Ile zajmuje wdrożenie automatyzacji marketingu?

Proces wdrożenia marketing automation i czas potrzebny na jego ukończenie różnią się w zależności od tego, jakich funkcji potrzebujesz i jak duża jest twoja firma. W tym poście przeanalizujemy trzy różne scenariusze i pokażemy, ile czasu może zająć wdrożenie automatyzacji marketingu w trzech różnych firmach. Wspomnimy również o czynnikach, które należy wziąć pod uwagę, decydując, ile czasu może zająć wdrożenie MA w twojej firmie.

Wdrożenie automatyzacji marketingu może się znacznie różnić w zależności od złożoności projektu, zaangażowanych osób/działów i struktury firmy. Chociaż nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na tytułowe pytanie, to ważne jest rozważenie różnych scenariuszy i czynników, które wpływają na ramy czasowe takiego projektu.

Scenariusz 1: mała firma z niewielkimi potrzebami

Małe firmy na ogół nie potrzebują zaawansowanych rozwiązań MA. MŚP zazwyczaj chcą zautomatyzować tylko kilka kluczowych procesów, takich jak segmentacja klientów, spersonalizowane rekomendacje produktowe i automatyzacja email marketingu. W takiej sytuacji proces wdrażania jest zazwyczaj krótki i trwa jeden lub dwa tygodnie.

Czas i stopień skomplikowania projektu może jednak się różnić w zależności od okoliczności. Na przykład, jeśli jesteś małą firmą, ale masz dużo nieuporządkowanych danych składających się zarówno z klientów, jak i dostawców, będziesz musiał/a poświęcić trochę czasu na uporządkowanie bazy danych. Inną rzeczą, którą warto wziąć pod uwagę, jest twój zespół. Czy masz w swoim zespole kogoś, kto zna się na IT? A może musisz przeszkolić kogoś, kto będzie zarządzał twoją platformą marketing automation — szkolenie również zajmuje czas i musi być wliczone w ogólny czas wdrożenia.

Na koniec, jeszcze jedna kwestia do rozważenia to content. Weźmy na przykład e-email marketing — każdy e-mail wymaga szablonu, który będzie dostosowany do różnych odbiorców. Czy masz takie szablony już przygotowane, czy też musisz je najpierw stworzyć od zera? Ponownie, jest to coś, co może zająć trochę czasu.

Scenariusz 2: średniej wielkości firma

W przypadku średniej wielkości firmy proces wdrażania automatyzacji marketingu jest bardziej złożony, głównie dlatego, że takie firmy chcą zautomatyzować więcej elementów i procesów. W tym scenariuszu często musimy wziąć pod uwagę więcej kwestii, takich jak:

  • wiele narzędzi i funkcji do zautomatyzowania
  • integracje z rozwiązaniami innych firm (np. z systemem CRM lub ERP)
  • konieczność automatyzacji kilku kanałów, takich jak e-mail, SMS-y i komunikacja na stronie internetowej.

Tutaj musisz poświęcić miesiąc lub dwa, aby wszystko uruchomić. Szczególnie integracje z rozwiązaniami innych firm mogą zająć dużo czasu. Prawdopodobnie twoja firma ma już pewne narzędzia marketingowe/sprzedażowe. Wdrożenie marketing automation będzie wymagało zintegrowania tych narzędzi z platformą MA. Wszystko jest w miarę proste, jeśli te narzędzia korzystają z interfejsu API. Jeśli jednak nie, będziesz musiał/a poświęcić więcej czasu na stworzenie innego rodzaju integracji.

W przypadku średniej wielkości firm przygotowanie danych jest również ważną kwestią, ponieważ takie firmy mają do czynienia z większymi zestawami danych i historycznymi danymi klientów z wielu źródeł. Czyszczenie, usuwanie duplikatów i formatowanie danych może zająć nawet kilka tygodni, zwłaszcza jeśli twoja firma śledzi interakcje klientów w wielu touchpointach i robi to od lat.

Tworzenie treści jest również czymś, co należy wziąć pod uwagę. Średniej wielkości firmy często mają co najmniej mały zespół marketingowy, co zapewnia większą elastyczność, jeśli chodzi o strategię contentową. Jednak prawdopodobnie będziesz musiał/a poświęcić trochę czasu na tworzenie różnych typów treści dla różnych segmentów odbiorców, wraz z wariantami dla różnych kanałów marketingowych. 

