Budowanie lojalności klienta przy użyciu marketing automation: Jak utrzymać klientów na dłużej?

Sporo firm boryka się ze zbyt małą liczbą klientów oraz brakiem odpowiednich narzędzi do pozyskania nowych osób zainteresowanych ofertą. Ci, którzy już poradzili sobie z tym problemem, mogą być jednak mocno rozczarowani, gdyż dalej nie osiągają imponujących wyników. Trzeba pamiętać, że posiadanie dużej ilości użytkowników zaciekawionych naszymi produktami nie gwarantuje zysków i wysokiej sprzedaży. Istotne jest, by klient wykazywał zaangażowanie oraz chętnie wracał i korzystał z usług firmy wiele razy. Jeżeli zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby ludzie nie dokonywali u Ciebie wyłącznie jednorazowych transakcji, ten artykuł jest dla Ciebie! Pokażemy Ci, jak wykorzystać automatyzację marketingu do budowania lojalności klientów.

Co właściwie daje marketing automation w kontaktach z użytkownikami i dlaczego jest potrzebny w Twojej firmie

Zacznijmy od najprostszej sprawy, czyli od określenia, kto jest zainteresowany ofertą i chce otrzymywać od Ciebie wiadomości reklamowe. Automatyzacja marketingu pozwoli stworzyć np. formularz kontaktowy dla osób, które chcą zaznaczyć odpowiednie zgody marketingowe. To bardzo ważna kwestia, zwłaszcza od kiedy w życie weszły przepisy RODO i ludzie są bardziej świadomi swoich praw odnośnie udostępniania danych osobowych. Najlepsze i najbardziej wiarygodne narzędzia marketing automation są pod tym kątem całkowicie bezpieczne i chronią informacje o użytkownikach, a Ty masz nad wszystkim kontrolę.

Automatyzacja jest niezastąpiona przy wysyłce dużej ilości wiadomości do wielu odbiorców. Nie musisz wszystkiego pilnować i martwić się, czy informacja dotrze do danego użytkownika. Dodatkowo nie będziesz już zastanawiać się, czy kampania osiągnęła cel oraz skupiła uwagę odbiorców, ponieważ z automatyzacją marketingu wygenerujesz pomocne i przejrzyste raporty oraz wykorzystasz wiele narzędzi analitycznych, pozwalających określić jej skuteczność.

Jak kontaktować się z użytkownikami, czyli najważniejsze informacje o kanałach komunikacji

Kierując wiadomości do swoich odbiorców musisz pamiętać, że istnieje wiele możliwości wysyłki. Ważne jest, by dostosować kanał do konkretnej osoby. W przeciwnym razie dana kampania może nie przynieść oczekiwanych efektów. Przykładowo, nie warto kierować do Twojego stałego klienta wiadomości SMS, kiedy widzisz jego dużą aktywność odnośnie odczytywania i reagowania na maile. No właśnie, jakie są właściwie popularne kanały komunikacji oraz które sprawdzą się do przekazania poszczególnych informacji?

E-mail marketing

Maile są od wielu lat jedną z najpopularniejszych form komunikacji. Za ich pomocą możesz chociażby powitać nowego użytkownika, przekazać informacje o śledzeniu realizacji zamówienia czy też skierować specjalną ofertę promocyjną. Maile docierają do wielu ludzi jednocześnie, do tego umożliwiając zawarcie w wiadomości sporej ilości najważniejszych informacji. Automatyzacja marketingu umożliwia tworzenie maili spersonalizowanych do danej osoby (np. umieszczając imię czy chociażby reklamę konkretnych produktów). W iPresso jest dostępny wygodny edytor z różnymi szablonami, dzięki czemu maile tworzy się szybko i prosto. Dodatkowo przy wykorzystaniu scenariuszy marketing automation można wysłać wiadomości do konkretnej grupy w zależności od podjętych przez klienta akcji. Na przykład bezproblemowo skierujesz wybrane maile wyłącznie do klientów, którzy kupili coś w ciągu ostatniego roku oraz nie był to ich jedyny zakup.

