Lead generation, czyli generowanie leadów to prawdopodobnie najważniejszy obszar działalności każdej firmy. Bez nowych leadów napływających do twojej firmy, twój wzrost będzie ograniczony, jeśli nie niemożliwy. W idealnym scenariuszu powinieneś/aś mieć zbudowany stały strumień nowych leadów/rezerwacji napływających do twojej firmy za pośrednictwem strony www lub innych kanałów marketingowych. Następnie ważny jest lead scoring, czyli ocena leadów. To funkcja, która pozwala ci skupić się na najbardziej obiecujących leadach. Oba te obszary można zautomatyzować za pomocą naszej platformy marketing automation. Zobaczmy, jak.
Wiele funkcji na naszej platformie zostało zaprojektowanych, aby pomóc ci w zdobywaniu coraz to nowych leadów. Email marketing, powiadomienia push, formularze kontaktowe, SMS-y – to narzędzia, które są wykorzystywane głównie w celach sprzedażowych. I wszystkie są dostępne na naszej platformie. Jak możesz ich użyć, aby zautomatyzować generowanie leadów?
Jak działa lead generation?
Krótko mówiąc, lead generation to zestaw działań, które odnoszą się do wszystkiego, co obejmuje przyciąganie nowych potencjalnych klientów do twojej firmy. Proces ten zazwyczaj przebiega zgodnie ze strukturą lejka sprzedażowego, który składa się z różnych etapów zaprojektowanych w celu przechodzenia leadów (czyli właśnie potencjalnych klientów) od początkowej świadomości do złożenia zamówienia.
Na szczycie lejka (tzw. etap TOFU) skupiamy się na generowaniu świadomości poprzez działania marketingowe, takie jak content marketing, media społecznościowe i reklamy. W ten sposób przyciągasz leady, aby zobaczyły twoją firmę/ofertę i niejako weszły do lejka. Gdy potencjalni klienci wchodzą w interakcję z twoimi materiałami, przechodzą przez kolejne etapy lejka (MOFU i BOFU). Często odbywa się to poprzez email marketing, spersonalizowane oferty, a nawet bezpośredni kontakt z takimi klientami.
W miarę przesuwania się leadów w dół lejka sprzedaży stają się one kwalifikowane, co uruchamia następny etap, znany jako ocena leadów (lead scoring). Omówimy tę część za chwilę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zautomatyzować generowanie leadów w różnych kanałach, przeczytaj podlinkowany artykuł na naszym blogu.
Jak można zautomatyzować lead generation?
Możesz zautomatyzować generowanie leadów przede wszystkim poprzez automatyzację różnych aspektów i elementów swojej strategii sprzedażowej, zwłaszcza jeśli chodzi o powtarzalne aktywności, takie jak odpowiadanie na formularze kontaktowe lub odpowiadanie na często zadawane pytania. Jednak platforma automatyzacji marketingu oferuje więcej niż tylko to; iPresso umożliwia analizowanie każdego leada i rejestrowanie wszystkich ważnych szczegółów z nim związanych, dzięki czemu możesz przechowywać wszystkich potencjalnych klientów w jednej dobrze zorganizowanej przestrzeni, w której masz łatwy dostęp do wszystkich informacji, gdy tylko ich potrzebujesz.
Platformy marketing automation mogą również wykrywać działania konkretnych użytkowników i wykorzystywać tę wiedzę do wdrażania segmentacji klientów i personalizacji komunikacji, co jeszcze bardziej ułatwia ci pracę. iPresso oferuje funkcję CRM, która umożliwia przechowywanie wszystkich danych w jednym miejscu i przypisywanie określonych atrybutów do potencjalnych klientów. W ten sposób możesz np. szybko zobaczyć, czym dana osoba była zainteresowana i jakie miała pytania.
Gdy automatyzujesz różne kanały komunikacji, nowe leady mogą spływać do twojej firmy niemal na autopilocie. Oczywiście inne elementy, takie jak odpowiedni budżet marketingowy, właściwe targetowanie i właściwa strategia marketingowa, nadal mają ogromne znaczenie, ale automatyzacja marketingu usprawnia cały proces i sprawia, że twoja praca staje się szybsza i bardziej efektywna. Ponadto, mając wszystkie leady w jednym miejscu, ograniczasz ryzyko pominięcia lub zgubienia niektórych leadów w trakcie ich analizy.
Czym jest ocena leadów (lead scoring)?
Gdy leady przechodzą przez lejek sprzedażowy, następuje również ich ocena, czyli lead scoring. Krótko mówiąc, lead scoring polega na klasyfikowaniu leadów na podstawie prawdopodobieństwa konwersji, czyli zostania klientami. Dzięki funkcji lead scoring twój zespół może skupić się na najcieplejszych leadach, co oczywiście zwiększa szanse na pozyskanie klienta.
Nasze algorytmy lead scoring uwzględniają kilka elementów, w tym wskaźniki demograficzne (np. lokalizację) i behawioralne (np. interakcje ze stroną internetową). Dzięki iPresso możesz również wdrożyć własne reguły scoringowe i przypisywać je, np. do każdego otwarcia e-maila (ale możesz także przypisywać punkty według zupełnie innej skali w innych scenariuszach ścieżki zakupowej).
Jak można zautomatyzować lead scoring?
Najprostsza odpowiedź brzmi: z pomocą iPresso. Nasze algorytmy automatycznie przypisują punkty wszystkim leadom na podstawie wstępnie zdefiniowanych kryteriów, o których wspomnieliśmy powyżej. Na przykład lead może zostać zaklasyfikowany do określonej grupy w zależności od tego, jak często wchodzi w interakcję z twoją stroną internetową lub wiadomościami e-mail, jakie materiały pobiera, czy zgłosił się na bezpłatną konsultację lub demo itp.
Im większa aktywność po stronie leada, tym wyższy wynik zostanie mu przypisany, co da twojemu zespołowi sprzedaży wskazówkę, że to na tej osobie należy się skupić w pierwszej kolejności, ponieważ istnieje większe prawdopodobieństwo, że stanie się ona klientem w krótkim czasie.
Oczywiście nie oznacza to, że należy zaniedbać inne leady, ale nie każdy lead jest równie gotowy do zakupu. Niektóre leady mogą nie być gotowe do złożenia zamówienia jeszcze przez wiele tygodni; skupianie się na nich teraz, byłoby wysoce nieefektywne. I właśnie do tego służy lead scoring – żeby nie trzeba było tego oceniać manualnie za każdym razem.
Podsumowanie
Marketing automation pomaga ci w pełni wykorzystać potencjał twojej strategii lead generation. Chociaż automatyzacja sama w sobie nie może wygenerować żadnych leadów dla twojej firmy, to może pomóc ci usprawnić ten proces i zaoszczędzić mnóstwo czasu. Jeśli masz już wdrożoną strategię generowania leadów, zobaczysz ogromną poprawę jej efektywności dzięki wykorzystaniu marketing automation.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, masz dwie opcje. Możesz skontaktować się z naszym zespołem w razie jakichkolwiek pytań lub rozpocząć bezpłatny 30-dniowy okres próbny i zobaczyć, jak nasza platforma działa w praktyce (100% za darmo, bez konieczności podawania danych karty kredytowej).
Odpowiedz