W marketingu personalizacja i właściwy timing mogą bardzo poprawić osiągane przez Ciebie wyniki. Informacje, które ludzie widzą, mogą być skuteczne tylko wtedy, gdy zostaną przedstawione właściwej osobie, we właściwym kontekście i we właściwym czasie. Na tym właśnie polega istota context-based marketingu, zwanego czasem po polsku marketingiem kontekstowym. Jak ta technika może pomóc Ci zwiększyć sprzedaż?

W marketingu personalizacja i właściwy timing mogą bardzo poprawić osiągane przez Ciebie wyniki. Informacje, które ludzie widzą, mogą być skuteczne tylko wtedy, gdy zostaną przedstawione właściwej osobie, we właściwym kontekście i we właściwym czasie. Na tym właśnie polega istota context-based marketingu, zwanego czasem po polsku marketingiem kontekstowym. Jak ta technika może pomóc Ci zwiększyć sprzedaż?

Gdybyśmy mieli stworzyć krótki opis marketingu kontekstowego, napisalibyśmy, że jest to przede wszystkim technika wspierająca sprzedaż. Prawdą jest, że sam marketing kontekstowy nie wygeneruje sprzedaży. Ale musisz pamiętać, że sprzedaż jest zawsze wynikiem współpracy kilku elementów we właściwym czasie. To samo dotyczy marketingu kontekstowego.

Zobaczmy, jak ta technika może działać w praktyce. Załóżmy, że mamy klienta poszukującego platformy do automatyzacji marketingu dla swojej firmy. Nasz klient wpisuje w Google hasło „platforma marketing automation” i widzi artykuł przedstawiający pięć różnych platform wraz z ich zaletami i wadami. Nasz klient wybiera dwie platformy, które jego zdaniem powinny być dla niego odpowiednie dla jego firmy i wchodzi na ich strony internetowe. Tam decyduje się zapoznać z kilkoma wpisami na blogu i analizuje listy funkcji. W cenniku klient widzi dobrze skrojone plany cenowe i decyduje się na bezpłatny okres próbny na wybranej platformie.

Wszystko, co działo się po drodze, prowadziło do konkretnej decyzji – rozpoczęcia bezpłatnego okresu próbnego. Na każdym kroku ważnym wsparciem był właśnie marketing kontekstowy, bowiem dostarczał klientowi odpowiednie informacje we właściwym czasie.

Jak działa context-based marketing?

W praktyce marketing kontekstowy w dużym stopniu opiera się na content marketingu. Wszystko polega na prezentowaniu właściwych informacji we właściwym kontekście, a to oczywiście wymaga contentu – postów na blogu, stron internetowych, reklam i landing page’y. Marketing kontekstowy polega na dostarczaniu klientom treści marketingowych i sprzedażowych dostosowanych do każdego etapu ścieżki zakupowej danego klienta.

Na górze lejka sprzedażowego klienci na ogół chcą przeanalizować różne opcje i zobaczyć, co automatyzacja marketingu może dać ich firmie. W środku lejka klient ma już do wyboru kilka ofert i porównuje zalety i wady każdej oferty. Na dole lejka z kolei klient jest już gotowy do zakupu i zgłasza się po bezpłatny dostęp próbny.

Context-based marketing może również wykorzystywać dane klientów. Jeśli możesz zidentyfikować poszczególnych klientów i dostosować przekaz marketingowy do ich potrzeb, to jeszcze lepiej i Twój context-based marketing będzie jeszcze skuteczniejszy. Ta funkcja jest dostępna również na naszej platformie – zerknij na content automation.

Dzięki takiemu podejściu Twój klient zobaczy nie tylko treści dopasowane do etapu lejka sprzedażowego, na którym się aktualnie znajduje, ale także do jego profilu i zainteresowań. W naszym przykładzie z platformą marketing automation nie chodzi tylko o pokazanie różnych funkcji takiej platformy. Ważne jest również to, jak dana firma, np. z branży travel, może ją zaadaptować do swoich potrzeb.