SMS

Krótkie wiadomości wysyłane na telefony komórkowe najlepiej sprawdzają się, jeśli chcesz zakomunikować np. promocję ograniczoną czasowo albo zachęcić do zapoznania się z nową ofertą. Oczywiście również taka forma komunikacji ma szerokie zastosowanie. Jeżeli prowadzisz jakąś przedsprzedaż produktową, warto przesłać taką informację do klientów poprzez SMS. Jest to też wygodny sposób na zachęcenie użytkowników do wyrażenia opinii. Możesz przesłać link do krótkiej ankiety np. do kupujących konkretnej serii towarów.

Automatyzacja pozwala nawet wysłać specjalny kod rabatowy w dniu urodzin klienta, co na pewno zwiększy zaangażowanie i lojalność.

Pop-upy

“Wyskakujące” okienka na stronie są bardzo przydatne przy wyświetleniu użytkownikowi produktów, którymi może być zainteresowany. Oczywiście tutaj również dużą rolę odgrywa marketing automation, umożliwiając dostosowanie oferty pod konkretną osobę. W ten sposób kupującemu meble ogrodowe mogą wyświetlić się propozycje zakupu lamp zewnętrznych oraz dekoracji odpornych na deszcz, ale dla zainteresowanych kupnem dywanu do pokoju takie dopasowanie nie byłoby właściwe. Oni natomiast mogą zobaczyć pop-upy z ozdobnymi wazonami i eleganckimi zasłonami pod kolor. Wszystko dzieje się w zależności od zachowania danego użytkownika na Twojej stronie, więc masz pewność, że propozycja produktowa jest zgodna z jego zainteresowaniami.

Co przyciąga ludzi i zachęca do skorzystania z oferty

Oczywiście zawsze znajdą się osoby, które oczekują czegoś więcej niż tylko wiadomości i informacji o produktach w Twoim sklepie. Jeżeli nie zaoferujesz użytkownikom czegoś wyjątkowego, mogą odejść do konkurencji. Możliwe, że próbujesz w jakiś sposób “celować” w pewne osoby, ale wybrane metody mogą okazać się niezbyt skuteczne. Poznaj nasze wskazówki, które pomogą zwiększyć zaangażowanie i lojalność Twoich klientów.

Programy lojalnościowe i kody zniżkowe

W iPresso możesz wygenerować pulę kuponów, uprawniających do konkretnej zniżki. E-couponing daje ogromne możliwości w kontakcie z klientem. Przykładowo, w prosty sposób stworzysz i automatycznie prześlesz kod rabatowy 10% dla nowych użytkowników oraz 20% dla stałych klientów. Dodatkowo unikalne kody mają zastosowanie również w różnych loteriach, gdzie mogą zostać nadrukowane np. na opakowaniach produktów. E-couponing to również dobra metoda na zachętę dla osoby, która porzuciła koszyk na Twojej stronie, o czym dowiesz się jeszcze w dalszej części tego artykułu. Rozszerzenia do iPresso pozwalają również na stworzenie programów lojalnościowych, opartych na zdobywaniu punktów przez konkretnego użytkownika.

Personalizowane treści

Każdy lubi czuć się doceniany i ważny, a Ty możesz pokazać klientom, jak wiele dla Ciebie znaczą. Z iPresso dostosujesz wiadomość do konkretnej osoby, co wzbudzi dodatkowe zaufanie i zainteresowanie. Wyobraź sobie, że dostajesz dwie wiadomości SMS od różnych firm. Pierwsza brzmi: “27.08 przy zakupach za minimum 50 zł będzie automatycznie przyznany rabat 10% na kolejny raz. Na stronie jest promocja na wybrane artykuły.”, druga natomiast: “Hej Tomek, mamy dla Ciebie coś wyjątkowego! Zrób zakupy w tę środę, czyli 27.08 za minimum 50 zł, a dostaniesz rabat 10% na następne zamówienie! Sprawdź tutaj, jakie promocje dla Ciebie mamy!”. Która bardziej zachęciłaby Cię do zakupu? Oczywiście w tej pierwszej nie ma nic złego, ale druga zdecydowanie bardziej przyciąga potencjalnego klienta. Daną informację można przekazać na wiele sposobów, a poprzez dostosowanie treści i personalizację możesz zbudować silną więź z odbiorcą.

