Automatyzacja marketingu jest często wykorzystywana do łatwiejszej i szybszej wysyłki wiadomości różnymi kanałami komunikacji. Na pewno otrzymałeś kiedyś SMS lub mail od firmy, której produkty Cię zainteresowały. Coraz więcej marketerów łączy obie te formy. W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto wspólnie wykorzystywać SMS i e-mail marketing.
Czy są jakieś różnice między tymi kanałami komunikacji?
Oczywiście, że tak! Niektóre wiadomości nie są w ogóle efektywne ze względu na niewłaściwie wybraną formę dotarcia do użytkowników, co wyjaśnimy na prostym przykładzie. Wyobraź sobie, że tylko przez kilka godzin na Twojej stronie będzie promocja na najnowszą kolekcję jesienną. Wysyłając mail prawdopodobnie większość odbiorców odczyta wiadomość już po zakończeniu akcji, co przyczyni się do zniechęcenia, a nawet zrobienia zakupów u konkurencji. Pamiętaj, że niektóre osoby nie mają możliwości zalogowania się i sprawdzenia poczty mail, ale mogą odczytać SMS i zrobić zakupy przez urządzenie mobilne. Taka forma powiadomień nie ma jednak sensu, kiedy chcesz przekazać wiele informacji naraz, ponieważ wiadomości SMS mają limity znaków. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu konwersji, zdecydowanie lepszym wyborem będzie mail, gdzie dodasz kilka linków, a także estetyczne grafiki i ciekawą czcionkę.
Razem czy osobno
Wybór odpowiedniego kanału komunikacji zależy od wielu czynników, a także preferencji konkretnej osoby. Ktoś, kto nie używa poczty mail i nie odczytuje wiadomości, być może będzie zainteresowany ofertą, kiedy dostanie SMS. Niekiedy nie trzeba wykluczać którejś formy i podejmować kontakt różnymi sposobami. Warto czasem połączyć SMS i e-mail marketing, a my podpowiemy Ci, kiedy ma to szczególne znaczenie.
Przypomnienie o kończącej się promocji
Chcąc powiadomić użytkowników o przecenach, możesz przekazać niezbędne informacje za pomocą wiadomości mail. Dodatkowo automatyzacja marketingu pozwala podzielić osoby na segmenty, przez co klienci, którzy nie otwarli maila przez kilka dni, dostaną SMS z przypomnieniem, kiedy kończy się promocja. W ten sposób dotrzesz do większej ilości użytkowników i zwiększysz ich zaangażowanie.
Śledzenie zamówienia
Po dokonaniu zakupów w Twoim sklepie internetowym powinieneś wysłać wiadomość mail, pozwalającą klientowi na sprawdzenie, na jakim etapie jest jego zamówienie. Zazwyczaj następne wiadomości są już dostarczane jako SMS, aby odbiorca mógł w odpowiednim czasie zareagować i odebrać zakupione rzeczy. Wiadomość typu: “Cześć [Imię]! Twoje zamówienie jest już gotowe i czeka na odbiór przez kuriera.” na pewno zostanie odczytane przez większą liczbę osób we właściwym czasie.
Ratowanie porzuconych koszyków
Wiadomości mail zachęcają klientów do zapoznania się z ofertą i podjęcia aktywności na stronie, ale niektórzy użytkownicy przerywają procesy i wychodzą ze sklepu. Zasypywanie ich kolejnymi mailami może dać negatywny efekt, więc lepiej wykorzystać SMS. Warto zastosować personalizację i odpowiednio dostosować treść, aby zachęcić odbiorcę. Proponując kod rabatowy zwiększysz szansę powrotu do Twojego sklepu i polepszysz relację z potencjalnymi klientami.
Akcje specjalne
Poprzez wiadomości mail możesz np. przekazać zainteresowanym osobom, jakie produkty są rekomendowane do zakupu na święta czy też konkretną porę roku oraz zamieścić rozpiskę tematycznych wydarzeń. Organizowanie konkursów, webinarów, czy wprowadzenie nowego asortymentu to tylko niektóre przykłady informowania za pomocą maila. SMS może pełnić rolę uzupełniającą i przykładowo powiadamiać o wydarzeniach w danym dniu, tygodniu czy miesiącu: “Jesienna loteria wystartowała! Wygraj nawet 100 000 zł! Sprawdź tutaj: [Link]”.
Potwierdzenie rezerwacji
Zapisując się na wydarzenie, takie jak konferencja stacjonarna, odbiorca powinien otrzymać informację zwrotną, że wszystko przebiegło pomyślnie i rezerwacja została dokonana na dany dzień. Taką wiadomość można wysłać mailem, a także dodać tam najistotniejsze informacje oraz materiały dodatkowe, z których warto skorzystać. SMS może służyć do przypomnienia np. dzień przed konferencją, daty i godziny spotkania. Jest to również przydatna funkcja w sektorach takich jak turystyka czy służba zdrowia, gdzie istnieją zapisy na konkretne (często dosyć odległe) dni i klient może zapomnieć, że dokonał rezerwacji albo chce przełożyć termin. Wygodny link wysłany SMS znacznie usprawni komunikację i poprawi komfort użytkownika, a dodatkowo zwiększy sprzedaż.
Jak połączyć SMS i e-mail marketing
Oczywiście nie musisz robić wszystkiego ręcznie, bo od tego jest automatyzacja marketingu. Dzięki scenariuszom Marketing Automation możesz ustawić, jakie czynności klienta będą warunkowały kolejne działania i wysyłki wiadomości. Przykładowo, po 24 godzinach od nieodczytania maila możesz do konkretnej grupy odbiorców wysłać SMS z przypomnieniem. W iPresso scenariusze mają intuicyjny edytor z pomocnymi szablonami, więc łączenie ze sobą różnych bloków akcji jest proste i przyjemne.
Podsumowanie
Połączenie SMS i e-mail marketingu jest coraz częściej wybierane przez firmy i doskonale sprawdza się do komunikacji z odbiorcami. Automatyzacja marketingu umożliwia szybką wysyłkę wiadomości do konkretnych grup użytkowników, co przyczynia się do poprawy zaangażowania i lojalności. Wiadomości mail umożliwiają zawarcie najważniejszych informacji wraz z potrzebnymi linkami, natomiast SMS docierają w ciągu kilku chwil i przekazują konkretne, krótkie treści. Dzięki dużej ilości otwarć SMS mogą być używane uzupełniająco do tych osób które nie odczytały maila.
Chcesz wypróbować narzędzia do SMS i e-mail marketingu? Kliknij tutaj i rozpocznij bezpłatny 30-dniowy okres próbny. Przekonaj się, że iPresso jest właśnie dla Ciebie!
Odpowiedz