Retencja klientów: Jak zastosować marketing automation

W dzisiejszych czasach utrzymanie, czyli retencja klientów jest równie ważna, jak pozyskiwanie nowych. Retencja klientów to nie tylko sposób na zwiększenie przychodów, to także wsparcie w budowaniu bazy lojalnych klientów i w efekcie – stabilnego biznesu. Im skuteczniej udaje ci się utrzymywać zaangażowanie klientów w komunikację z twoją marką, tym szybciej twój biznes będzie się rozwijać. I właśnie do tego może służyć automatyzacja marketingu. Zobacz, jak możesz zwiększyć retencję klientów, korzystając z naszej platformy.

Jeśli nie masz pewności, jaki jest aktualny wskaźnik retencji klientów (z angielskiego CRR, czyli customer retention rate) w twojej firmie, warto zacząć od jego wyliczenia. CRR to procentowa wartość, która obrazuje zdolność twojej firmy do utrzymywania klientów w danym okresie, zazwyczaj miesiąca lub roku. Im wyższy wskaźnik CRR, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że klienci nie opuszczają Twojej firmy zbyt często. Zwykle dzieje się tak dlatego, że czują się dobrze traktowani przez Twoją firmę i są zadowoleni z oferowanych przez Ciebie produktów/usług.

Oto przykład: jeśli zacząłeś/aś miesiąc ze 150 klientami, pozyskałeś/aś 20 nowych klientów i zakończyłeś/aś go, mając 140 klientów, Twój wskaźnik CRR wynosi 80%, całkiem nieźle!

Możesz użyć tego samego wzoru do obliczenia CRR niezależnie od rodzaju czy wielkości biznesu. Co jednak szczególnie istotne, niezależnie od wyniku, zawsze możesz coś zrobić, aby zwiększyć wskaźnik utrzymania klienta (chyba, że wynosi on 100%). Nasza platforma może Ci w tym pomóc, przede wszystkim umożliwiając utrzymanie kontaktu z klientami i zapewniając im dodatkowe zachęty do zakupów. Pokażemy ci teraz cztery funkcje, które mogą pomóc Ci w utrzymaniu klientów.

4 narzędzia do zwiększenia retencji klientów

E-MAIL MARKETING

Dla wielu firm B2B i B2C e-mail jest podstawowym narzędziem komunikacji i jest to zrozumiałe, ponieważ wielu klientów zaczyna dzień od sprawdzenia poczty. Korzystając z e-mail marketingu, możesz liczyć na wysoką dostarczalność i współczynnik otwarć.

Automatyzując e-mail marketing z pomocą iPresso, możesz wysyłać wiadomości w określonych przez siebie momentach tak, aby jak najlepiej przemawiały do docelowych odbiorców, utrzymując w ten sposób ich zaangażowanie i zachęcając do zakupu większej liczby produktów lub zamówienia większej liczby usług. Nie zapominaj o tym, aby uwzględnić personalizację komunikacji e-mail, aby mieć pewność, że wysyłane przez ciebie wiadomości będą dopasowane do preferencji i zachowań poszczególnych klientów.

Możesz także wykorzystać e-mail marketing, aby pozostawać w kontakcie z mniej aktywnymi klientami, np. wysyłając im przypomnienia o niedokończonych procesach lub dzieląc się z nimi nowymi produktami i zniżkami. Takie e-maile mogą pomóc ci przyciągnąć część klientów z powrotem do twojej strony i być może zachęcić ich do zamówienia nowych produktów.

E-mail marketing jest też bardzo ważny podczas budowania relacji z nowymi klientami. Możesz rozpocząć od przygotowania i wysyłki atrakcyjnych pakietów onboardingowych lub zniżek powitalnych, dzięki którym nowi klienci będą bardziej zaangażowani w komunikację z twoją marką już od pierwszego dnia. Takie proaktywne podejście do retencji klienta znacznie ułatwi ci pracę na późniejszych etapach.

KOMUNIKACJA PRZEZ WHATSAPP

WhatsApp to jeden z najpopularniejszych komunikatorów na świecie. Jest bardzo prawdopodobne, że zdecydowana większość twoich klientów korzysta z tego narzędzia. Możesz używać WhatsApp, aby pozostawać w kontakcie ze swoją grupą docelową i utrzymywać jej zaangażowanie. Oczywiście nie możesz przesadzić i zacząć spamować ludzi. Jeśli jednak utrzymasz rozsądną częstotliwość komunikacji i będziesz udostępniać wiadomości i oferty interesujące dla docelowych odbiorców, WhatsApp może być dobrym narzędziem do zwiększania retencji klientów.

