Jeśli jesteś księgowym lub konsultantem, w czym może Ci pomóc automatyzacja marketingu? Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności, jednak w każdym przypadku zaoszczędzisz dużo czasu i usprawnisz przynajmniej kilka czasochłonnych procesów. W tym wpisie chcemy pokazać Ci jak profesjonaliści działający na swoim, mogą wykorzystać automatyzację marketingu.
Osoby pracujące na własny rachunek wykonują wiele zadań jednocześnie – prawdopodobnie jesteś nie tylko właścicielem firmy, ale także marketerem, księgowym, pracownikiem obsługi klienta, a czasem nawet zespołem sprzątającym. Jeśli tak to mniej więcej wygląda w Twoim przypadku, mamy dobrą wiadomość – możesz odzyskać mnóstwo czasu, wdrażając automatyzację marketingu w swojej firmie.
Ale w czym konkretnie automatyzacja marketingu może Ci pomóc? Skupimy się na czterech ważnych obszarach Twojej pracy:
- Generowanie leadów
- Email marketing
- Zarządzanie bazą danych klientów
- Feedback od klientów
Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
Marketing automation ułatwia działania lead generation
Zacznijmy od komunału – jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą potrzebujesz leadów, aby Twój biznes mógł się rozwijać. I chociaż MA nie może za Ciebie szukać nowych potencjalnych klientów, to może znacząco ułatwić proces przekształcania leadów w płacących klientów. Dzięki scenariuszom automatyzacji marketingu możesz automatycznie poprowadzić każdego potencjalnego klienta od pierwszej interakcji z Twoją stroną internetową, aż do złożenia zamówienia lub podpisania umowy.
Scenariusze marketing automation mogą obejmować wiele różnych działań, które następują w bezpośredniej reakcji na aktywność potencjalnych klientów. Na przykład, gdy ktoś wejdzie na Twoją stronę, może pojawić się wyskakujące okienko zachęcające go do pobrania bezpłatnej checklisty lub innego przydatnego materiału. Leady pobierają taki materiał w zamian za adres e-mail. Następny krok składa się z kilku e-maili wysyłanych do potencjalnych klientów co jakiś czas. W ten sposób możesz pokazać swoją wiedzę i stopniowo budować zaufanie.
Po kilku takich mailach możesz wysłać kolejną wiadomość zachęcającą do umówienia się na bezpłatną konsultację. A jeśli ktoś zdecyduje się na podpisanie umowy z Tobą, będzie też otrzymywać automatyczne e-maile i materiały wprowadzające.
W naszym przykładzie używamy e-maili, ale tych form komunikacji może być więcej:
- SMS-y,
- powiadomienia push,
- zautomatyzowane sekcje na stronie internetowej,
- wiadomości WhatsApp itp.
Krótko mówiąc, automatyzacja marketingu znacznie ułatwia przekształcanie leadów w klientów. Twoim zadaniem jest skierowanie ruchu na Twoją witrynę – resztą zajmie się automatyzacja marketingu.
Automatyzacja e-mail marketingu
Dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą e-maile są bardzo ważne – prawdopodobnie używasz ich do utrzymywania kontaktu zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. E-mail marketing może pomóc Ci zdobyć zaufanie potencjalnego klienta, rozpocząć nową współpracę i przypomnieć się niektórym swoim byłym klientom.
Pomyśl jednak przez chwilę, istnieje wiele różnych e-maili, które możesz wysłać, prawda? Tworzenie ich wszystkich za każdym razem od zera może być naprawdę czasochłonne! I tutaj do gry wkracza automatyzacja marketingu.
Dzięki automatyzacji marketingu Twoje działania w zakresie e-mail marketingu również są znacznie łatwiejsze! Tak naprawdę prawie wszystkie e-maile przeznaczone dla więcej niż jednej osoby można zautomatyzować! Dzięki iPresso możesz zautomatyzować:
- E-maile pielęgnujące leady (tzw. lead nurturing)
- E-maile do onboardingu nowego klienta
- Newslettery
- E-maile techniczne/formalne (np. termin płatności podatków upływa…) itp.
Wystarczy, że przygotujesz szablony e-maili, które chcesz wysłać do swoich klientów. A jeśli korzystasz również z innych narzędzi dostępnych w ramach naszej platformy do automatyzacji marketingu (np. funkcji zarządzania bazą kontaktów), możesz nawet zautomatyzować zawartość swoich e-maili. Chodzi nam tu przede wszystkim o zmienne takie jak [imię], [nazwisko] czy [nazwa firmy]. To jedno małe ułatwienie może pomóc Ci zaoszczędzić godziny spędzone na tworzeniu e-maili!
