Jak wykorzystać dane klientów do personalizacji scenariuszy marketing automation? 3 przykłady

Scenariusze automatyzacji marketingu mogą znacznie usprawnić twoje działania marketingowe i zwiększyć ich skuteczność. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał tego rozwiązania, musisz mieć dostęp do jak największej ilości danych o swoich klientach. W tym poście chcemy pokazać trzy przykłady tego, jak różne firmy mogą wykorzystać scenariusze automatyzacji marketingu, aby skuteczniej docierać do swoich odbiorców.

Scenariusze automatyzacji marketingu to jedna z głównych funkcji naszej platformy. Jest to również jedna z najbardziej wszechstronnych funkcji, które oferujemy, ponieważ scenariusze MA pozwalają na wykorzystanie wielu innych narzędzi na naszej platformie, takich jak:

  • różne środki komunikacji z klientami,
  • remarketing,
  • personalizacja komunikacji,
  • zbieranie opinii klientów i wiele innych.

To także bardzo elastyczne narzędzie! Możesz skorzystać z naszych predefiniowanych szablonów lub stworzyć własne scenariusze od zera. Scenariusze te mogą obejmować wiele różnych elementów, etapów i reakcji ze strony twojej firmy. Dzięki temu możesz utrzymać płynną komunikację z klientami i łatwiej zdobyć ich zaangażowanie. Scenariusze automatyzacji marketingu są również bardzo przydatne, jeśli chodzi o budowanie lojalności klientów.

Mając to na uwadze, chcemy ci pokazać trzy scenariusze, w których możesz z powodzeniem wykorzystać scenariusze MA. Postaraliśmy się, aby te scenariusze były zarówno zróżnicowane, jak i popularne w świecie biznesu, aby wielu czytelników mogło z nich skorzystać lub się nimi zainspirować. Czas na konkrety!

Przykład 1: personalizowane rekomendacje produktowe dla sklepu internetowego

Jeśli prowadzisz działalność e-commerce, z pewnością rozumiesz, jak ważne jest dostarczanie klientom produktów i ofert dostosowanych do ich zainteresowań i wcześniejszych zakupów. Jeśli uda ci się to osiągnąć, możesz nie tylko zwiększyć liczbę zamówień, ale także podnieść wskaźnik AOV (średnia wartość zamówienia) i poprawić CX (doświadczenia klienta).

Jeśli jednak chcesz skorzystać ze spersonalizowanych rekomendacji produktowych, potrzebujesz dwóch rodzajów informacji o kliencie:

  • ich charakterystyka (np. dane demograficzne),
  • poprzednie zamówienia.

Takie połączenie pozwala zapewnić klientom rekomendacje, które wpasowują się w ich potrzeby i zainteresowania; na tym polega istota tego rozwiązania.

Na tym nie koniec; spersonalizowane rekomendacje produktów mogą również pomóc w upsellingu i cross-sellingu. Dlatego tak ważne jest, aby dysponować danymi na temat wcześniejszych zakupów. Jeśli wiesz, że dany klient kupił jakiś czas temu nowy rower w twoim sklepie, możesz wrócić do niego z ofertą akcesoriów do tego roweru, np. toreb czy błotników (często dopiero jakoś czas po zakupie zdajemy sobie sprawę, że te akcesoria są nam potrzebne). Aby to jednak zrobić, musisz śledzić, co i kiedy dana osoba kupiła.

Przykład 2: Budowanie lojalności klientów platformy SaaS

Firmy SaaS w dużym stopniu polegają na swoich klientach i regularnych subskrypcjach. Jednym ze sposobów utrzymania tych subskrypcji włączonych jest podtrzymywanie stałego kontaktu z klientami/użytkownikami i przekazywanie im wartościowej wiedzy. Jeśli prowadzisz firmę SaaS, możesz regularnie kontaktować się ze swoją bazą użytkowników za pomocą różnych środków komunikacji.

Oto kilka pomysłów na taką komunikację:

  • Dostarczaj klientom użyteczną wiedzę związaną nie tylko z twoim narzędziem/platformą, ale także z niszą/branżą, w której działasz. Pozycjonuj się jako wiarygodne źródło wiedzy, a ludzie będą do ciebie wracać!
  • Oferuj dodatkowe usługi i funkcje klientom korzystającym z podstawowej/najtańszej wersji twojej platformy.
  • Organizuj specjalne promocje na droższe opcje cenowe, zachęcając w ten sposób ludzi do wydawania u ciebie większej ilości pieniędzy w przyszłości.
  • Wysyłaj comiesięczny newsletter ze starannie wyselekcjonowanymi aktualnościami rynkowymi i firmowymi; zadbaj, aby Twój newsletter był interesujący dla klientów.