Dzięki naszej funkcji umożliwiającej integrację z WhatsApp możesz tworzyć scenariusze rozmów z klientami w zależności od udzielonej przez nich odpowiedzi lub miejsca, w którym znajdują się w lejku sprzedażowym (możesz zaplanować komunikację i rozpocząć ją w odpowiednim momencie). Dodaj do tego zestawu szczyptę personalizacji, a twoja komunikacja w tym narzędziu może być naprawdę efektywna!

NARZĘDZIA LOJALNOŚCIOWE

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad stworzeniem programu lojalnościowego? Taki program może być niezwykle pomocny, jeśli chodzi o retencję klientów. Ludzie chętniej pozostają przy twojej marce, jeśli mogą uzyskać wymierne korzyści, takie jak:

  • wcześniejszy dostęp do wyprzedaży i nowych produktów,
  • punkty, które można wymienić na rabaty i inne korzyści (np. bezpłatną dostawę),
  • kupony i vouchery na przyszłe zakupy/usługi.

Dzięki programowi lojalnościowemu twoi klienci mogą automatycznie gromadzić punkty za swoje zakupy i wymieniać je na różnorodne nagrody. Zadbaj, aby twój program lojalnościowy oferował atrakcyjne nagrody i będziesz na dobrej drodze do poprawy retencji klientów!

iPresso umożliwia tworzenie różnorodnych programów lojalnościowych opartych na punktach, e-kuponach i innych mechanizmach. Możesz na przykład wygenerować spersonalizowane kody rabatowe, z których twoi klienci będą mogli korzystać podczas zakupów w twoim sklepie.

BADANIE OPINII KLIENTÓW

Jeśli chcesz, aby Twoi klienci byli zadowoleni i zaangażowani w komunikację z twoją firmą, powinieneś/aś przynajmniej od czasu do czasu zapytać ich o opinię. Wiele osób nie podzieli się swoimi doświadczeniami z twoją marką, chyba że ich o to poprosisz. Przeprowadzanie ankiet wśród klientów pomoże ci też lepiej zrozumieć ich potrzeby i w efekcie ulepszyć ofertę i/lub obsługę klienta.

Warto skupić się na dwóch rodzajach ankiet satysfakcji:

  • Ankiety posprzedażowe: wysyłanie ankiet po zakupie może pomóc w zebraniu szybkich informacji zwrotnych na temat doświadczeń klienta związanych z danym zakupem. Wykorzystaj ten rodzaj ankiet, aby usprawnić funkcjonowanie firmy i wyeliminować problemy zgłaszane przez klientów. Nie musisz wysyłać tych ankiet po każdym zakupie, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z osobami, które często coś u ciebie kupują, ale przeprowadzenie ankiety posprzedażowej przynajmniej raz na kilka miesięcy jest dobrym pomysłem.
  • Okresowe badania opinii: możesz także od czasu do czasu przeprowadzać ogólne badania satysfakcji, aby uzyskać szerszy obraz swoich relacji z klientami. Takie ankiety przydadzą się, jeśli planujesz przeprowadzenie większych zmian w swoim biznesie, np. wprowadzenie nowych produktów.

Aby zachęcić ludzi do wzięcia udziału w ankietach, możesz zaoferować im niewielki bonus za udział, np. bezpłatną dostawę do kolejnego zamówienia. W ten sposób nie tylko zwiększysz współczynnik wypełnionych ankiet, ale także zwiększysz zadowolenie klientów, a o to w tym wszystkim chodzi, prawda?

Podsumowanie

Marketing automation to wszechstronne narzędzie, które może znacznie zwiększyć skuteczność twoich działań związanych z utrzymaniem klientów. Wykorzystując zautomatyzowany e-mail marketing, komunikację z klientami za pośrednictwem WhatsApp, programy lojalnościowe i ankiety satysfakcji, możesz usprawnić budowanie dobrych, długotrwałych relacji z docelowymi odbiorcami. Takie podejście pomoże ci nie tylko w utrzymaniu istniejących klientów, ale także w budowaniu stabilnego, dobrze rozwijającego się biznesu.

Jeśli chcesz ulepszyć swój wskaźnik CRR, zacznij od wdrożenia automatyzacji marketingu w swojej firmie. Nasza platforma ma wszystko, czego potrzebujesz, aby zwiększyć satysfakcję i retencję klientów. Zapraszamy cię do darmowego testu naszej platformy! Przejdź tutaj, aby uzyskać dostęp do bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.