Unikaj pułapek nadmiernie zautomatyzowanego marketingu! Zbyt agresywne wysyłanie niepersonalizowanych wiadomości, ignorowanie reakcji klientów czy brak testowania działań to błędy, których należy unikać w strategii marketing automation. Pamiętaj o zachowaniu balansu między automatyzacją a osobistym podejściem - to klucz do skutecznej komunikacji z odbiorcami.

Jeśli chociaż od czasu do czasu przeglądasz naszego bloga, to wiesz, że jesteśmy wielkimi fanami marketing automation. I to prawda; dzięki tej technologii możesz zaoszczędzić dużo czasu, skuteczniej docierać do klientów i koncentrować się tylko na najważniejszych aspektach swojej strategii marketingowej. Jednak jak zawsze jest kilka kwestii, o których trzeba pamiętać i których trzeba unikać, jeśli chcemy odnieść sukces. I właśnie o tym chcemy dzisiaj porozmawiać.

Automatyzacja marketingu może spełniać swoją funkcję tylko wtedy, gdy zostanie odpowiednio obmyślona i wdrożona. Nie możesz po prostu obudzić się pewnego dnia i stwierdzić: „Od teraz wdrażam automatyzację marketingu w swojej firmie!” Potrzebujesz strategii i doboru narzędzi, które będą miały zastosowanie w Twojej konkretnej sytuacji.

Jest to szczególnie ważne, jeśli dopiero zaczynasz i Twój budżet jest ograniczony. Uwierz, lepiej jest zacząć od jednego narzędzia/funkcji, opanować je do perfekcji, a potem przejść do kolejnego, zamiast wdrażać dziesiątki różnych narzędzi jednocześnie. Skoncentruj się na jednym narzędziu, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że obecnie masz do dyspozycji tzw. rozwiązania AIO (all-in-one), takie jak iPresso. Dają Ci one dostęp do wielu różnych funkcji w ramach jednego narzędzia.

Tyle tytułem wstępu; zobaczmy teraz, czego należy bezwzględnie unikać, korzystając z marketing automation.

Brak mierników i celów

Jasne, marketing automation może sprawdzić się w Twojej firmie, nawet jeśli nie masz wytyczonych żadnych celów i mierników, którymi warto się kierować, ale ich przemyślenie i doprecyzowanie pomoże Ci ocenić, czy marketing automation rzeczywiście sprawia, że Twoja praca jest bardziej efektywna. Zazwyczaj mierniki automatyzacji marketingu odnoszą się do takich elementów, jak oszczędność czasu i liczba klientów, do których można dotrzeć w określonym czasie. Na przykład, jeśli wiesz, że dzięki MA możesz dotrzeć do 10 000 klientów w zaledwie 10 minut, jest to wyraźny sygnał, że automatyzacja marketingu realnie zmienia Twój biznes na lepsze. Ale żeby to wiedzieć, musisz śledzić te wskaźniki.

Spamowanie

Czyli możemy teraz wysyłać tysiące wiadomości do naszych klientów? Świetnie, zasypmy ich naszymi e-mailami i powiadomieniami push. Tak pomyślałeś/aś? W żadnym razie tego nie rób! Spamowanie jest ZAWSZE szkodliwą i nielegalną praktyką. Zdajemy sobie sprawę, że możliwość wysyłania tysięcy e-maili dziennie w sposób zautomatyzowany jest bardzo kusząca. Być może uważasz, że im więcej e-maili wysyłasz, tym więcej klientów masz szansę pozyskać.

Prawda jest jednak taka, że pomiędzy skutecznym dotarciem do odbiorców a spamowaniem istnieje tylko cienka granica. To samo tyczy się Twoich klientów – tak, możesz zasypywać ich dziesiątkami newsletterów miesięcznie, ale nie oznacza to, że to dobry pomysł.

Nieoczyszczone bazy danych

Swoją bazę klientów zbudowałeś/aś już dawno temu, a teraz chcesz zacząć docierać do tych osób, korzystając z marketing automation. Najpierw musisz oczyścić i uporządkować swoją bazę danych. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że masz w tej bazie zdublowane lub błędne wpisy. Oto przykład: kiedy wiele lat temu Twój pracownik wprowadzał nowego klienta do systemu, zrobił literówkę i dodał do bazy danych adres „jankowalski@gmailcom” zamiast „jankowalski@gmail.com”.

A teraz wyobraź sobie, że masz ponad 100 takich adresów. Wysyłanie do nich e-maili bez sprawdzenia, czy te adresy są aktualne i poprawne, negatywnie wpłynie na dostarczalność e-maili, a nawet może zaszkodzić reputacji Twojej domeny. Jeśli to Twój pierwszy raz z marketing automation, zacznij od uporządkowania wszystkiego.

Brak testów

Skąd wiesz, że Twój system do automatyzacji marketingu działa tak, jak powinien? Trzeba to przetestować! Testy są bardzo ważne we wszystkim, co jest związane z technologią marketingową. Testy pokazują potencjalne usterki i błędy, którymi należy się zająć, zanim system zostanie uruchomiony.

