Szukasz lojalnych klientów? Oto przepis na skuteczne wykorzystanie raportów RFM

Zdobywanie lojalnych i zaangażowanych klientów jest bardzo ważne dla każdego, kto prowadzi biznes. Coraz większą popularność zyskuje w tej kwestii wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych, takich jak raporty RFM. Dzięki nim możesz skategoryzować klientów Twojej firmy, co ułatwi personalizację oferty i lepsze dopasowanie produktów do konkretnego odbiorcy. Pokażemy Ci, jak możesz wykorzystać analizę RFM.

Co to jest RFM i czemu pomaga w segmentacji klientów

Nazwa RFM to skrót od angielskich słów, które składają się na poszczególne części tej analizy: Recency, Frequency, Monetary.

  • Recency sprawdza kiedy klient coś kupił w firmie (czy zakup był dokonany niedawno) i na tej podstawie może grupować osoby na te najbardziej aktywne, które dopiero co korzystały z Twojej oferty. W ten sposób możesz dowiedzieć się też, kto od dłuższego czasu nie był zainteresowany zakupem.
  • Frequency pokazuje częstotliwość zakupów. Ułatwia segmentację na tych, którzy chętnie kupują i widać ich zaangażowanie, na robiących w miarę regularne odstępy w zakupach i na kupujących okazjonalnie, bardzo rzadko.
  • Monetary informuje o ilości wydanych przez klienta pieniędzy. W ten sposób dzieli osoby na takie, które przynoszą firmie największe zyski oraz zainteresowane jedynie produktami o najniższej cenie.

Jak możesz wykorzystać analizę RFM w praktyce

Wyobraź sobie, że chcesz uruchomić nową kampanię marketingową swojej ekskluzywnej limitowanej oferty. Bez RFM oraz segmentacji Twoja reklama dotrze do dużej liczby klientów, którzy od wielu dni nie korzystali z usług Twojej firmy i są zainteresowani całkiem innym, tańszym typem produktów. Najmniej zamożne osoby, które do tej pory kupowały u Ciebie tylko rzeczy o najniższej cenie mogą poczuć się nawet urażone, a przecież nie taki był cel. Po wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak RFM i zastosowaniu segmentacji masz pewność, że ofertę zobaczą użytkownicy, którzy wykazują zaangażowanie i są w stanie wydać swoje pieniądze na taki produkt.

Lojalny klient, czyli jaki?

Raporty RFM pozwalają określić kupujących, którzy chętnie wracają do Twojej firmy i robią często zakupy. Poprzez personalizację dla nich treści i stworzenie programu lojalnościowego możesz zbudować z klientami silną więź i sprawić, by chętniej wracali. RFM są też przydatne w zachęceniu najmniej aktywnych osób do skorzystania z oferty. Jeżeli więc widzisz, że niektórzy mają potencjał i mogą w przyszłości stać się bardziej aktywni, po dostosowaniu do nich i przesłaniu odpowiedniej kampanii reklamowej, masz szansę na zdobycie większej ilości lojalnych klientów, którzy zaczną utożsamiać się z przesłaniem Twojej firmy. Kiedy będą mieć potrzebę zakupu czegoś, na pewno w pierwszej kolejności będą tego szukać u Ciebie.

Raporty RFM jako jedne z funkcjonalności iPresso

W iPresso analiza RFM nie tylko pozwala analizować dane, ale też skutecznie segmentować grupy klientów. Dodatkowo dzięki scenariuszom Marketing Automation możesz automatycznie wysłać różne wiadomości w zależności od tego, w której grupie znajduje się dana osoba. Przez to w łatwy sposób prześlesz np. mail z reklamą nowych produktów do klientów, określanych jako “lojalni”, natomiast tych mało aktywnych zachęcisz kodem rabatowym. W iPresso klasyfikacja kontaktów jest ustawiona domyślnie, a raport dostarcza każdego dnia aktualne dane, ponieważ odświeża się automatycznie raz na dobę, w nocy. Raporty RFM mają szerokie zastosowanie m.in. w branży e-commerce czy turystyce, gdzie firma może skoncentrować się i stworzyć ofertę np. dla tych, którzy generują największe przychody.

Podsumowanie

Raporty RFM pomagają podzielić klientów na określone segmenty według trzech kryteriów dotyczących dokonywania przez nich zakupów. Analiza pozwala określić, które osoby są lojalne i często wracają do Twojej firmy. Dzięki personalizacji możesz więc dedykować takim klientom specjalne oferty i zniżki, by zwiększać zaufanie. W prosty sposób możesz też dotrzeć do tych, którzy do tej pory dokonywali zakupów jedynie okazjonalnie, proponując im odpowiednio dobrane produkty i zachęcające kody rabatowe.

Jeśli chcesz wypróbować raporty RFM i inne narzędzia, zapraszamy do korzystania z iPresso już dziś! Oferujemy bezpłatny 30-dniowy dostęp próbny do naszej platformy.

Zarejestruj się tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.