SEGMENTACJA
Wreszcie automatyzacja e-mail marketingu może pomóc Ci w jeszcze jednej rzeczy – segmentacji klientów. Najprawdopodobniej masz wiele różnych typów klientów w swojej bazie. Jeśli jesteś księgowym, prawdopodobnie współpracujesz zarówno z osobami samozatrudnionymi/właścicielami małych firm, jak i dużymi korporacjami. Oczywiste jest, że te dwie grupy mają różne potrzeby i zainteresowania.
Jeśli to prawda także w przypadku Twojej firmy, mądrym posunięciem byłoby podzielenie bazy klientów w zależności od rodzaju działalności lub zainteresowań, abyś mógł wysyłać im bardziej spersonalizowane e-maile, dostosowane do ich potrzeb. Wysłanie jednego e-maila w sprawie nowego podatku od osób prawnych, który nie dotyczy nawet osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, przyniosłoby efekt przeciwny do zamierzonego. Duża część Twoich klientów prawdopodobnie uznałaby, że Twoje e-maile są nudne lub niepotrzebne.
Segmentacja to klucz do utrzymania zaangażowania klientów.
Zarządzanie bazą kontaktów
Nawet jeśli nie masz zbyt wielu klientów, dobrym pomysłem jest przechowywanie wszystkich informacji o nich w jednym, uporządkowanym miejscu. Właśnie do tego służy nasze narzędzie do zarządzania bazą kontaktów. Dzięki niemu nie musisz przeglądać setek starych e-maili, aby znaleźć jedną ważną informację – możesz przechowywać je wszystkie w swojej bazie danych klientów (nasza platforma umożliwia dodawanie niestandardowych atrybutów, które chcesz zachować pod ręką).
Zarządzanie bazą kontaktów jest również bardzo pomocne w przypadku e-mail marketingu, o czym wspomnieliśmy wcześniej. Mając dobrze uporządkowane kontakty w bazie danych, możesz zautomatyzować zmienne, takie jak imię klienta, dzięki czemu nie musisz pisać ogólnych e-maili, zaczynających się od „Szanowni Państwo”. Możesz z łatwością zastosować bardziej przyjazne powitanie, np. „Dzień dobry, [imię]!”. Łatwiej będzie Ci w ten sposób zbudować dobre relacje z klientami.
Ankiety satysfakcji
Na koniec chcemy powiedzieć Ci dwa słowa o zbieraniu informacji zwrotnych od klientów. Jak często pytasz, czy klienci są zadowoleni ze współpracy z Tobą? Prawdopodobnie niezbyt często. A to błąd, ponieważ przeprowadzanie ankiet wśród klientów może również pomóc Ci w utrzymaniu ich zaangażowania i zadowolenia ze współpracy z Tobą.
Jednak należy tutaj pamiętać o jednym – ankiety muszą być krótkie i na temat. Wysyłanie kilometrowej ankiety z pytaniami o każdy najdrobniejszy szczegół nie ma sensu – Twoi klienci niemal natychmiast poczują się zniechęceni i porzucą wypełnianie ankiety.
Ale krótka ankieta zawierająca jedno lub dwa przemyślane pytania to inna historia. Nasza platforma pomoże Ci zautomatyzować zbieranie opinii od Twoich klientów. A kiedy zgromadzisz pięć lub dziesięć takich ankiet, możesz lepiej zrozumieć, jak Twoi klienci postrzegają współpracę z Tobą.
Podsumowanie
Automatyzacja marketingu może być bardzo pomocna dla Twojej firmy. Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie narzędzia i funkcje, o których wspomnieliśmy w tym artykule, są dostępne w iPresso, więc nie musisz płacić za kilka różnych narzędzi – potrzebujesz tylko jednego. I to naprawdę prostego w obsłudze!
Jeśli jesteś księgowym, prawnikiem, konsultantem lub innym niezależnym specjalistą, automatyzacja marketingu pozwoli Ci zaoszczędzić wiele godzin pracy każdego roku. W miarę powiększania się bazy klientów oszczędności czasowe będą jeszcze lepiej widoczne.
Zapraszamy Cię do wypróbowania iPresso. Możesz zapisać się na bezpłatny okres próbny, aby zobaczyć, jak działa nasza platforma. Wystarczy, że wejdziesz tutaj i prześlesz nam krótki formularz kontaktowy zawierający podstawowe dane dotyczące Twojej firmy.
Do zobaczenia!
Odpowiedz