KPI to wskaźniki pozwalające mierzyć skuteczność działań marketingowych. Określają, czy realizowane działania osiągają zakładane cele. KPI są niezbędne dla każdego teamu marketingu, który chce monitorować i optymalizować swoje działania (a przede wszystkim sprawdzić, czy mają sens i się opłacają).

KPI to wskaźniki pozwalające mierzyć skuteczność działań marketingowych. Określają, czy realizowane działania osiągają zakładane cele. KPI są niezbędne dla każdego teamu marketingu, który chce monitorować i optymalizować swoje działania (a przede wszystkim sprawdzić, czy mają sens i się opłacają).

Co to jest KPI?

To skrót od angielskiego zwrotu Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. W praktyce to mierniki pomagające sprawdzić postępy i przebieg aktualnych strategicznych działań marketingowych. Jednak definicja KPI jest dość szeroka i dotyczy różnych rodzajów marketingu, takich jak:

A. Marketing internetowy, czyli np. współczynnik konwersji, koszt pozyskania leada, ruch na stronie www

B. Marketing wewnętrzny, czyli np. stopień zaangażowania załogi w jakiś konkretny projekt albo badanie satysfakcji klientów.

C. Marketing tradycyjny, czyli np. stopień dotarcia do klientów, ich świadomość marki lub wprost – wyniki sprzedażowe.

Wybór odpowiedniego KPI zależy od celów marketingowych, jakie chcesz osiągnąć.

KPI powinny być konkretne, czyli jasno określać, co chcesz dokładnie zmierzyć.

Powinny być też proste do zmierzenia, w oparciu o wiarygodne dane (które można szybko zweryfikować), zbierane regularnie, by w każdym momencie określić postęp.

Nie zapominaj o tym, że KPI powinno być skorelowane z konkretnymi celami biznesowymi Twojej organizacji. Taka korelacja pomoże Ci zrozumieć, czy zbliżasz się do osiągnięcia wyznaczonego celu, czy też musisz coś pozmieniać w strategii, aby dostosować ją do nowych okoliczności.

Na koniec: KPI powinny dotyczyć pewnego okresu czasu. Mogą to być wskaźniki dzienne, miesięczne, kwartalne czy roczne, w zależności od złożoności celu i potrzeb Twojej firmy. Niemniej w pewnym momencie KPI powinien zostać “zamknięty’, aby móc z perspektywy czasu ocenić wszystkie odbywające się procesy i przeanalizować strategię.

Dlaczego warto stosować KPI?

Bo dla marketera KPI ma dużo zalet. Dzięki KPI określisz cele marketingowe, czyli innymi słowy sam sobie odpowiesz na pytanie, co właściwie chcesz osiągnąć przez swoje działania.

Wskaźniki są sposobem na szybkie sprawdzenie (liczby nie kłamią) czy to, co robisz – np. kampanie marketingowe – istotnie zmierzają w dobrym kierunku. Jednocześnie za pomocą KPI (znów: liczby nie kłamią) zidentyfikujesz ewentualne obszary, w których dzieje się źle. Jest wtedy czas na poprawę, ulepszenie jakiegoś procesu. Dlatego warto często analizować wartości KPI: nagłe spadki będą pierwszym sygnałem alarmowym.

KPI są także rodzajem wytycznej na przyszłość. Żadna strategia marketingowa nie trwa wiecznie. Projektując założenia nowej strategii, warto wrócić do wyników poprzednich kampanii, przeanalizować podjęte działania i skonfrontować je z osiągniętymi wynikami. Najlepiej uczyć się na błędach – rośnie szansa, że nie popełnisz ich w nowej strategii marketingowej.

Marketingowe must-have KPI

Ty znasz najlepiej profil, sytuację i plany swojej firmy. Nie ma wątpliwości, że najlepiej wybierzesz odpowiednie dla Ciebie KPI. Przedstawimy jednak wskaźniki, które funkcjonują w większości zespołów marketingowych.

CTR – stosunek ilości kliknięć w link / reklamę do ilości wyświetleń tychże. CTR zawsze wyrażamy w procentach. Wysoki CTR świadczy o tym, że udało Ci się zrobić fajną, angażującą ludzi reklamę, w którą chcą klikać. 

Na marginesie: na fajną i angażującą reklamę składa się nie tylko grafika (chociaż ma kluczowe znaczenie), ale też sam produkt, miejsce wyświetlania, budżety i odpowiednio dobrane słowa kluczowe.

CPL – koszt pozyskania leada, czyli potencjalnego klienta. Porada: rozbij ten KPI na osobne kanały marketingowe, żeby znaleźć miejsca, w których pozyskanie leada jest najtańsze. Tam skieruj najcięższe działa swoich kampanii marketingowych.

LTV – informacja, ile Twoja firma zarobi na konkretnym kliencie (stąd Lifetime Value). To interesujący współczynnik KPI, bo wyodrębni Twoich najcenniejszych klientów. Korzystając z Marketing Automation możesz wyciągnąć dodatkowe dane o nich i dowiedzieć się, która grupa odbiorców Twoich usług jest najlepiej rokująca – i w którą grupę warto “inwestować”.

KPI a Marketing Automation

Automatyzacja marketingu jest ściśle powiązana z KPI – choćby dlatego, że zautomatyzowanie wielu codziennych zadań promocyjnych (np. wysyłania maili, tworzenia kampanii reklamowych, zarządzania relacjami z klientami) oszczędza cenny czas specjalistów i pozwala im skupić się na bardziej strategicznych zadaniach, takich jak analiza danych i planowanie kolejnych działań marketingowych.

Marketing Automation ułatwi zbieranie danych i śledzenie konkretnych wskaźników KPI. Narzędzia automatyzacji marketingu mogą zbierać dane o otwarciach maili, kliknięciach w linki i konwersjach – a te informacje wykorzystasz do śledzenia skuteczności kampanii marketingowych, oraz co jeszcze istotniejsze, do wyszukiwania obszarów, w których możesz poprawić te kampanie.

Chcesz sprawdzić, jak wykorzystać iPresso do automatyzacji marketingu i badania wskaźników KPI? Wypełnij krótki formularz – skontaktujemy się z Tobą i porozmawiamy, jak możemy Ci pomóc.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.