Akcje specjalne

Limitowane w czasie oferty, sprzedaż unikalnych przedmiotów czy wprowadzenie nowej kolekcji to tylko przykłady akcji specjalnych, które mogą zachęcić klientów i zwiększyć ich  zaangażowanie. Oferując kursy gotowania, wielu chętniej na nie pójdzie, jeżeli w programie będzie spotkanie znanych z tej branży osób. Dla biura podróży przedsprzedaż wycieczek na lato przyciągnie dodatkowych klientów i zainteresuje tych obecnych. Masz mnóstwo możliwości, a dzięki automatyzacji marketingu nie musisz obawiać się o stratę czasu i zbyt duże koszty.

Dlaczego potrzebujesz wprowadzić retargeting

Porzucone procesy są szczególnie widoczne w branży e-commerce, ale to nie oznacza, że to zjawisko nie dotyka innych sektorów. Marketing automation umożliwia automatyczne zaplanowanie i wysłanie powiadomień do użytkowników, którzy z jakiegoś powodu nie dokończyli zakupu na stronie. Dobrym sposobem zachęcenia takich osób do powrotu jest zaoferowanie kodu rabatowego (który możesz automatycznie wygenerować w systemie), wraz z informacją o produktach, które czekają w koszyku. Pamiętaj, by nie działać zbyt nachalnie i nie rozsyłać po kilka wiadomości mail i SMS do każdej osoby przez szereg dni, ponieważ takie działanie może zniechęcić. Retargeting pozwala na dotarcie do osób zainteresowanych produktami, więc jest spora szansa, że część z nich ostatecznie dokończy zamówienie.

Nie zapominaj o ciągłym kontakcie

Klienci coraz częściej budują zaufanie na podstawie tego, co potrafi zaoferować firma poza towarami w sklepie. Dostarczając dodatkowe wartości zyskasz uznanie odbiorców, więc nie ograniczaj  się wyłącznie do strony internetowej. Damy Ci kilka pomysłów, co możesz zaproponować klientom, by zdobyć ich większą lojalność:

  • Wysyłka newsletterów przyciągnie osoby, które interesują się dodatkowymi poradami czy wskazówkami. Możesz tam też wstawiać informacje o jakichś ofertach specjalnych, które pojawią się dopiero za jakiś czas.
  • Powiadomienia push, czyli wiadomości w przeglądarce czy aplikacji mobilnej pozwolą na przekazanie konkretnej informacji bez żadnych zbędnych dodatków.
  • Prowadzenie social mediów jest w tych czasach bardzo ważne, a zamieszczane tam regularnie treści powinny być krótkie i zrozumiałe, tak by zachęcić nawet osoby, które nie miały do tej pory styczności z firmą.
  • Stworzenie bloga na którym będą pojawiać się ciekawostki, dodatkowe materiały czy pomoce, również może przyczynić się do wzmocnienia relacji z użytkownikiem.

Podsumowanie

Lojalność klienta można budować na wiele sposobów, a automatyzacja marketingu pozwala na szybki i wygodny kontakt. Wykorzystanie specjalnych narzędzi i wprowadzenie automatycznej wysyłki spersonalizowanych wiadomości oraz dobór odpowiednich kanałów komunikacji umożliwiają dotarcie do konkretnej osoby i w kluczowy sposób wpływają na odbiór. Wdrażając marketing automation możesz znacząco zwiększyć zaangażowanie klientów, a także konwersję i sprzedaż na Twojej stronie.

Zachęcamy do skorzystania z 30-dniowego dostępu próbnego do naszej platformy iPresso i wypróbowania różnych narzędzi do automatyzacji marketingu. Kliknij tutaj i przekonaj się, jak bardzo możesz poprawić kontakt z Twoimi klientami.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.