Czy Marketing Automation się opłaca?

Planując wdrożenie automatyzacji marketingu (MA) do Twojej firmy musisz rozważyć wszystkie zalety i wady tego rozwiązania oraz przeznaczyć odpowiedni budżet chociażby na specjalistyczne oprogramowanie. Zadajesz sobie pytanie, czy opłaci Ci się tego typu inwestycja? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Strach ma wielkie oczy, czyli jakie obawy blokują wdrożenie MA

Przecież dotychczas było dobrze

Ale z Marketing Automation może być jeszcze lepiej! Ciężko jest zmienić przyzwyczajenia i zastosować coś nowego, ale w dzisiejszych czasach to naturalne i wykorzystywanie przestarzałych metod nie jest wcale skuteczne. Dzięki automatyzacji zmniejszy się ilość czynności wykonywanych ręcznie, co prowadzi do oczywistych korzyści, jak choćby oszczędność czasu.

Nie chcemy SPAM-u

Ktoś, kto nie zna działania Marketing Automation może sądzić, że dużo wiadomości zostanie rozesłanych automatycznie do losowych osób. W rzeczywistości maile dostają wyłącznie zainteresowani, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie reklam od firmy. Takie działania pozwalają także na rozsądne wydatki, co jest zaprzeczeniem kosztownego SPAM-u, rozsyłanego do każdego w najmniej odpowiednim momencie.

E-mail nie jest przyszłościowy

O tym temacie wspominaliśmy już na blogu wiele razy. E-mail marketing jest bardzo popularny i wbrew powszechnej opinii nie został wyparty przez nowe formy komunikacji. Co więcej, opłaty za wysyłkę maili są dużo niższe od reklam i promowania firmy np. na Facebooku. Media społecznościowe ograniczają też personalizację treści dostosowanych do odbiorców, co jest przewagą kanałów komunikacji takich jak mail. Pamiętaj także, że automatyzacja pozwala kontaktować się z użytkownikami na wiele sposobów, jak powiadomienia push czy SMS.

Wszystkie platformy MA są takie same

Wielu ludzi kojarzy automatyzację marketingu wyłącznie z wysyłką wiadomości mail, więc nie rozumie różnic w wycenach poszczególnych usług. To sprawia, że już od początku nastawienie do MA jest negatywne. W rzeczywistości zyskujesz wiele narzędzi, które m.in. pozwolą budować bazę kontaktów, planować automatyczną wysyłkę różnymi kanałami komunikacji czy też tworzyć scenariusze w oparciu o segmentację klientów. W iPresso każda firma znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wielkości.

Jakie korzyści niesie zastosowanie automatyzacji marketingu w firmie

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy wdrożenie MA jest dla Ciebie, mamy kilka argumentów, które na pewno Cię przekonają!

Zmniejszenie kosztów reklamy dzięki precyzyjnemu targetowaniu

Wysyłka kampanii reklamowych nie musi być bardzo droga. Automatyzacja marketingu umożliwia segmentację i personalizację wiadomości, więc konkretna osoba otrzyma SMS czy mail z produktami, które ją faktycznie interesują. Przykładowo klient perfumerii internetowej dostanie informację o promocji na perfumy, które ostatnio oglądał na Twojej stronie. W ten sposób ograniczysz ilość reklam i zmniejszysz koszty, a przy tym zwiększysz zainteresowanie i sprzedaż.

Więcej sfinalizowanych transakcji

Wiemy, jak często klienci porzucają koszyki na stronach internetowych. Jest to spory problem, ale automatyzacja umożliwia dotarcie do takich osób i nakłonienie ich do powrotu. Wystarczy wysłać wiadomości, które zachęcają do dokończenia zakupów. Pomocne okaże się zastosowanie kuponów rabatowych, które z pewnością przyciągną wiele osób i umożliwią dokończenie transakcji.

Kontakt z użytkownikiem na każdym etapie procesu zakupowego

Nie powinieneś zapominać o potencjalnym kliencie, kiedy podejmie jakieś czynności na Twojej stronie. Zapis na newsletter czy kliknięcie w link do bloga nie oznacza od razu, że dana osoba kupi coś u Ciebie, ale jest zainteresowana Twoją ofertą, co możesz wykorzystać. Stosując pop-upy czy też wysyłając SMS o specjalnej zniżce ograniczonej czasowo, masz szansę zmienić takiego kogoś w lojalnego klienta. Warto nie przerywać komunikacji po zakupie i informować np. o nowej kolekcji czy zapisie na przedsprzedaż jakiegoś produktu i w ten sposób utrzymać zainteresowanie.

Oblicz ROI i sprawdź, czy korzyści przewyższają koszty

Najlepiej, żebyś sam się przekonał, że Marketing Automation jest dla Ciebie. Po wdrożeniu systemu możesz na bieżąco wyliczać zwrot z inwestycji, czyli ROI. O tym temacie pisaliśmy już niedawno na blogu (możesz przeczytać ten artykuł tutaj), więc teraz pokażemy tylko skrótowo, co warto zrobić. Najpierw oszacuj koszty związane z zastosowaniem automatyzacji marketingu oraz osobno zsumuj wszystkie zyski. Wykorzystaj ten wzór i oblicz ROI:

Dodatni zwrot z inwestycji oznacza opłacalność danej inwestycji, więc im jest wyższy, tym lepiej. Pamiętaj, żeby obliczenia wykonywać regularnie np. raz na kwartał i kontrolować ten wskaźnik, ponieważ pojedynczy ujemny wynik nie musi być niepokojący. Ważne, by ostatecznie ROI było dodatnie, co utwierdzi Cię w przekonaniu, że warto było zainwestować w Marketing Automation.

Podsumowanie

Wdrożenie automatyzacji marketingu pozwala zaoszczędzić oraz tworzyć bardziej efektywne kampanie marketingowe. Wątpliwości, co do zastosowania MA nie są zbyt trafne, ale powstrzymują wielu przedsiębiorców przed wypróbowaniem tego systemu i poprawą obsługi klientów. Budżet, który należy przeznaczyć na automatyzację marketingu, jest zwykle dużo niższy od wydatków na mniej skuteczne reklamy w social mediach, a zarazem potrafi dotrzeć do większej liczby odbiorców zainteresowanych ofertą.

Przekonaj się, że Ty też potrzebujesz Marketing Automation. Rozpocznij bezpłatny 30-dniowy okres próbny i wypróbuj naszą platformę iPresso już dziś.

Zarejestruj się tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.