Jak context-based marketing pomoże Ci w zyskaniu nowych klientów i zbudowaniu ich lojalności

W marketingu kontekst obejmuje wszystko, co dotyczy Twoich klientów. Wykorzystaj potencjał tego kontekstu i wynieś komunikację marketingową na zupełnie inny poziom. Pomożemy w tym.

Cechy demograficzne, historia zakupów, wyszukiwane produkty, przeczytane artykuły, kliknięte reklamy i obserwowane profile w social mediach. To wszystko składa się na kontekst klienta. A marketing kontekstowy (context-based marketing) wykorzystuje go, żeby dotrzeć ze skutecznym i precyzyjnym przekazem. 

Jeśli wiesz kim są Twoi klienci, to możesz przejść na bardziej spersonalizowany poziom komunikacji. Przykładowo – user interesuje się sneakersami, więc nie zareklamujesz mu butów do garnituru, bo i po co. Dodatkowo, w swojej komunikacji skup się na różnych aspektach sneakersów: skieruj klienta na bloga, gdzie wyjaśniasz na co zwracać uwagę przy zakupie butów, a potem pokaż kilka dobrych ofert, żeby zachęcić go do finalizacji zakupu. O to chodzi w marketingu kontekstowym. 

Przyjrzyjmy się bliżej tej strategii.

Czym jest marketing kontekstowy?

Context-based marketing opiera się na strategicznym podejściu do dostarczania treści marketingowych i sprzedażowych do potencjalnych klientów. Mówimy o takich rodzajach treści: 

  • posty na blogu,
  • reklamy,
  • oferty,
  • emaile i newslettery, 
  • powiadomienia push,
  • i inne kanały komunikacji, które wykorzystujesz w swojej firmie. 

Pamiętaj – nie chodzi tylko o to, żeby Twoi klienci zobaczyli te elementy. Kluczowe, żeby zobaczyli je na konkretnych etapach swojej ścieżki zakupowej. Jeśli ktoś znajduje się na górze lejka sprzedażowego i na razie szuka tylko informacji, to nie ma sensu zalewać go mnóstwem reklam. Trzeba “podgrzać leada” i pokazać mu poradniki, porównania i artykuły edukacyjne.

Podobnie jak inbound marketing ta strategia też opiera się na content marketingu. Mają dużo wspólnych cech i wzajemnie się uzupełniają, dostarczając docelowym odbiorcom spersonalizowanych i wartościowych informacji. 

Jednak marketing kontekstowy wykorzystuje jeszcze dwa narzędzia:

Targetowanie behawioralne

To dostarczanie odpowiednich informacji i reklam na podstawie zainteresowań oraz wyszukiwań klientów w sieci. Oczywiście jeśli masz to robić skutecznie, to trzeba mieć sposób na śledzenie ich aktywności, ale to temat na inny artykuł. Dzięki targetowaniu behawioralnemu podzielisz klientów na określone segmenty na podstawie ich zainteresowań, a potem dotrzesz do osób z tej grupy z idealnie dopasowanymi treściami.

Personalizacja

Znajomość klientów to nie tylko wiedza, czym się interesują. Musisz także wiedzieć, kim są (np. jakie jest ich imię), gdzie mieszkają, co kupowali w przeszłości itp. W ten sposób możesz zwracać się do nich po imieniu i sprawić, że komunikacja będzie bardziej personalna. Ludzie zwykle lepiej reagują na komunikację, która jest dostosowana do ich profilu i potrzeb.

Jakie korzyści wynikają z marketingu kontekstowego?