Planując pracę, rozważ następujące rodzaje treści:

  • posty blogowe,
  • sekwencje komunikacji do e-mail marketingu,
  • sekwencje powiadomień push/SMS,
  • landing page,
  • posty i reklamy w mediach społecznościowych

Jest jeszcze jedna kwestia do rozważenia – większe zespoły często wymagają współpracy międzywydziałowej. Będziesz musiał zintegrować pracę swoich zespołów ds. marketingu, IT, sprzedaży i obsługi klienta. Ten etap pracy może wymagać warsztatów, szkoleń, bieżącego wsparcia i oczywiście czasu.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii – w średniej wielkości firmie testowanie staje się ważne. Przy wdrażaniu MA warto przeprowadzić przynajmniej kilka testów, w tym testów A/B obejmujących różne sekwencje wiadomości e-mail. Dobrym pomysłem jest także przetestowanie różnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych lub Google.

Scenariusz 3: duża firma

Duże/międzynarodowe przedsiębiorstwa, które chcą wdrożyć marketing automation od podstaw, potrzebują znacznie obszerniejszego harmonogramu. Zwykle takie wdrożenie zajmuje około sześciu miesięcy (lub dłużej). Takie firmy muszą wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów wdrażania automatyzacji marketingu w międzynarodowym środowisku. Oto najważniejsze:

Możliwości customizacji

Duże korporacje często wymagają narzędzi typu enterprise, które mają szerokie możliwości customizacji. Oczywiście takie narzędzia są dostępne na rynku, ale ich wykorzystanie zazwyczaj wiąże się ze złożonym procesem implementacji, który wymaga stałego zaangażowania działu IT. Sam czas potrzebny na pełne wdrożenie i skonfigurowanie takiego systemu może wynieść nawet ponad miesiąc.

Architektura danych

Duże korporacje zazwyczaj mają do czynienia z ogromnymi wolumenami i typami danych. Często dane te są rozproszone po różnych kanałach, regionach, działach i systemach informatycznych. Wdrożenie automatyzacji marketingu w takim środowisku prawdopodobnie będzie wymagało stworzenia lub unifikacji całej architektury danych.

Współpraca między zespołami

Duże, międzynarodowe korporacje mają wiele zespołów rozproszonych po wielu krajach i regionach. Wyobraź sobie, że 10 różnych działów marketingu musi współpracować ze sobą przy wdrożeniu MA. A następnie dodaj do tego 10 działów IT, 10 działów obsługi klienta i 10 działów sprzedaży. Mówimy tu o setkach osób! Sprawienie, aby wszyscy ze sobą współpracowali i aby praca szła płynnie, będzie wymagało mnóstwa planowania i systematycznej pracy, która może zająć tygodnie (jeśli nie miesiące).

Wiele wersji językowych

Wdrożenie może być stosunkowo proste, jeśli ty i twoi klienci używacie tylko języka angielskiego. Jednak firmy międzynarodowe zazwyczaj wymagają kilku wersji językowych, co oznacza konieczność lokalizacji wszystkich kampanii i scenariuszy komunikacji. Nie bez znaczenia jest także zgodność z lokalnymi przepisami. A na koniec dochodzi kwestia dostosowania systemu do preferencji klientów, które przecież mogą się znacznie różnić w zależności od kraju i regionu!

Dużo testowania i kwestii prawnych

Duże przedsiębiorstwa muszą inwestować w testowanie, nie tylko po to, aby upewnić się, że system działa zgodnie z oczekiwaniami, ale także po to, aby zapewnić zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności danych w różnych regionach. Zazwyczaj wymaga to zaangażowania działu prawnego (lub działów), co, tak, może zająć dużo czasu.

Change management

Nie można oczekiwać, że wszystko zostanie wdrożone z dnia na dzień. W dużej korporacji wszystko wymaga czasu i tzw. change management, czyli zarządzania zmianą. Wiąże się to ze szkoleniem i edukacją pracowników. Najprawdopodobniej konieczne będzie zorganizowanie co najmniej kilku warsztatów, a może i kilku modułów e-learningowych, aby mieć pewność, że wszystko działa poprawnie i że wszyscy zaangażowani pracownicy wiedzą, jak korzystać z nowej platformy do automatyzacji marketingu.

Podsumowanie

Jak widzisz, wdrożenie automatyzacji marketingu może być szybkie i stosunkowo proste, jeśli prowadzisz małą firmę. Z kolei w dużej, międzynarodowej firmie będziesz potrzebować co najmniej pół roku, aby wszystko działało poprawnie. Ale z pewnością warto zdecydować się na ten wysiłek. Zautomatyzowanie nawet niewielkiej części pracy w międzynarodowym biznesie pomoże ci zaoszczędzić dziesiątki tysięcy złotych i wiele godzin pracy każdego miesiąca!
A jeśli obecnie szukasz platformy automatyzacji marketingu dla swojej firmy, zapraszamy do rozważenia iPresso! Nasza platforma dobrze sprawdza się zarówno w przypadku MŚP, jak i dużych przedsiębiorstw!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.