Elastyczność marketingu kontekstowego 

Fascynujące w context-based marketingu jest to, że strategia ta może wykorzystywać tak naprawdę wszelkiego rodzaju treści, dane i kanały komunikacji. Marketing kontekstowy nie jest ograniczony do żadnej konkretnej formy ani środka przekazu. Oto inny przykład – biuro podróży może wykorzystać dane pogodowe, aby zachęcić podróżnych do rezerwacji wycieczek do ciepłych krajów.

Czego potrzebujesz, aby zacząć wykorzystywać context-based marketing?

Najkrótsza odpowiedź to content. Zastanów się, czego potrzebują Twoi klienci, aby podjąć świadomą decyzję (lub co może ich skłonić do podjęcia takiej decyzji) i po prostu stwórz wszystkie materiały, które mogą się do tego celu przydać. Zazwyczaj marketing kontekstowy wykorzystuje:

  • Posty blogowe (zwłaszcza porównania, poradniki, case studies)
  • Reklamy i powiadomienia push (świetnie sprawdzają się do wzbudzenia zainteresowania)
  • Newslettery (jeśli chcesz utrzymać zaangażowanie stałych klientów)
  • Landing page (są one potrzebne, aby osoby zainteresowane Twoją ofertą mogły łatwo uzyskać wszystkie informacje na jej temat)

Kolejnym krokiem jest analiza zachowań klientów i gromadzenie różnych danych o nich, aby było wiadomo, jakie treści warto zaprezentować danej osobie. Ostatnim krokiem jest po prostu połączenie tego wszystkiego w jedną całość w postaci zautomatyzowanych scenariuszy, które będą się uruchamiać za każdym razem, gdy pojawi się ktoś potencjalnie zainteresowany Twoją ofertą.

I to w zasadzie tyle, marketing kontekstowy to po prostu połączenie odpowiedniej treści i odpowiedniego czasu na jej wykorzystanie.

Dlaczego warto wdrożyć context-based marketing?

Przede wszystkim dlatego, że dzięki temu sprzedaż staje się łatwiejsza i skuteczniejsza. Są jednak jeszcze trzy inne powody, dla których warto, abyś rozważył(a) wykorzystanie marketingu kontekstowego w swojej strategii marketingowo-sprzedażowej

  • Marketing kontekstowy pomaga w efektywnym wykorzystaniu contentu: tworzenie treści dla samego tworzenia treści nie da Ci wiele. Kluczem do sukcesu jest promowanie tych treści i prezentowanie ich osobom potencjalnie zainteresowanym Twoją ofertą. Właśnie na tym polega marketing kontekstowy.
  • Marketing kontekstowy pozwala zmaksymalizować potencjał Twoich kanałów komunikacyjnych: marketing kontekstowy pomaga marketerom wybrać najlepsze sposoby nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami, właśnie biorąc kontekst pod uwagę. Komunikacja przy użyciu właściwych kanałów zwiększa szansę, że więcej osób zobaczy Twoje treści i wejdzie z nimi w interakcję.
  • Marketing kontekstowy zwiększa UX: dostarczaniem klientom wszystkich potrzebnych informacji dokładnie wtedy, gdy ich potrzebują, z pewnością sprawi, że będą oni bardziej cenić Twoją firmę. W ten sposób możesz poprawić UX i pozytywne doświadczenia Twoich klientów z Twoją stroną internetową, co zresztą są również bardzo ważne, jeśli chodzi o SEM i SEO.

Wykorzystaj context-based marketing z iPresso

W naszej ofercie znajdziesz całą listę funkcji, które można wykorzystać w różnych aspektach marketingu kontekstowego. Zachęcamy Cię do zapoznania się z nimi i sprawdzenia, które z nich możesz wdrożyć w swojej firmie. Marketing kontekstowy z pewnością może sprawić, że Twoje działania sprzedażowe i marketingowe będą skuteczniejsze i łatwiejsze. Jesteśmy wielkimi fanami tej strategii marketingowej i jesteśmy w 100% pewni, że Ty też możesz dużo na niej skorzystać!

Jeśli chcesz zobaczyć, jak marketing kontekstowy może działać w Twojej firmie, już dzisiaj zapraszamy Cię do skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego. Po prostu wypełnij i wyślij nam ten formularz kontaktowy, a my zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.