Już trochę o tym powiedzieliśmy, ale warto podkreślić trzy główne zalety wynikające z tej strategii marketingowej:

  • Wykorzystanie posiadanych treści: tworzenie treści to jedno. Promowanie ich i zachęcanie ludzi do czytania, to co innego. Dzięki marketingowi kontekstowemu możesz wykorzystać prawie wszystkie posty na blogu i newslettery, aby przyciągać potencjalnych klientów i tym samym zwiększać liczbę zamówień.
  • Większa sprzedaż: Personalizacja i precyzyjny przekaz marketingowy bezpośrednio przekładają się na większą sprzedaż i większą liczbę klientów. To dlatego, że przy pomocy context-based marketing Twoi klienci otrzymują dopasowane i trafne reklamy oraz oferty odpowiadające ich zainteresowaniom i potrzebom.
  • Lepsze doświadczenia klientów: Twoi klienci z pewnością docenią fakt, że Twoja firma nie tylko sprzedaje, ale również dostarcza im potrzebnych informacji dokładnie wtedy, gdy ich potrzebują.

Jak możesz wykorzystać context-based marketing?

Jak już wspomnieliśmy context-based marketing wymaga odpowiednich treści. Zatem najpierw musisz się przygotować i stworzyć różnorodne treści odpowiednie dla różnych grup odbiorców i etapów zakupowych. Następnie elementy te należy połączyć ze sobą, aby można było kierować klientów z jednego etapu ścieżki zakupowej do drugiego. Posłużmy się przykładem:

Twój sklep sprzedaje akcesoria samochodowe i właśnie masz klienta, który jest potencjalnie zainteresowany kupnem bagażnika rowerowego do swojego samochodu. Ścieżka zakupowa tego klienta zaczyna się od wpisu na blogu pokazującego różne typy takich bagażników. Klient decyduje się na zakup bagażnika montowanego na dachu. W następnym kroku sklep kieruje klienta do porównania różnych modeli wraz z ich zaletami i wadami. Każdy model opisany w tym porównaniu powinien mieć bezpośredni link do sklepu internetowego, tak aby, gdy klient już zdecyduje się na zakup danego modelu, można było to zrobić bez konieczności powrotu na stronę główną i samodzielnego wyszukiwania wybranego produktu.

W naszym przykładzie klient przeszedł trzy etapy przed złożeniem zamówienia. Pozwoliło mu to podjąć świadomą decyzję, ale także poprawiło jego UX („Wreszcie znalazłem firmę, która wie, czego potrzebuję!”).

Aby mogło to podobnie działać w Twojej firmie, musisz mieć wszystkie te elementy gotowe i odpowiednio rozplanowane. Kluczowe jest takie ułożenie różnych elementów contentu, aby kierować klienta z góry lejka (zainteresowanie) na sam jego dół (złożenie zamówienia).

A skoro o lejkach mowa, jeśli ciekawi Cię ten temat, zapraszamy do lektury tego wpisu na naszym blogu: 

Lejek marketingowy – co trzeba o nim wiedzieć?

Wykorzystaj marketing kontekstowy z iPresso

Czy wiesz, że całą naszą platformę określamy mianem context-based marketing automation? Nasza platforma została zaprojektowana tak, aby pomóc Ci w pełni wykorzystać posiadane dane klientów, a następnie budować skuteczne kampanie marketingowe na ich podstawie. Na przykład nasza platforma CDP pomoże Ci zebrać wszystkie istotne dane o klientach w jednym miejscu. Content automation pomoże Ci dostosować zawartość Twojej witryny do potrzeb różnych użytkowników. Nasze scenariusze MA pomogą Ci zaprojektować gotowe scenariusze komunikacji dostosowane do różnych sytuacji. A nasza funkcja RTM pomoże Ci wyświetlać oferty/reklamy dokładnie we właściwym czasie i we właściwych miejscach.

Oczywiście to nie wszystko, co oferujemy w ramach iPresso. Aby jednak odkryć cały potencjał naszej platformy, musisz zacząć z niej korzystać! I do tego właśnie chcemy Cię zachęcić. Zacznij od bezpłatnego okresu próbnego i przekonaj się samodzielnie, jak skuteczny może być marketing kontekstowy!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.