Jak skutecznie zautomatyzować inbound marketing, żeby sprzedawać więcej?

Masz tylko dwa sposoby na przyciągnięcie klientów. Dotrzyj do nich (to tzw. outbound marketing) lub zachęć, żeby sami do Ciebie przyszli. Ta zachęta nazywa się inbound marketing i pokażemy Ci, jak ją zautomatyzować.

Inbound marketing to skuteczne i wszechstronne narzędzie. Ta strategia koncentruje się na tworzeniu atrakcyjnych treści, zrobionych stricte dla docelowych odbiorców. Inbound marketing to w istocie content marketing, bo wszystko, co tworzysz dla przyciągnięcia klientów, możesz zmieścić w bardzo pojemnym terminie, jakim jest content. Obejmuje to:

  • posty na blogu,
  • filmy i animacje,
  • infografiki,
  • ebooki.

Nawet SEO to w rzeczywistości przykład inbound marketingu – bo w przypadku tej strategii to klient najpierw znajduje Twoją firmę i podejmuje decyzję o wejściu na stronę internetową. Ta decyzja jest samodzielna, klient wcześniej nie widział żadnych Twoich reklam i nie dostał e-maili marketingowych. O to właśnie chodzi w inbound marketingu.

Inbound marketing to dobry sposób na pozyskanie jakościowego ruchu na Twojej stronie. Jeśli klienci będą zaintrygowani treściami na niej, to prawdopodobnie zainteresują się też Twoimi usługami – zwłaszcza, jeśli content będzie praktyczny i wartościowych, czyli zapomnij o wykorzystywaniu AI do jego tworzenia.

Ta strategia jest też wszechstronna – prawie każda firma może skorzystać z co najmniej jednej formy inbound marketingu. Z pomocą tej strategii możesz:

  • zaprezentować wiedzę i doświadczenie potencjalnym klientom (case studies),
  • dostarczać wiedzę, jak klient może poradzić sobie sam (DIY),
  • edukować przyszłych klientów w zakresie tego, co oferujesz,
  • prezentować firmę w ciekawy i nienachalny sposób.

Na przykład dobrze napisany i wyczerpujący temat post na blogu pomoże Ci zdobyć wielu nowych klientów (oczywiście pod warunkiem, że ludzie będą mieli szansę go przeczytać). Dlatego inbound marketing zdecydowanie powinien być na Twoim celowniku.

Jak możesz zautomatyzować inbound marketing

Na początek ustalmy – Marketing Automation nie napisze za Ciebie postów na blogu i nie zaprojektuje infografik. Wracając do AI – wiemy, że istnieją narzędzia, które napiszą tekst w minutę, ale jednak ich nie polecamy do inbound marketingu.

Dlaczego? Bo takie treści są generowane na podstawie czegoś, co już istnieje w Internecie. Innymi słowy, to przeredagowanie podobnych artykułów, więc nic odkrywczego. Aby się wyróżnić, trzeba pisać unikalne teksty, które odzwierciedlają Twoje doświadczenie i wiedzę.

Jeśli więc nie możesz zautomatyzować samego pisania treści, to co możesz zautomatyzować?

Dane klientów

Dane o klientach to fundament każdej strategii inbound marketingu. Dlaczego? Bo tworząc angażujące treści marketingowe, musisz ZNAĆ klientów – wiedzieć kim są, jakie mają zainteresowania i problemy. To jedyny sposób na stworzenie treści rezonujących z potencjalnymi klientami.

Aby robić to skutecznie, potrzebujesz narzędzia online, które umożliwia gromadzenie i analizowanie wszystkich posiadanych danych klientów. I tak się składa, że w naszym arsenale mamy takie narzędzie – Customer Data Platform. CDP pozwala Ci przechowywać wszystkie dane klientów w jednym miejscu, niezależnie od tego, czy pochodzą one z Twoich wewnętrznych, czy zewnętrznych źródeł. Innymi słowy, jeśli posiadasz jakiekolwiek dane klientów, możesz umieścić je w naszym CDP, a następnie z nich korzystać, aby tworzyć skuteczne kampanie inbound marketing.

