/B w automatyzacji marketingu?
Jak wykorzystać testy A/B w automatyzacji marketingu?

Testy A/B mogą być niezwykle pomocnym narzędziem, jeśli chodzi o weryfikację i zwiększenie skuteczności twoich kampanii marketingowych. Jeśli korzystasz z naszej platformy marketing automation, możesz wykorzystywać testy A/B w przynajmniej czterech różnych obszarach marketingu: email marketing, retargeting, treści na stronie internetowej i powiadomienia push. W tym poście pokażemy ci, co wziąć pod uwagę podczas tworzenia testów A/B i jak je właściwie przeprowadzać.

Idea stojąca za testami A/B jest stosunkowo prosta. Ludzie reagują (lub nie) na twoje wiadomości z różnych powodów. Czasami nie reagują, ponieważ przesłana oferta ich nie interesuje lub nie jest atrakcyjna. Ale w innych przypadkach klienci nie reagują, ponieważ w twoim designie lub treści było coś, co zniechęciło ich do podjęcia działania.

Może to być coś tak niewielkiego, jak przycisk CTA. Jeśli jest za mały lub niewystarczająco widoczny, niektórzy klienci mogą mieć trudności ze znalezieniem go. W takiej sytuacji większość ludzi po prostu zdecyduje się przejść dalej, a Ty zostaniesz ze straconą szansą na sprzedaż.

Przeprowadzanie testów A/B pozwala na stopniowe testowanie różnych aspektów reklam, wiadomości e-mail, powiadomień lub układu witryny w celu znalezienia idealnej kombinacji, która będzie rezonować z odbiorcami. Zazwyczaj testy A/B odnoszą się do designu (kolorów, czcionek, przycisków, obrazów itp.) lub treści (reklam, tekstów i ich kolejności na stronie internetowej/landing page).

Źródło grafiki: https://smartpuffin.com/wp-content/uploads/2018/01/a_b_red_vs_green.jpg

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o samych testach A/B, zapoznaj się z tym artykułem na naszym blogu: Testuj, testuj, jeszcze raz testuj. Jak robić sensowne testy A/B/X?

Jak wspomnieliśmy we wstępie, są przynajmniej cztery obszary, gdzie możesz wdrożyć testy A/B, aby poprawić swoją skuteczność. Przyjrzyjmy się im!

E-mail marketing

Nawet w 2024 roku (i jeszcze wiele lat później) e-mail marketing jest i będzie jedną z najskuteczniejszych strategii marketingowych, zwłaszcza jeśli chodzi o osoby, które już znajdują się w twojej bazie kontaktów. Testy A/B mogą pomóc ci znaleźć „idealny e-mail”, który znajdzie oddźwięk u dużej części twojej grupy docelowej.

A jeśli chodzi o wiadomości e-mail, masz kilka elementów do przetestowania:

  • Temat wiadomości: Przetestuj co najmniej trzy różne tematy wiadomości. Możesz porównać tematy formalne i swobodne lub poeksperymentować z personalizacją. Na przykład, jeśli chcesz wysłać wiadomość ze specjalną ofertą, możesz przetestować te dwa tematy wiadomości:

Personalizacja: „Marek, mamy dla Ciebie ofertę specjalną!”

Vs.

Ogólna: „Specjalna oferta czeka, skorzystaj już dziś!”

  • Treść wiadomości: Treść e-maila jest również ważna do przetestowania. Przygotuj dwie wersje tej samej wiadomości e-mail i wyślij je do 50% odbiorców, a zobaczysz, która wersja lepiej się przyjmie.
  • Layout e-maila: W naszej bazie danych znajdziesz setki pięknie zaprojektowanych szablonów, których możesz użyć w swoich kampaniach. Przetestuj różne szablony, aby zobaczyć, który jest bardziej skuteczny.
  • Przyciski CTA: One również są bardzo ważne. Przetestuj różne przyciski CTA, aby zobaczyć, który z nich ma wyższy współczynnik konwersji.
  • Czas wysyłki: Wreszcie dobrym pomysłem jest przetestowanie różnych godzin i dat wysyłania wiadomości e-mail. Może się okazać, że wiadomości e-mail wysłane w poniedziałkowy poranek są skuteczniejsze niż wiadomości wysłane w piątkowe popołudnie.

