Jak zbierać dane do segmentacji marketingu e-mailowego?

Jeśli chcesz zbierać e-maile od swoich klientów, ważne jest, aby jak najszybciej wprowadzić segmentację. W ten sposób możesz zadbać o to, aby Twój e-mail marketing był dostosowany do potrzeb i zainteresowań Twoich odbiorców, zwłaszcza jeśli świadczysz więcej niż jedną usługę. W tym wpisie chcemy pokazać, jak segmentować klientów i w ten sposób zwiększać skuteczność e-mail marketingu.

Zacznijmy od typowego scenariusza – masz dużą bazę klientów. Niektórzy z tych klientów kupili już od Ciebie jakiś produkt, inni mają u Ciebie wykupioną subskrypcję, a jeszcze inni korzystali z Twoich usług w przeszłości, ale nie byli z nich zadowoleni. Z kolei niektórzy co prawda rozpoczęli okres próbny, ale nigdy nie kupili całego produktu.

Wyobraź sobie teraz, że masz ponad tysiąc takich adresów, ale wszystkie są przemieszane, bo zbierasz tylko imię i nazwisko oraz adres e-mail w swojej bazie mailowej. W rezultacie wysyłasz te same e-maile i newslettery do wszystkich tych osób. W efekcie osoby, które są już Twoimi klientami, otrzymują e-maile z zachętą, aby zaczęły korzystać z Twoich produktów!

To nie brzmi za dobrze, prawda?

Dlatego potrzebujesz segmentacji e-mail lub po prostu bazy danych kontaktowych. Dzięki temu każdy w Twojej bazie może otrzymywać maile dopasowane do ich sytuacji i potrzeb. I to nie tylko nasza opinia. Jak wynika z danych HubSpot, segmentowane e-maile mają 30% więcej otwarć i 50% więcej kliknięć

Jak segmentować klientów?

Nie ma jednego uniwersalnego sposobu segmentacji klientów; wszystko zależy od profilu Twojej firmy i rodzaju oferowanych produktów/usług. W typowym scenariuszu należy przede wszystkim segmentować bazę według parametrów demograficznych, takich jak:

  • Lokalizacja
  • Wiek (jeśli ma to w Twoim przypadku znaczenie)
  • Płeć
  • Język

Ale to dopiero początek. Większość maili będzie zależeć od tego, gdzie dana osoba znajduje się w lejku sprzedażowym

Przecież inaczej będziesz komunikował się z klientem, który już korzysta z Twoich usług, a inaczej z kimś, kto dopiero myśli o zakupie Twojego produktu, prawda? Dlatego musisz wiedzieć jeszcze kilka ważnych rzeczy, które będą miały duży wpływ na Twój przyszły e-mail marketing:

  • Czy dana osoba jest klientem?
  • Jeśli tak, to z jakiego rodzaju produktu/usługi korzysta?
  • Jak długo go używa?
  • Czy ta osoba zgłaszała jakieś reklamacje?
  • Jaka jest jej historia komunikacji z naszym centrum obsługi klienta?
  • W jaki sposób zdobyliśmy dany adres e-mail (np. poprzez formularz kontaktowy lub poprzez prośbę o wysyłkę lead magnetu)?
  • Czy w przeszłości ta osoba klikała/otwierała maile, które jej wysyłaliśmy? 

To istotne pytania, które pomogą Ci podzielić bazę e-mailową na kilka segmentów. Gdy już to zrobisz, następnym krokiem będzie dostosowanie komunikacji do każdego wydzielonego segmentu.

Jak dostosować komunikację do różnych segmentów?

Przede wszystkim należy zebrać wszystkie te informacje w jednym miejscu i przypisać je do konkretnych segmentów odbiorców. I tak, osoby, które są obecnie Twoimi klientami, powinny stanowić jedną grupę odbiorców. Ci, którzy poprosili się o lead magnet, ale nigdy nie zarejestrowali się w Twojej firmie – inną. I tak dalej. Upewnij się, że sposób, w jaki tworzysz te grupy, ma sens z punktu widzenia działania Twojej firmy.

Kiedy już to zrobisz, możesz zastanowić się nad sposobem komunikacji z każdą grupą. Zadaj sobie cztery szalenie ważne pytania:

  • Czego CHCE ta grupa?
  • Jakie są ich problemy i obawy?
  • Jakiego rodzaju informacji szukają?
  • Co możemy im powiedzieć, żeby chcieli z nami pracować?

