Promocje konsumenckie w iPresso

Promocje, oferty specjalne i zniżki mogą być bardzo skuteczne, szczególnie jeśli chodzi o zwiększanie sprzedaży, przede wszystkim w branży FMCG, ale nie tylko. W tym poście porozmawiamy o promocjach konsumenckich – jak się do nich przygotować i zadbać o ich skuteczność. Dzięki nim Twoja firma będzie mogła się rozwijać i przyciągać więcej klientów. Zaczynajmy!

Bez względu na to, jak je nazwiemy, promocje konsumenckie polegają na oferowaniu wybranych produktów/usług na korzystniejszych zasadach przez określony czas. Celem jest wzrost sprzedaży, przede wszystkim w okresach, gdy dane produkty są mniej popularne (kurtki zimowe w środku lata) lub gdy ludzie chętnie wydają pieniądze na zakupy (Black Friday).

Na początek przyjrzyjmy się, jakie masz możliwości, jeśli chodzi o promocje konsumenckie.

Jakie promocje konsumenckie możesz oferować?

Do dyspozycji masz co najmniej sześć różnych rodzajów promocji, które możesz zaoferować swoim klientom:

  • Zniżki: to chyba najbardziej standardowa forma promocji. Nie ma tu nic skomplikowanego – po prostu oferujesz wybrane produkty po obniżonej cenie. Zwykle odnosi się to do produktów z zeszłego sezonu lub tych, które nie są w danym momencie popularne. Niektóre sklepy, określane jako outlety, oferują przecenione towary praktycznie cały czas.
  • Wyprzedaże błyskawiczne (en. flash sales): polegają one na oferowaniu naprawdę dużych rabatów na wybrane produkty (40% i więcej), ale tylko przez krótki czas (nawet przez zaledwie kilka godzin). Takie wyprzedaże są przeznaczone dla dużych firm, które mają już zbudowaną bazę klientów.
  • Zestawy produktowe: strategia ta opiera się na łączeniu kilku takich samych lub komplementarnych produktów w jeden, który jest zazwyczaj nieco tańszy niż produkty, które się na niego składają.
  • Bezpłatna wysyłka: Ta technika jest stosowana głównie w sklepach internetowych. Takie sklepy od czasu do czasu oferują promocje, podczas których klienci zamawiają produkty z dostawą wynoszącą 0 złotych. Alternatywą jest ustalenie określonego progu kwotowego, powyżej którego dostawa jest zawsze bezpłatna.
  • BOGOF: Ten akronim z angielskiego oznacza kup jeden, otrzymaj drugi gratis. Nie wymaga to dodatkowych wyjaśnień, prawda? Strategia ta jest bardzo popularna w branży FMCG.
  • Kupony i vouchery: Jeśli nie chcesz obniżać cen swoich produktów, możesz zaoferować klientom darmowe kupony na kolejne zakupy. Takie vouchery mogą być dodawane do każdego zamówienia. To dobry sposób na podtrzymanie zaangażowania klientów i zachęcenie ich do powrotu do Twojego sklepu.

Jak przygotować się na promocję?

Prawdą jest, że źle zaprojektowana promocja nie tylko nie pomoże Ci sprzedać większej liczby produktów, ale wręcz uszczupli Twój zarobek. Aby tego uniknąć, musisz się przygotować, zanim umieścisz ten ogromny czerwony baner z napisem „WYPRZEDAŻ” na swojej stronie internetowej lub w witrynie sklepowej.

Oto co powinieneś zrobić:

  1. Zacznij od researchu: musisz wiedzieć, jakimi produktami Twoi klienci interesują się najbardziej. Zrób rozeznanie w branży i pośród konkurencji – czy inne firmy w tym samym czasie prowadzą jakieś promocje? Co oferują klientom? Co możesz zrobić, aby Twoja promocja była lepsza? Warto też przemyśleć, jak Twoja promocja wpłynie na inne nieprzecenione produkty w Twojej ofercie.
  2. Starannie dobierz produkty: upewnij się, że przecenione produkty nadal dają choć niewielki zarobek. W innym wypadku każda promocja będzie źródłem strat finansowych w Twojej firmie. Zastanów się, jakie produkty będą odpowiednie do wyprzedaży, szczególnie biorąc pod uwagę aktualne warunki rynkowe, oczekiwania klientów, a nawet porę roku.
  3. Wybierz najlepszą formę promocji: jak wspomnieliśmy wcześniej, masz do dyspozycji przynajmniej sześć różnych rodzajów promocji. Przeanalizuj ich wady i zalety i wybierz tę formę, która najlepiej pasuje do Twojej strategii sprzedażowej.

Dlaczego warto organizować promocje?

