Jak zrobić dobry landing page

Strony docelowe tworzone w konkretnym celu (np. pozyskiwanie leadów, zapisy na newsletter, akcje sprzedażowe) to dobry sposób na zwiększenie ruchu i konwersji. Przejdźmy przez projektowanie landing page i zastanówmy się, jak idealny landing page powinien wyglądać.

Co to jest landing page?

Landing page (strona lądowania) to pojedyncza strona internetowa. Główne cele jej stworzenia to wypromowanie produktów lub usług oraz wygenerowanie większej liczby konwersji, a co za tym idzie, sprzedaży. Użytkownik (potencjalny klient) trafia na stronę docelową po kliknięciu w reklamę pokazującą mu się w wybranych przez Ciebie miejscach w Internecie. Sposobów dotarcia do strony docelowej może być kilka. Możesz linka do landing page umieścić na przykład w mailingu lub w płatnych kampaniach marketingowych w social mediach. Link do strony docelowej może być organicznie wywindowany na samą górę wyszukiwania (w odpowiedzi na konkretne słowa kluczowe) dzięki cierpliwemu pozycjonowaniu, czyli SEO.

Landing page różni się od strony głównej tym, że jest stworzony w konkretnym, jednym celu. Podczas gdy na swojej stronie firmowej (siłą rzeczy) prezentujesz multum różnych treści, na stronie docelowej precyzujesz komunikację i projektujesz customer journey tak, by w obrębie tej jednej domeny klient dowiedział się wszystkiego o Twojej ofercie, zapoznał się ze szczegółami / dodatkowymi materiałami i w końcu dokonał konwersji, na przykład klikając w CTA (call-to-action).

Profesjonalny landing page ma za zadanie zachęcić odwiedzających do kliknięcia właśnie w ten przycisk. Nie powinien mieć „rozpraszaczy” w postaci innych linków, ani nie być przeładowany treściami, które nie sprzedają. O tym więcej opowiemy za chwilę. Na ten moment należy pamiętać przy tworzeniu landing page, że ta strona służy wyłącznie jednemu celowi. Innymi słowy, jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

Kiedy korzystać z landing page?

Możliwości użycia strony docelowej jest dużo. Wykorzystaj landing page, jeśli chcesz sprzedać konkretny produkt lub usługę. Strona docelowa sprawdzi się też, jeśli masz potrzebę zwiększenia liczby zapisów na swój newsletter (warto wtedy wykorzystać lead magnet, czyli coś, co ofiarujesz klientowi w zamian za zapis – może to być darmowy e-book, ekskluzywne materiały, treści tylko dla subskrybentów). Skuteczny landing page będzie też świetnym rozwiązaniem, jeśli organizujesz jakieś wydarzenie, na przykład webinar – to dobre miejsce do zbierania zapisów na udział. Możesz też wykorzystać stronę docelową do oferowania użytkownikom „wabika” w postaci choćby bezpłatnej wersji próbnej / bezpłatnego okresu dostępu do swoich usług.

Projektowanie landing page

Zanim podejmiesz się tworzenia landing page, zastanów się jakie zadanie ma spełniać. Jeśli aktywnie buszujesz w Internecie, na pewno nieraz udało się spojrzeć na konkretne przykłady landing page tworzonych przez inne firmy. Niemniej specyfika każdej branży jest trochę inna, i musisz przede wszystkim wiedzieć, kim jest Twój odbiorca i czego potrzebuje. Do zdefiniowania oczekiwań odbiorcy przyda się Marketing Automation – platformy do automatyzacji marketingu potrafią analizować zachowania użytkowników na stronie internetowej i na przykład nadawać im scoring za określone zachowania. Potem możesz takie zdefiniowane, dobrze zbadane kontakty uporządkować w konkretne segmenty odbiorców.

Zbudowanie landing page rozpocznij od głębokiego przekonania, że strona docelowa powinna być przejrzysta i klarowna. Oczywiście (w zależności od branży) pewne graficzne wodotryski są jak najbardziej wskazane – nie chodzi przecież o to, by elementy strony docelowej były kompletnie ascetyczne. Owszem, celem strony landing page jest sprzedaż, ale nikt nie powiedział, że nie może to być ładnie opakowane. W sieci możesz zresztą znaleźć różnorakie szablony landing page, jeśli nie masz w swojej firmie zaplecza graficznego i projektowego.

Warto wyeksponować odpowiednio najważniejsze informacje dla klienta, tak, by jego wzrok niejako automatycznie za nimi podążał i nie uciekał w bok, schodząc ze ścieżki zakupowej. Oczywiście wypadałoby też zachować spójność graficzną z identyfikacją wizualną firmy – lepiej nie tworzyć landing page, który będzie kompletnie się różnił (np. kolorystycznie) od tego, co mamy w innych materiałach.

Dobry landing page jest zwięzły. Naprawdę, nie ma co się rozpisywać i tworzyć przydługich tekstów. Oczywiście, im więcej słów kluczowych wrzucisz w treść strony docelowej, tym lepiej dla SEO, ale gorzej dla odbiorcy. Skoro landing page musi sprzedawać, to wybierz i zaprezentuj użytkownikom tylko istotne informacje o produkcie lub usłudze. Kluczowe jest zachowanie balansu między zwięzłością (nie można być w końcu zbyt ogólnikowym i enigmatycznym) a przekazaniem tego, co może zainteresować potencjalnego klienta. Jeśli już musisz się rozpisać – bo na przykład Twój produkt jest bardziej skomplikowany – rozbij tekst landing page na mniejsze fragmenty, łatwiejsze w odbiorze. Dobrą praktyką jest też pozostawianie na stronie docelowej wolnych przestrzeni (white space), żeby całość wyglądała estetycznie i harmonijnie.

