Baza z informacjami o klientach i potencjalnych zainteresowanych jest niezwykle przydatna w każdej firmie. To dzięki niej i właściwie zbieranym danym można tworzyć dopasowaną do odbiorców treść oraz przekazywać wiadomości odpowiednim kanałem komunikacji. Pozyskiwanie nowych osób do bazy może stanowić spory problem, z uwagi na ograniczony kontakt z anonimowym użytkownikiem. Ludzie często nie chcą podawać informacji o sobie i boją się naruszenia prywatności. Oczywiście w dzisiejszych czasach bezpieczeństwo danych klientów powinno stanowić priorytet. W tym artykule dowiesz się o różnych sposobach na zwiększenie kontaktów w bazie i pozyskanie wartościowych danych w przyjazny dla użytkownika sposób.
Dlaczego zakup gotowej bazy nie jest dobrym rozwiązaniem, czyli ilość to nie jakość
Oczywiście najprostszym pomysłem na zdobycie kontaktów jest ich wykupienie, ale już niejednokrotnie wspominaliśmy o niebezpieczeństwach, jakie się z tym wiążą. Gotowe bazy zawierają zwykle dane z nieznanych, a nawet nielegalnych źródeł, a do tego jeszcze są bez odpowiednich zgód. Dalej zastanawiasz się nad takim rozwiązaniem? Wyobraź sobie, że masz kilka milionów kontaktów w gotowej wykupionej bazie. Co z tego, jeśli nie możesz się z nimi skontaktować. Pamiętaj, że to Ty będziesz mieć potem problem, gdy wyślesz jakieś reklamy do obcej losowej osoby, która nie wyraziła na to zgody. Dodatkowo potencjalni klienci z takiej bazy mogą okazać się niedopasowani do Twojej oferty. Sprzedając w Polsce książki dla dzieci dużo większą wartość będzie mieć baza 500 kontaktów rodziców (realnie zainteresowanych produktami), niż informacje o 10 000 ludzi z całego świata (którzy nawet nie znają języka polskiego i nie będą rozumieli Twoich reklam).
W jaki sposób dotrzeć do anonimowego użytkownika
Wiesz już, w jaki sposób nie rozbudujesz poprawnie Twojej bazy. Jest wiele sposobów na zachęcenie prawdziwych osób, zaciekawionych Twoją ofertą, aby zostawiły podstawowe dane:
Odpowiednie formularze kluczem do sukcesu
Najczęściej kampanie marketingowe są wysyłane do odbiorców poprzez SMS czy email. Na początku nie znasz jednak takich danych. Tu przydają się formularze, które pozwalają na podanie podstawowych informacji, np. kiedy chcesz zapisać się na newsletter, otrzymywać informacje o nowościach i ofertach specjalnych. Są również niezbędne do kontaktu z firmą i zadania pytań oraz przekazania ewentualnych uwag. Wiele firm popełnia błąd i nie przykłada wagi do wyglądu, a przecież to poprzez formularz użytkownik zwykle pierwszy raz wyraża swoje zainteresowanie i jeżeli będzie znacząco odbiegał od innych elementów na Twojej stronie, na pewno nie wzbudzi zainteresowania i zaufania potencjalnych klientów. Ludzie nie mają cierpliwości ani ochoty wypełniać wielu rubryk, więc najlepiej nie zmuszaj ich do szczegółowych danych. Sam na pewno od początku będziesz z dystansem podchodził do firmy, która wymaga podania adresu zamieszkania czy numeru konta bankowego tylko po to, aby móc zapytać o produkt. Początkowo najlepiej stworzyć formularz, gdzie trzeba wypełnić podstawowe dane, takie jak imię i adres email oraz dać możliwość zaznaczenia odpowiednich zgód – co w zasadzie powinno być Twoim obowiązkiem. Na takiej podstawie będzie można wysyłać dalsze wiadomości i rejestrować o kontakcie więcej danych.
Pop-upy przyciągną wzrok
Jak poinformować użytkownika o nowościach albo specjalnych ofertach? Wykorzystaj pop-upy! To skuteczny sposób, by zainteresować daną osobę, a poprzez odpowiedni link, np. do rejestracji na przedsprzedaż limitowanej kolekcji, uzyskasz potrzebne informacje do dalszej komunikacji. Co więcej, jest to dobry sposób na zachęcenie do zapisów na newsletter czy uzyskanie np. e-booka. Wystarczy, że na stronie pojawi się “wyskakujące” okienko z konkretną informacją o rejestracji i podaniu adresu email. Zachęcająca i skuteczna forma dla tych, którzy od dawna przeglądają Twoją stronę, ale nic z tego nie wynika.
Na podstawie aktywności możesz zastosować personalizację
Myślisz, że anonimowa osoba jest niemożliwa do zidentyfikowania i nie da się dostosować do niej oferty? W iPresso wykorzystasz m.in. Customer Data Platform, więc w zaawansowany sposób będziesz mógł sprawdzać podejmowane czynności. Niezidentyfikowanych użytkowników również można śledzić dzięki tzw. “ciasteczkom”, przechowującym różne dane. Wiedząc m.in. o przeglądanych produktach w prosty sposób dopasujesz reklamy do konkretnego potencjalnego klienta.
Lead magnety Twoją tajną bronią
A gdyby tak móc zaoferować użytkownikom coś w zamian za podanie kilku najistotniejszych danych? Wykorzystaj lead magnety, czyli drobne “nagrody” dla tych, którzy wypełnili jakiś formularz i udostępnili swoje dane. Najczęściej są to e-booki, check-listy, darmowe próbki czy też różnego rodzaju oferty specjalne. Ważne, by lead magnety same w sobie były wartością, ponieważ mają przyciągać, a nie zniechęcać odbiorców. Przykładowo przy zapisie na newsletter i prowadzeniu sklepu z akcesoriami dla cukierników możesz zaproponować wszystkim zainteresowanym do pobrania e-book o technikach dekoracji tortów dla profesjonalistów. Niezależnie od branży, jest to bardzo dobry sposób na zachęcenie potencjalnych klientów.
Podsumowanie
Jest wiele sposobów na to, aby zapewnić sobie przyrost kontaktów do bazy. Warto stosować różne formularze, pop-upy oraz lead magnety, zachęcając anonimowych użytkowników, by podali podstawowe informacje. Baza z wartościowymi danymi stanowi fundament do segmentacji i personalizacji ofert, więc powinna być wykorzystana również w Twojej firmie.
Zapraszamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego i wypróbowania różnych narzędzi Marketing Automation, które pozwolą dotrzeć do anonimowego użytkownika i zamienić go z czasem w lojalnego klienta.
Odpowiedz