Jednak, aby to robić w sposób skuteczny, musisz zrozumieć swoich klientów, wiedzieć, z jakich usług korzystają i czego oczekują od twojej platformy (badania satysfakcji są bardzo istotne w branży SaaS). Kiedy już to wszystko wiesz, możesz opracować scenariusze automatyzacji marketingu dostosowane do Twojej grupy docelowej.

Każdy z tych czterech pomysłów, o których wspomnieliśmy powyżej, można łatwo przekształcić w spersonalizowany scenariusz automatyzacji marketingu, który działa na autopilocie przy niewielkim lub wręcz zerowym zaangażowaniu z Twojej strony.

Przykład 3: Regularna komunikacja z klientami biura podróży

Ostatni scenariusz, który chcemy przeanalizować, sprawdza się w wielu różnych sektorach, w których ważne jest utrzymywanie częstego kontaktu z klientami. Branża turystyczna z pewnością do nich należy, ale to nie jest jedyny przykład. Załóżmy, że masz klienta, który niedawno wykupił wycieczkę zagraniczną. Taka osoba z pewnością byłaby zadowolona, ​​gdyby na czas otrzymywała od ciebie wszystkie ważne informacje. To stwarza mnóstwo możliwości marketingowych!

Na przykład biura podróży mogą:

  • polecać miejsca do odwiedzenia (np. jednodniowe wycieczki na miejscu),
  • oferować dodatkowe usługi (np. wynajem samochodu),
  • wysyłać aktualizacje dotyczące podróży (dobrze byłoby np. automatycznie otrzymać kartę pokładową bezpośrednio na telefon, prawda?),
  • dystrybuować oferty specjalne na wycieczki do innych miejsc.

Tutaj ponownie można stworzyć kilka scenariuszy automatyzacji marketingu, które są dostosowane do tych celów. W ten sposób możesz wykorzystać różnorodne możliwości marketingowe i sprzedażowe, ale także zyskać zaufanie klientów (podróże, zwłaszcza zagraniczne, mogą być stresujące; informowanie klientów na bieżąco o wszystkim, co się dzieje, na pewno pomoże Ci w budowaniu z nimi dobrych relacji).

Co łączy te trzy przykłady? Wszystkie wymagają danych na temat twoich klientów i ich działań z twoją marką (szczególnie na temat wcześniejszych zakupów). Oczywiście sposobów na zebranie informacji o klientach jest przynajmniej kilka, ale dzisiaj chcemy pokazać ci dwa narzędzia dostępne w ramach iPresso (co znacznie ułatwia integrację ich ze scenariuszami automatyzacji marketingu).

2 narzędzia do gromadzenia i procesowania danych klientów

iPresso oferuje dwa narzędzia, które pozwalają gromadzić i zarządzać danymi klientów w Twojej firmie:

  • Zarządzanie bazą kontaktów: to podstawowe, ale bardzo elastyczne narzędzie, które pozwala przechowywać wszystkie informacje o klientach w jednym miejscu. Do każdego kontaktu możesz także dołączyć spersonalizowane atrybuty w zależności od potrzeb i profilu działalności twojej firmy. Co szczególnie ważne w przypadku scenariuszy marketing automation, w ramach tego narzędzia możesz także śledzić zachowania i działania podejmowane przez monitorowane kontakty.
  • Customer Data Platform: Narzędzie to umożliwia śledzenie danych klientów twojej firmy pochodzące z różnych źródeł (np. z innych systemów wewnętrznych, zewnętrznych lub zintegrowanych z twoją firmą). CDP aktualizuje dane tak szybko, jak to możliwe (zazwyczaj w czasie rzeczywistym) i pozwala śledzić nawet zachowania anonimowych użytkowników twojej strony internetowej (na podstawie ich aktywności zapisanej w plikach cookies).

Jeśli chcesz wypróbować scenariusze automatyzacji marketingu, możesz zacząć za darmo, korzystając z 30-dniowego próbnego dostępu do naszej platformy. I właśnie do tego Cię zachęcamy – przekonaj się, ile czasu możesz zaoszczędzić, korzystając z automatyzacji marketingu!

Zacznij tutaj (nie wymagamy karty kredytowej!)

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.