Retargeting

Retargeting jest bardzo istotnym elementem strategii marketingowej, zwłaszcza jeśli prowadzisz działalność e-commerce. Ponowne dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych twoimi produktami może zwiększyć zarówno AOV (średnią wartość zamówienia), jak i samą liczbę zamówień. Musisz jednak przetestować, która wersja remarketingu jest najskuteczniejsza. Aby to zrobić, przetestuj następujące elementy:

  • Layout reklamy: Przetestuj różne obrazy, nagłówki i formaty reklam. Na przykład możesz porównać zdjęcia produktów i zdjęcia lifestylowe.
  • Oferty: Zazwyczaj wiadomość remarketingowa powinna zawierać zachętę do zakupu, np. zniżkę lub bezpłatną wysyłkę. Przetestuj różne oferty, aby zobaczyć, czego oczekują twoi klienci.
  • Częstotliwość: Jak często (i kiedy) powinieneś/aś wysyłać wiadomości remarketingowe? Dziesięć minut po wyświetleniu produktu, godzinę czy może nawet dzień później? To doskonałe pytanie, które wymaga testów A/B. Uruchom kampanie remarketingowe z różną częstotliwością, aby zobaczyć, kiedy takie przypomnienia są najskuteczniejsze.
  • Segmenty klientów: Warto również przetestować różne segmenty klientów. Retargeting może być różny w zależności od tego, czy chcesz dotrzeć do osób, które po prostu wyświetliły produkt, czy do osób, które umieściły go w koszyku, ale nigdy nie ukończyły zamówienia. Najlepiej przetestować obie grupy.

Treści na stronie internetowej

Nasza funkcja content automation umożliwia testowanie różnych pomysłów na treści umieszczanych na twojej stronie internetowej lub landing page. Na przykład możesz testować różne nagłówki wpisów na blogu lub opisów usług, które pojawiają się na twojej stronie internetowej. Testuj różne przekazy, formy i rodzaj treści. Na przykład możesz porównać nagłówek „Rozwijaj swój biznes hydrauliczny z nami” z „Zyskaj nawet 10x więcej zapytań, które otrzymujesz każdego miesiąca”, aby sprawdzić, który będzie bardziej skuteczny.

Możesz również testować różną kolejność treści na swojej stronie internetowej, a także różne typy treści (np. wpisy na blogu vs. strony produktowe).

Dzięki tej funkcji możesz również używać informacji o osobach odwiedzających witrynę do tworzenia spersonalizowanych treści. Automatyzacja pozwala dostosować treści do indywidualnych preferencji, co jest kolejną rzeczą wartą przetestowania. Możesz dowiedzieć się, czy spersonalizowane treści działają lepiej niż te ogólne, choć dalej bardzo konkretne.

Powiadomienia push

Wreszcie dobrym pomysłem jest przeprowadzenie testów A/B z powiadomieniami push. Te niewielkie wiadomości mogą być niezwykle przydatne i skuteczne, ale najpierw musisz znaleźć idealną wersję dostosowaną do preferencji twoich klientów.

Tutaj również masz cztery różne obszary do przetestowania:

  • Treść wiadomości: powiadomienia push powinny być krótkie i konkretne. Przetestuj różne opisy i wezwania do działania (CTA).
  • ​​Czas: to, kiedy i jak często wysyłasz powiadomienia, może znacząco wpłynąć na reakcję użytkownika. Warto na przykład przetestować poranki w dni powszednie vs. popołudnia. Innym pomysłem są dni robocze vs. weekendy.
  • Linki i wezwania do działania: powiadomienia push prawie zawsze zawierają wezwanie do działania z linkiem do twojej witryny. Przetestuj różne sformułowania (np. „Kup teraz” vs. „Odbierz swój bonus już dziś”) i różne linkowanie, np. kierowanie klientów na stronę produktową lub całej kategorii.
  • Layout: dobrym pomysłem jest również przetestowanie różnych szablonów powiadomień push z różnymi kolorami i czcionkami, aby zobaczyć, które projekty przyciągają uwagę twojej grupy docelowej.

Podsumowanie

Niewątpliwie testy A/B mogą zająć trochę czasu, ale zdecydowanie warto. Z ich pomocą znacznie poprawisz swój marketing, ponieważ zyskasz pewność, że komunikaty, które wysyłasz do klientów, trafiają do nich w zoptymalizowanej formie i treści. Pomoże ci to pozyskać nowych klientów, zwiększyć wskaźniki konwersji i oszczędzić dużo czasu (i zmarnowanego budżetu) w przyszłości.

Testy A/B są standardowym elementem naszej platformy marketing automation. Jeśli jeszcze z niej nie korzystasz, mamy dla ciebie świetną wiadomość! Możesz testować iPresso za darmo (bez zobowiązań, nie wymagamy danych twojej karty kredytowej) przez cały miesiąc. Możesz zacząć nawet dziś, wysyłając nam ten krótki formularz.

Czas ulepszyć twój marketing!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.