Po skonfigurowaniu nowego systemu MA lub scenariusza automatyzacji uruchom go najpierw na kilku testowych adresach e-mail, aby upewnić się, że działa zgodnie z oczekiwaniami. Zaoszczędzi Ci to mnóstwo czasu i potencjalnie także trochę wstydu. 🙂

Ustaw i zapomnij

To ściśle powiązana z poprzednim punktem kwestia – nie można po prostu ustawić wszystkiego i zapomnieć o tym, że jest jakiś system marketing automation w firmie. W marketingu wszystko podlega ciągłym zmianom i trzeba na bieżąco śledzić, co się dzieje. Niektóre scenariusze/algorytmy, które w przeszłości dobrze się sprawdzały, dzisiaj są już nieaktualne i wymagają poprawek. Nie chodzi o to, żeby cały czas modyfikować swoje algorytmy, ale przynajmniej od czasu do czasu powinieneś sprawdzić, jak działa automatyzacja i zobaczyć, czy potrzebne są jakieś poprawki.

Automatyzacja WSZYSTKIEGO

To także poważna pokusa – „Zautomatyzowaliśmy X i działa bardzo dobrze, zautomatyzujmy zatem wszystko inne!” Z jednej strony takie myślenie jest rozsądne – w końcu można zaoszczędzić jeszcze więcej czasu, prawda? Istnieje jednak pewne duże ryzyko, o którym należy pamiętać – ryzyko utraty ludzkiej twarzy firmy.

Ludzie na ogół lubią pracować z innymi ludźmi. Dotyczy to również świata B2B. Automatyzacja wszystkiego w Twojej firmie sprawi, że Twój biznes zacznie raczej przypominać robota. Są pewne rzeczy, które muszą wykonać ludzie, nawet jeśli automatyczne systemy i algorytmy mogłyby to zrobić za nich. Dobrym przykładem są teksty na stronę internetową. Jasne, możesz poprosić ChatGPT o napisanie dla Ciebie treści całej witryny, ale tekst, który otrzymasz, będzie generyczny i bezosobowy. Jeśli chcesz przyciągnąć klientów i pokazać im, że Ci na nich zależy, musisz pokazać ludzką twarz i napisać takie teksty samodzielnie lub z pomocą profesjonalnego copywritera.

Nasza rada: Automatyzuj tylko te elementy, które są stosunkowo proste i powtarzalne. Na przykład możesz zautomatyzować wysyłanie e-maili z podsumowaniem zamówienia, ale już nie e-maili wprowadzających nowego klienta do firmy, szczególnie jeśli masz usługę szytą na miarę.

Brak szkolenia

Wdrażając zupełnie nowe narzędzie marketing automation w swojej firmie, musisz poświęcić trochę czasu na przeszkolenie swojego zespołu. Oczywiście może to zrobić za Ciebie zespół danej platformy, jednak musisz pamiętać o tym etapie pracy. Upewnij się, że wszyscy, którzy będą korzystać z narzędzi MA, wiedzą, jak z nich korzystać i jak one działają. Czasami potrzebny będzie więcej niż jedno szkolenie

Dlaczego jest to tak ważne? Wyobraź sobie taki scenariusz – w Twojej firmie jest tylko jedna osoba, która wie, jak korzystać z Waszej platformy marketing automation. W pewnym momencie ten pracownik odchodzi do innej firmy. Co się teraz dzieje? Zostajesz z platformą, która prawdopodobnie była droga i nikt nie wie, jak z niej korzystać! Oczywiście możesz skontaktować się z dostawcą platformy i poprosić o pomoc, ale może minąć kilka tygodni, zanim praca wróci do normy.

Uniknięcie tego zagrożenia jest ważne, ale i bardzo łatwe – wystarczy przeszkolić wszystkich pracowników zaangażowanych w tę część Twojego marketingu.

Brak integracji

Czasami algorytmy marketing automation mogą działać samodzielnie, ale na ogół wymagają integracji z innymi systemami w Twojej firmie. Te systemy to przede wszystkim:

  • system CRM,
  • platforma e-commerce,
  • strona internetowa/CMS,
  • aplikacja web/mobile,
  • konta w social mediach.

Dzięki powszechnemu protokołowi komunikacyjnemu określanemu jako API możesz zintegrować swoją platformę marketing automation z niemal każdym narzędziem marketingowym, którego używasz w swojej firmie. Trzeba jednak przejść przez etap integracji możliwie jak najszybciej. W innym razie Twój system nie będzie tak skuteczny, jak to możliwe, a Ty stracisz pieniądze, czas lub jedno i drugie.

Podsumowanie

Oczywiście to nie zamknięta lista wszystkiego, co może pójść nie tak przy wdrażaniu MA, ale te elementy często się przewijają niezależnie od branży i wielkości firmy. Jeśli chcesz zacząć stosować automatyzację marketingu w swojej firmie, zacznij od strategii, która będzie następnie sukcesywnie wdrażana krok po kroku. Dzięki takiemu podejściu będziesz w stanie w pełni wykorzystać algorytmy MA i ochronić się przed typowymi zagrożeniami i problemami.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak działa automatyzacja marketingu w praktyce, zapraszamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego trialu na naszej platformie. Wystarczy, że wypełnisz ten krótki formularz kontaktowy!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.