Gdy już uzyskasz odpowiedzi, dostosuj wszystkie swoje e-maile tak, aby odpowiadały tej konkretnej grupie. A zatem, jeśli chcesz wysłać e-mail marketingowy i masz pięć różnych segmentów odbiorców, musisz przygotować pięć różnych wersji tego e-maila. Czasami zmiany będą niewielkie, a czasami będziesz musiał napisać zupełnie nową wiadomość.

I to prawda, zajmuje to więcej czasu, ale dzięki temu Twoje działania e-mail marketingowe będą DUŻO skuteczniejsze!

A CO JEŚLI NIE MASZ TYCH DANYCH W SWOICH BAZACH?

W takiej sytuacji mamy niestety złą wiadomość – trzeba poświęcić trochę czasu na zdobycie tych informacji i aktualizację baz danych. W przeciwnym razie Twój e-mail marketing nie będzie tak skuteczny, jak mógłby być. I tak naprawdę tutaj wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć.

Jeśli jesteś zadowolony z rezultatów, które obecnie masz, nie musisz nic robić. Jeśli jednak chcesz rozwijać swój e-mail marketing i zwiększać sprzedaż za pośrednictwem tego kanału, musisz mieć do dyspozycji zorganizowaną, wysokojakościową bazę danych.

I tutaj zaczyna się nasza rola.

Twoje uporządkowane bazy danych z iPresso

Nasz system jest wyposażony w świetną funkcję, którą można wykorzystać do ulepszenia e-mail marketingu w Twojej firmie. Ta funkcja to zarządzanie bazą kontaktów. To, co odróżnia nasze rozwiązanie od konkurencji, to fakt, że dzięki naszemu systemowi możesz tworzyć takie typy kontakty, jakich potrzebujesz. I przez typy kontaktów mamy na myśli nie tylko organizacje i osoby, ale nawet urządzenia, maszyny i pojazdy.

Jeśli więc np. prowadzisz firmę zajmującą się sprzedażą sprzętu elektronicznego, możesz stworzyć osobną bazę danych osób korzystających z urządzeń z Androidem. Dzięki naszemu CDM możesz dostosować konstrukcję bazy dokładnie do swoich konkretnych potrzeb biznesowych.

Ważne jest również to, że nasz system pozwala na przypisywanie różnych atrybutów Twoim kontaktom. Oznacza to, że możesz wykorzystać wszystkie dodatkowe informacje (możesz w tym celu utworzyć własne pola), jakie posiadasz na temat swoich klientów. Jak już wspomnieliśmy, im dokładniejszy opis osób w Twojej bazie danych, tym jest on bardziej przydatny z punktu widzenia e-mail marketingu.

Dla przykładu takim atrybutem może być np. model samochodu, który dana osoba posiada. Możesz wymyślić sobie praktycznie dowolną informację, jaka jest istotna dla Twojej komunikacji e-mailowej i umieścić to w naszym systemie.

Wreszcie, nasza funkcja zarządzania bazą danych kontaktów śledzi zachowanie i działania podejmowane przez kontakty w Twojej bazie danych. iPresso posiada wbudowany bogaty zbiór aktywności, który nasz system przechowuje praktycznie od momentu uruchomienia. W ten sposób masz natychmiastowy dostęp do wielu możliwości i możesz tworzyć unikalne rozwiązanie bazodanowe zawierające wszystkie potrzebne informacje.

Zobacz teraz, jak wygląda to narzędzie:

Jak widzisz, wszystko jest dobrze poukładane i intuicyjne. Masz łatwy dostęp do wszystkich potrzebnych sekcji, a Twoje kontakty można łatwo przeglądać, dodawać i edytować. Dzięki temu, gdy tylko zajdzie potrzeba aktualizacji bazy danych e-mail, możesz to zrobić niemal natychmiast.

Jesteśmy pewni, że nasze narzędzie pomoże Ci w pełni wykorzystać potencjał e-mail marketingu w Twojej firmie!

Zacznij korzystać z iPresso

Jeśli chcesz wypróbować nasz system marketing automation i zobaczyć, jak on działa w realnych warunkach, mamy dla Ciebie bezpłatną wersję próbną. Przez 30 dni będziesz mógł korzystać z naszego systemu całkowicie za darmo. Dzięki temu będziesz mógł zobaczyć, jak to wszystko funkcjonuje. A jeśli Ci się spodoba i będziesz chciał pozostać z nami na dłużej, z przyjemnością przedłużymy Twój dostęp w ramach jednego z naszych planów cenowych.

Zacznij już teraz i rozwijaj z nami swój marketing! Wystarczy, że wypełnisz ten krótki formularz kontaktowy, a my zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.