Firmy organizują promocje, aby osiągnąć cztery główne cele:

  • Zwiększenie sprzedaży: przecenione produkty są bardziej atrakcyjne dla klientów, więc możesz liczyć na większą sprzedaż. AOV (średnia wartość zamówienia) również wzrośnie.
  • Lojalizacja klientów: tutaj pierwsze skrzypce grają vouchery i kupony. Rozdaj swoim klientom vouchery, a możesz być pewien, że wielu z nich wróci, aby złożyć kolejne zamówienie. Każda promocja to również dobry powód do wysłania newslettera lub powiadomień push. W ten sposób pozostajesz w regularnym kontakcie z klientami.
  • Pozyskiwanie nowych klientów: przecenione produkty często skłaniają wiele osób do wypróbowania nowej marki lub nowego sklepu. Dzięki odpowiednio zaprojektowanej kampanii marketingowej możesz dotrzeć do wielu nowych nabywców.
  • Wyprzedaż starszych produktów: Niektóre sklepy borykają się z tzw. dead stock. Zdarza się, że starsze produkty w Twojej ofercie mogą szybko stać się przestarzałe, a tym samym nieatrakcyjne dla klientów. Jeśli nie pozbędziesz się ich na czas, możesz nawet utknąć z niesprzedawalnym towarem. Promocje na starsze produkty mogą choć częściowo pomóc w walce z tym zjawiskiem.

Jak możesz zadbać o skuteczność promocji?

Oczywiste jest, że chcesz, aby wszyscy Twoi klienci dowiedzieli się o promocji, prawda? W tym celu warto wykonać następujące czynności:

  • Wykorzystaj wszystkie dostępne kanały: media społecznościowe, strona internetowa, newslettery, powiadomienia push, a nawet aplikacja mobilna – wszystkie te kanały powinny wręcz krzyczeć, że niedługo zaczyna się promocja.
  • Zadbaj o atrakcyjne rabaty: obniżanie cen o 5% na ogół mija się z celem. Klienci chcą mieć poczucie, że naprawdę coś zaoszczędzili. Oczywiście wielkość obniżki zależy od Twojej marży, ale generalnie atrakcyjne rabaty zaczynają się od 10%.
  • Wybierz dobry moment: święta, Black Friday, końcówka/początek roku a nawet wakacje to okresy, w których wiele firm wyprzedaje swoje produkty. Wybierz taki czas w roku, który pozwoli Ci wykorzystać promocję do maksimum.
  • Wzbudź presję czasu: na tym właśnie polegają wyprzedaże błyskawiczne. Zależy Ci przecież, aby zamówienia spływały TERAZ, a nie za dwa tygodnie. Dobrym pomysłem jest zegar odliczający czas do końca promocji umieszczony w widocznym miejscu na stronie. 
  • Zaangażuj obecnych klientów: oferujesz program lojalnościowy? Doskonale się składa, możesz zaprosić członków takiego klubu do udziału w promocji. Dobrym pomysłem jest nawet zaoferowanie dodatkowego rabatu dla tych osób. Ludzie lubią czuć się wyjątkowo. Możesz wysłać im np. taką wiadomość: „Cieszymy się, że jesteś z nami! Ponieważ należysz do naszego klubu VIP, mamy dla Ciebie dodatkowe 15% zniżki na trwającą właśnie promocję!” Taka wiadomość może zdziałać cuda!
  • Wykorzystaj scenariusze automatyzacji: Możesz zaprojektować scenariusze MA dla każdej promocji. W ten sposób zyskasz pewność, że każdy klient otrzyma swój rabat i że zostanie on aktywowany w odpowiednim momencie.

Wiesz już, jak przygotować się do promocji i jak sprawić, aby była ona skuteczna. Zobaczmy teraz, jak iPresso może pomóc. 

Rola iPresso w organizowaniu promocji

Tutaj z pomocą przychodzą nasze narzędzia lojalnościowe. Z iPresso z łatwością stworzysz różnorodne programy lojalnościowe i promocje oparte na punktach, kuponach, voucherach i innych mechanizmach.

Na przykład nasza platforma jest wyposażona w kompleksowy moduł do kuponów. Nasi klienci korzystają z niego, aby zarządzać programami lojalnościowymi, ale służy on także do generowania unikalnych kodów rabatowych. Co ważne, narzędzia lojalnościowe iPresso można zintegrować zarówno ze sklepami stacjonarnymi, jak i internetowymi, dzięki czemu możesz angażować swoich klientów bez względu na rodzaj prowadzonej działalności.

Źródło: Kody promocyjne w iPresso

Zadbaliśmy, aby system był elastyczny i intuicyjny. Dzięki temu klienci mogą dostosować go do swoich potrzeb i profilu firmy. Zobacz, jak on wygląda:

Źródło: Kody zniżkowe w iPresso

Chcesz wiedzieć więcej? Już dzisiaj zacznij darmowy okres próbny. A jeśli działasz w sektorze FMCG, mamy dla Ciebie specjalną ofertę Enterprise. Skontaktuj się z naszym zespołem, aby dowiedzieć się więcej!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.