Efektywna strona docelowa przekazuje odbiorcom korzyści z wyboru danego produktu lub usługi. Dobrze jest podkreślić przewagi nad konkurencją – oprócz ceny to często czynnik, który wpływa na ostateczną decyzję klienta o zakupie.

Jednym z niedocenianych, a według nas szalenie istotnym elementów jest nagłówek landing page. Tkwi w nim naprawdę spory potencjał. Im bardziej atrakcyjne hasło w nagłówku, tym bardziej przyciąga wzrok użytkownika. Jeśli szukasz pomysłu, jak stworzyć skuteczny landing page, to polecamy pochylić się mocniej właśnie nad nagłówkami – to w końcu pierwsza rzecz, którą klient widzi na stronie docelowej. I nierzadko od tego pierwszego wrażenia zależy, czy tam pozostanie, czy jednak uzna że to nie dla niego.

Przechodząc dalej przez elementy landing page nie można zapominać o tym, że czasem warto coś pokazać, zamiast wytłumaczyć słowami. Dużo ludzi jest po prostu wzrokowcami. Tworząc swój landing page wykorzystaj grafiki i zdjęcia – taka forma prezentacji produktu lub usługi będzie bardziej atrakcyjna i również przyciągnie wzrok użytkownika. Nie wspominając, że ładne wizualizacje „podrasują” wygląd strony docelowej.

Kolejna kwestia – formularz. Naprawdę nie ma większego sensu tworzyć rozbudowanych formularzy, wymagających podania tuzina danych, których i tak docelowo nie wykorzystasz, a które tylko zniechęcą odbiorców do Twojego landing page. Najlepiej żeby formularz był maksymalnie krótki – imię, nazwisko, adres mailowy. Oczywiście nie zapominajmy o wyrażeniu (koniecznej) zgody na przetwarzanie danych marketingowych. O czym wiele osób zapomina, budując landing page to dostosowanie formularza do wersji mobilnych (zresztą nie tylko formularza – cały landing page powinien być responsywny). Możesz sprawdzić w Analytics, ale założymy się, że większość Twojego ruchu pochodzi z telefonów komórkowych. Dobry landing page sprzedażowy zawiera też ładnie zaprojektowane podziękowanie za wypełnienie formularza – zadbaj o to, żeby na każdym etapie customer journey klient czuł się zaopiekowany.

Przechodzimy do creme de la creme, które powinien mieć każdy profesjonalny landing page. Przycisk CTA, czyli call-to-action. Jak już napisaliśmy, celem większości landing page są konwersje, więc po prostu muszą mieć jakiś etap finalny. Ów przycisk wprost mówi klientowi o tym, co powinien zrobić na Twojej stronie docelowej – czyli go kliknąć. Dlatego z jednej strony powinien być elegancko zaprojektowany – wyróżniać się na przykład kolorem, położeniem, kształtem – z drugiej strony wpisywać się w ogólną estetykę landing page. Drugim ważnym elementem jest treść przycisku CTA – komunikat ma być prosty, zrozumiały i jednoznaczny (kup, zapisz się, sprawdź, itp.). Im krótszy i bardziej celny tekst na przycisku, tym lepiej. Nie ma co się zanadto rozpisywać, bo CTA nam się „rozszerzy” i będzie wyglądał mało estetycznie.

Niektórzy uważają, że im więcej przycisków CTA na landing page, tym lepiej. Nie jesteśmy do końca przekonani – w kontekście tego, co mówiliśmy o estetyce całej strony docelowej, nie należy przesadzać z elementami graficznymi. Jedno, konkretne CTA zrobi lepszą robotę i przyciągnie wzrok klientów.

Jak zrobić landing page który ludzie zechcą czytać i klikać? Niektóre istotne elementy landing page już wymieniliśmy. Ale, co nie mniej istotne, pamiętaj – mało kto wchodzi na Twoją stronę docelową dla wrażeń estetycznych. Chce jak najszybciej uzyskać konkret. Dlatego większość najważniejszych informacji (plus przycisk CTA) powinno znaleźć się na samej górze strony, żeby ograniczyć scrollowanie i poszukiwanie treści do minimum.

Social proof w landing page to kolejny gwarant zwiększenia zainteresowania potencjalnych klientów. Nic tak nie działa na podjęcie decyzji zakupowej przez klienta jak przykłady „z życia wzięte” – zbierz opinie o swoim produkcie lub usłudze i zamieść je na landing page. Pamiętaj tylko, że opinie powinny być autentyczne, i prosimy, nie umieszczaj zdjęć ze stocków jako przykładów swoich klientów.

Pozycjonowanie SEO landing page

Zwróć uwagę na szybkość strony. Kiedy landing page ładuje się krótko i szybko (możesz to zweryfikować np. w Google Speed Insights) zarówno na komórkach, jak i na komputerach stacjonarnych, to rośnie szansa, że będzie wyżej w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google niejako z automatu premiuje strony, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania. Kiedy w grę wchodzi projektowanie i optymalizacja landing page, pamiętaj i o tym. Nie zapomnij o nasyceniu landing page odpowiednimi słowami kluczowymi związanymi z jego tematyką (aczkolwiek nie przesadzaj z objętością tekstu, jak już ustaliliśmy).

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.