Reagowanie na porzucone procesy

Inbound marketing może być skuteczny tylko, jeśli klienci faktycznie kontaktują się z Twoją firmą – składają zamówienia w Twoim sklepie, wysyłają formularze kontaktowe lub dzwonią. Jeśli Twoja firma umożliwia kontakt online, możesz zautomatyzować ich odzyskiwanie za pomocą iPresso. Na przykład, jeśli masz potencjalnego klienta, który zaczyna wypełniać formularz kontaktowy, ale nigdy go nie wysyła, możesz do niego dotrzeć ponownie i zachęcić go do dokończenia formularza. Podobnie działa to w przypadku porzuconych koszyków w sklepach internetowych.

Zobacz, jak można zaprojektować taki proces reagowania na porzucone procesy na naszej platformie:

Personalizacja treści

Przeanalizujmy kolejny scenariusz – prowadzisz sklep internetowy, który każdego miesiąca odwiedzają setki klientów. Każdy z tych klientów jest witany po imieniu (np. „Cześć, Monika! Życzymy Ci udanych zakupów!”) i widzi różne wersje Twojej strony internetowej dopasowane do ich profilu i zainteresowań. Monika widzi więc nowe letnie sukienki, a Marek – modne sneakersy. Personalizacja to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży, poprawę UX i budowanie lojalności wśród Twoich klientów.

Tutaj zaczyna się nasza rola. iPresso pozwala Ci automatyzować i personalizować rodzaj treści wyświetlanych na Twojej stronie. Może to odnosić się do treści kampanii marketingowych, ale i samej witryny. Aby to zilustrować, posłużmy się innym przykładem. Załóżmy, że prowadzisz platformę e-learningową. W takiej sytuacji możesz pokazywać swoje kursy psychologiczne osobom zainteresowanym właśnie tym kierunkiem. Właśnie o to chodzi w oferowanej przez nas automatyzacji treści.

Pop-upy

Przypuszczalnie nie jesteś ich wielkim fanem, ale prawda jest taka, że pop-upy mogą być całkiem skuteczne, jeśli są kreatywne i niezbyt nachalne. Wyskakujące reklamy i komunikaty mogą być dobrym pomysłem, gdy chcesz coś przekazać klientom zanim opuszczą Twoją stronę (tzw. exit pop-ups). Możesz w takim przypadku stworzyć pop-up o następującej treści:

“Przykro nam, że już nas opuszczasz 🙁 Ale mamy dla Ciebie zniżkę 10% na kolejne zakupy – wstąp do nas ponownie!”

Chyba przyznasz, że mało który klient się na Ciebie o to pogniewa. Wszystko rozbija się o odpowiednie podejście do tematu. I tak, w tym również możemy Ci pomóc. Nasza platforma jest wyposażona w funkcję tworzenia pop-upów. Pozwala ona łatwo zaprojektować atrakcyjne pop-upy i zdecydować, kiedy mają być wyświetlane (lub w jakich sytuacjach).

Podsumowanie

Inbound marketing może być świetnym uzupełnieniem Twojej strategii marketingowej. Dobrze zaprojektowane treści i kreatywne komunikaty na Twojej stronie mogą pomóc Ci zdobyć więcej nowych klientów i budować zadowolenie i zaangażowanie obecnych. A co najlepsze – zachowujesz pełną kontrolę nad tą formą marketingu, Ty wszystkim zarządzasz i decydujesz, co, kiedy i komu ma się wyświetlać.

Jednak inbound marketing to nie wszystko, z czym możemy Ci pomóc. Zapoznaj się z listą funkcji na naszej stronie internetowej i zobacz, co możesz zrobić z pomocą iPresso. Być może nawet wpadniesz na jakiś nowy pomysł, jak wykorzystać inbound marketing w swojej firmie. A kiedy się na to zdecydujesz, po prostu zacznij od bezpłatnego okresu próbnego.

Do zobaczenia wkrótce!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.