Jak wykorzystać automatyzację do reagowania na porzucone koszyki: narzędzia i techniki

Dodawanie produktów do koszyka i nagłe przerwanie zakupów to coraz bardziej powszechne zachowanie wśród klientów sklepów internetowych. Jeżeli pracujesz w branży e-commerce, na pewno wiele razy spotkałeś się z takim zjawiskiem. Przerwane procesy są ogromnym problemem, bowiem nie wiadomo z jakiego powodu ostatecznie nie sfinalizowano zakupów, mimo zainteresowania ofertą. Pomożemy Ci w zmniejszeniu ilości porzuconych koszyków i zachęceniu klientów, by wrócili dokończyć czynności na Twojej stronie.

Co może powodować dużą ilość porzuconych koszyków?

Pewnie wiele razy zastanawiałeś się, dlaczego niektórzy porzucają procesy i czy da się jakoś odzyskać takich klientów. Jest sporo powodów przerwania czynności przez zainteresowanych Twoją ofertą, na niektóre z nich masz ogromny wpływ. Pamiętaj, żeby zwracać uwagę nawet na drobne elementy, ponieważ dla użytkownika mogą one być odebrane negatywnie. Na początku warto pomyśleć, czy Twoja strona działa poprawnie i nie sprawia trudności. Damy klika przykładów popełnianych błędów, które mogą zniechęcić ludzi do dokończenia zakupów.

Oferowanie produktów niezgodnych z opisem i otrzymywanie negatywnych opinii

Wyobraź sobie, że chcesz kupić nową skórzaną kurtkę w czarnym kolorze. Z opisu i zdjęć wynika, że jest idealna. Dodałeś ją już do koszyka, ale wolisz być ostrożny i przeglądasz wszystko dokładnie. Widzisz kilka recenzji od innych kupujących i okazuje się, że w rzeczywistości kurtka ma niewiele wspólnego z tą oferowaną w sklepie. Jej materiał jest bardzo sztuczny, kolor sprany, żadna opinia nie jest pozytywna. Czy dalej będziesz chciał ją kupić? Dbaj o to, aby towary oferowane w Twoim sklepie były dokładnie opisane i zgodne z rzeczywistością, a klienci zyskają zaufanie i będą opłacać dodawane do koszyka rzeczy.

Niekorzystna dla klientów polityka zwrotów

W dzisiejszych czasach wielu ludzi przykłada dużą wagę do możliwości odesłania towaru w łatwy i przyjemny sposób. Prowadząc sklep internetowy musisz pamiętać nie tylko o samych transakcjach, ale też odesłanych z powrotem rzeczach. Polityka zwrotów napisana zawiłym językiem, a do tego niejasności związane chociażby z przelaniem pieniędzy po dokonaniu zwrotu produktów to jedne z najczęstszych powodów rezygnacji z dokończenia transakcji.

Powolna, problematyczna strona internetowa

Chyba każdy z nas spotkał się kiedyś z uciążliwym “okienkiem” wczytywania. Wielu klientów ceni sobie szybkość robienia zakupów online, a źle skonstruowana strona może zrazić do siebie użytkowników i zmęczyć ciągłym czekaniem. Nikt nie lubi wpatrywać się w kręcące się w nieskończoność kółeczko przed dokonaniem płatności, więc zadbaj o to, by wszystkie procesy uruchamiały się na Twojej stronie w kilka chwil. Pamiętaj też o dostosowaniu zakupów pod różne urządzenia, chyba że chcesz ciągle odnotowywać porzucone koszyki np. użytkowników smartfona.

Ukryte koszty, które pojawiają się przed płatnością

Budując zaufanie i lojalność klientów nie możesz ukrywać opłat. Gdybyś sam miał kupić coś w sklepie internetowym i nagle przy podsumowaniu okazałoby się, że musisz uiścić jeszcze dodatkowo kwotę wartości połowy Twojego zamówienia, ponieważ np. przekracza ono dozwoloną wagę, trzeba dodać koszty pakowania i wcześniej nie doliczono jeszcze wielu innych rzeczy, raczej nie byłbyś zadowolony, prawda? Nie dopisuj do ofert dodatkowych opłat drobnym druczkiem. Zakupy z jasnymi warunkami i z góry określonymi zasadami bardziej zachęcą klientów i sprawią, że mniej osób przerwie proces.

Jak uratować porzucone koszyki

Nawet najsilniejsi gracze na rynku muszą mierzyć się z osobami, które zostawiają niedokończony zakup. Istnieją różne sposoby, które pozwolą Ci na kontakt z klientem z porzuconym koszykiem i zachęcą do powrotu i dokończenia zakupu na Twojej stronie.

Remarketing, czyli dotarcie do potencjalnego klienta

Załóżmy, że ktoś kiedyś kliknął w Twoją reklamę, przeglądał ofertę na stronie, ale ostatecznie wyszedł bez dokonania zakupu. Korzystając z narzędzi takich jak Google Ads czy Facebook Ads w prosty sposób można odnaleźć takie osoby (przez pliki cookies) i dostosować do nich ofertę remarketingową np. oferując rabat na pierwsze zamówienie. W ten sposób uratujesz część porzuconych koszyków i zdobędziesz nowych klientów.

Wysyłaj wiadomości do odbiorców z porzuconymi koszykami z iPresso

Jednymi z funkcjonalności iPresso są reakcje na porzucone procesy, które ułatwiają kontakt z osobą, która nie dokończyła czynności na stronie. Ta funkcja umożliwia automatyczną wysyłkę m.in. powiadomień mailowych, push i pop-upów do klientów z porzuconym koszykiem. Dodatkowo może też być wykorzystywana do osób, które zaczęły wypełniać formularz Twojej usługi, ale z nieznanych powodów nie dokończyły go. Dzięki personalizacji konkretny użytkownik otrzyma wiadomość odnoszącą się do jego procesu. Przykładowo klient, który dodał do koszyka drewniany stół może otrzymać mail z przypomnieniem o dokończeniu zakupu i zniżce 10%, natomiast użytkownik rezerwujący bilety lotnicze do Włoch dostanie SMS o ograniczonej czasowo promocji na ten lot. W naszym systemie dostosujesz dotarcie do odbiorców w zależności od Twoich preferencji i branży.

Podsumowanie

Porzucone koszyki są coraz częstszym zjawiskiem zwłaszcza dla branży e-commerce. Niekiedy ich ilość można zmniejszyć odpowiednio skonfigurowaną stroną z prawdziwymi opisami i udogodnieniami dla klientów, ale czasem warto też skontaktować się z osobami, które mają przerwane procesy i np. poprzez mail zachęcić do powrotu i dokończenia zakupów, wykorzystując narzędzia marketing automation.

Jeśli jeszcze nie wypróbowałeś naszych funkcjonalności, zachęcamy do skorzystania z darmowego 30-dniowego dostępu próbnego do platformy iPresso. Wystarczy zapisać się tutaj. Zmniejsz ilość porzuconych koszyków już dziś!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.