W 2024 roku większość działań marketingowych odbywa się online, jednak świat offline nadal istnieje i jest kluczowy dla wielu firm, zwłaszcza handlowych, FMCG i lokalnych usługowych. Jeśli prowadzisz taką działalność, możliwe, że nawet większość twojej sprzedaży pochodzi ze świata offline. Czy w takiej sytuacji nadal możesz wykorzystać Marketing Automation w swoim biznesie? Odpowiedź brzmi: tak! Przyjrzyjmy się, w jaki sposób dobra platforma automatyzacji marketingu może pomóc ci połączyć marketing online i offline.
W tym poście chcemy skupić się na kilku ważnych aspektach automatyzacji marketingu, które można wykorzystać zarówno w kontekście online, jak i offline. Wszystko zaczyna się od zarządzania danymi twoich klientów.
Efektywne zarządzanie danymi klientów
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, powinieneś/aś zbierać i analizować dane klientów. Może tutaj chodzić o takie informacje, jak historia zakupów, preferowane kanały komunikacji czy wzorce zachowań (np. na stronie internetowej). Takie informacje są niezbędne do tworzenia skuteczniejszych i lepiej targetowanych kampanii (i działa to w ten sposób zarówno online, jak i offline!). Dane klientów dają wgląd w to, kiedy i gdzie warto wchodzić w interakcje ze swoimi klientami, dzięki czemu możesz budować z nimi głębsze relacje. Do tego właśnie celu bardzo przydaje się nasza funkcja zarządzania bazą kontaktów.
Ta funkcja to tak naprawdę kompleksowe rozwiązanie CRM, umożliwiające przechowywanie wszystkich informacji o klientach w jednej scentralizowanej przestrzeni. W ten sposób te dane są dobrze zorganizowane i łatwo dostępne dla celów sprzedaży i marketingu. Ponadto dzięki tej funkcji możesz grupować i segmentować klientów, aby tworzyć bardziej skonkretyzowane grupy docelowe w ramach swojej ogólnej bazy klientów.
Pozwala to personalizować komunikację i komunikować się z różnymi segmentami na różne sposoby. Na przykład możesz utworzyć segment klientów, którzy trafili do twojej firmy za pośrednictwem kanałów offline, aby móc nadal zapewniać im wysokiej jakości doświadczenia offline.
Marketing Automation wspiera omnichannel
Dzięki dobrej platformie automatyzacji marketingu możesz komunikować się z klientami za pośrednictwem wielu różnych kanałów, zarówno online, jak i offline. iPresso oferuje automatyzację następujących kanałów:
- wiadomości tekstowe (SMS),
- WhatsApp,
- e-mail,
- komunikacja online (powiadomienia push).
Aby jeszcze lepiej wspierać działania naszych klientów w trybie offline, niedawno wprowadziliśmy nową funkcję do naszej oferty. Chodzi o usługę GeoPunkty. Dzięki GeoPunktom możesz utworzyć bazę punktów geograficznych lub konkretnych lokalizacji (takich jak sklepy stacjonarne), a następnie zintegrować je z klientami, którzy często odwiedzają te lokalizacje lub pracują/mieszkają w pobliżu. W ten sposób możesz prowadzić z nimi jeszcze bardziej spersonalizowaną komunikację, ponieważ mogą otrzymywać oferty i wiadomości dotyczące tego, co dzieje się w ich okolicy. Ta funkcja świetnie sprawdza się w takich sektorach jak handel i FMCG, ponieważ daje ci ona możliwość zaproszenia klientów do odwiedzenia sklepu lub punktu usługowego.
Dzięki tej funkcji możesz nawiązać kontakt z klientami dokładnie tam, gdzie się w danym momencie znajdują. W tym kontekście doświadczenia online i offline łączą się w jedno kompleksowe doświadczenie marki.
Tutaj chcielibyśmy wspomnieć o jeszcze jednym rozwiązaniu, które sprawia, że komunikacja offline jest o wiele bardziej skuteczna. Dzięki iPresso Satellite możesz dostosować swoje komunikaty marketingowe do lokalizacji klienta lub lokalnych warunków pogodowych. Dzięki temu komunikacja staje się bardziej interesująca dla klienta (wiele marek nadal nie korzysta z takiego rozwiązania, więc jest możliwe, że będziesz pionierem tego rozwiązania w swoim sektorze lub kraju).
Personalizowane rekomendacje produktowe i komunikacja
Kolejną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, jest personalizacja. To absolutna konieczność, jeśli chcesz zapewnić użytkownikom oferty i komunikację dostosowaną do ich potrzeb i zainteresowań. Dzięki uczeniu maszynowemu i automatyzacji możesz zapewnić klientom spersonalizowane rekomendacje produktowe lub usługowe niemal całkowicie w sposób zautomatyzowany. I nie musisz się ograniczać do swojej witryny; takie rekomendacje mogą być dystrybuowane za pośrednictwem urządzeń mobilnych i email marketingu.
Tutaj możesz wykorzystać nasze scenariusze automatyzacji marketingu. To nasza bazowa usługa, która jest niezwykle elastyczna. Możesz tworzyć scenariusze, które będą wysyłać zautomatyzowane rekomendacje produktowe na bazie wcześniejszych zakupów lub przeglądanych kategorii produktowych. Oczywiście każda rekomendacja jest dostosowana do danej osoby i oparta na jej zakupach i zainteresowaniach. Zwiększa to szanse na zaangażowanie klienta i zachęcenia go do kupienia większej liczby produktów.
Szczególnie ważne jest to, że scenariusze MA można ustawić tak, aby działały i reagowały na zachowania i interakcje ze strony klienta. Możesz więc na przykład utworzyć scenariusz automatyzacji marketingu, który wysyła materiały promocyjne lub kody rabatowe, gdy klient pobierze twoją aplikację mobilną lub odwiedzi jeden z twoich sklepów stacjonarnych. Taka osoba może wejść do sklepu i niemal natychmiast otrzymać wiadomość tekstową o następującej treści:
“Hej Artur! Dobrze Cię widzieć w naszym sklepie! Mamy dla Ciebie 10% zniżki na wszystkich dzisiejsze zakupy (tak, także te przecenione!). Wystarczy, że podasz ten kod [123456] przy kasie, a rabat zostanie automatycznie naliczony!”
Taka oferta będzie najprawdopodobniej niezwykle skuteczna. Ponadto ten klient będzie bardziej chętny do ponownego odwiedzenia twojego sklepu. Oczywiście, to tylko jeden przykład; scenariusze automatyzacji marketingu mogą również kierować ruch do określonej lokalizacji, takiej jak siedziba firmy, sklep lub stoisko na wydarzeniu, w oparciu o lokalizację lub działania danego klienta. Masz naprawdę wiele opcji do wyboru!
Zintegruj komunikację online i offline z iPresso
W tym artykule wspomnieliśmy zaledwie o kilku możliwościach, z których możesz skorzystać w swoich działaniach online/offline. Ale tych możliwości jest znacznie więcej! Możesz wykorzystać naszą platformę, aby:
- dystrybuować materiały promocyjne i kody zniżkowe,
- kierować klientów do konkretnych lokalizacji,
- pozostawać w kontakcie z klientami w różnych kanałach komunikacji,
- a nawet prowadzić komunikację międzynarodową za pośrednictwem WhatsApp!
Scenariusze Marketing Automation pozwalają również na pozostawanie w kontakcie z klientami nawet przez dłuższe okresy czasu, co pomoże ci budować lojalność i zaangażowanie klientów. W tym miejscu bardzo przydają się nasze narzędzia lojalnościowe. Możesz również skorzystać ze zautomatyzowanego badania opinii. Pomoże ci to lepiej zrozumieć preferencje klientów, co z kolei umożliwi ci poprawienie ich doświadczeń (UX), a także samej oferty.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak automatyzacja marketingu może działać w twojej firmie, zapraszamy do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego dostępu próbnego do naszej platformy (bez żadnych zobowiązań). Będziesz mógł przetestować iPresso w swojej firmie i przekonać się, czy automatyzacja marketingu może pomóc ci prowadzić skuteczniejszą komunikację z klientami.
Odpowiedz