Automatyzacja Marketingu w finansach

Sektor finansowy rozwija się bardzo szybko. Dla wielu klientów konto bankowe to znacznie więcej niż tylko bezpieczna przechowalnia pieniędzy – to kompleksowa pomoc w załatwianiu codziennych spraw. Dla firm finansowych to duże wyzwanie. Banki, platformy płatnicze i fintechy mogą je sobie nieco ułatwić, wykorzystując automatyzację marketingu. W jaki sposób? O tym chcemy dzisiaj porozmawiać.

Finanse to zarówno duże dochody dla firm działających w tej branży, jak i duże wyzwanie. W końcu koła, jakim są usługi finansowe, nie można bez końca wymyślać od nowa. Banki muszą też stale radzić sobie z ciągłym napływem nowych wymagań, przepisów i środków bezpieczeństwa, których przestrzeganie jest od nich wymagane.

Trochę tego jest. Na szczęście radzenie sobie z tymi wyzwaniami może być nieco łatwiejsze dzięki automatyzacji marketingu.

Gromadzenie i analizowanie danych klientów

Każde konto bankowe to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat Twoich klientów. Dochody, nawyki zakupowe, ulubione sklepy, weekendowe rozrywki, wszystko to można łatwo wyciągnąć z danych konta bankowego lub karty kredytowej, a to nie koniec! Mając dostęp do historii rachunku bankowego, możesz sprawdzić, kto spodziewa się dziecka, kto szykuje się do ślubu, a kto wkrótce wyjeżdża na wakacje za granicę.

Oczywiście banki chętnie wykorzystują tego typu dane, zwłaszcza gdy mają zgody marketingowe od swoich klientów. Z pomocą marketing automation możesz przechowywać wszystkie te informacje w jednym miejscu, tak aby były gotowe do użycia podczas kolejnej kampanii marketingowej. Możesz też po prostu wykorzystać je do segmentowania użytkowników i personalizowania komunikacji.

Tutaj należy wspomnieć o dwóch rozwiązaniach:

  • Zarządzanie bazą kontaktów: ta funkcja umożliwia przechowywanie podstawowych danych dotyczących wszystkich klientów Twojej firmy w jednej przejrzystej bazie danych.
  • CDP (Customer Data Platform): ta zaawansowana platforma gromadzi i integruje dane o Twoich klientach z wielu źródeł, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. W ten sposób możesz zbierać informacje pochodzące z kampanii reklamowych, landing page, formularzy kontaktowych, social media i wielu innych źródeł.

Spersonalizowane scenariusze marketing automation

Nie ma większego sensu oferować konta firmowego emerytowi, prawda? Dzięki scenariuszom automatyzacji marketingu i dobremu wykorzystaniu danych Twoich klientów możesz skutecznie personalizować komunikację i oferować swoim obecnym i potencjalnym użytkownikom rozwiązania, którymi mogą być zainteresowani (dzieje się to na bazie ich charakterystyki i wcześniejszych działań).

Oto kilka przykładów:

  • Jeden z Twoich klientów często lata samolotem – warto zaproponować mu dodatkowe ubezpieczenie. 
  • Niektórzy klienci co miesiąc przelewają pieniądze z innego konta na konto w Twoim banku – prawdopodobnie będą zainteresowani opcją połączenia rachunków.
  • Inny klient co miesiąc przelewa pieniądze na konto oszczędnościowe – możesz zaoferować mu konto z lepszym oprocentowaniem.

Na tym polega spersonalizowana komunikacja – oferujesz produkty finansowe, które są dopasowane do tego, kim są Twoi klienci i jakie działania podejmują

SCENARIUSZE AKTYWOWANE ZEWNĘTRZNYMI DANYMI

Chcemy Ci pokazać jeszcze jedno bardzo ciekawe zastosowanie scenariuszy MA: platforma iPresso może korzystać z zewnętrznych danych rynkowych. Oznacza to, że możesz dostosować swoją komunikację do zmieniającej się sytuacji rynkowej, np. aktualnych kursów walut lub wskaźnika inflacji. Zatem jeśli na przykład masz użytkownika, który przechowuje część swoich oszczędności w euro, a kurs tej waluty właśnie zaczął spadać, możesz wysłać mu spersonalizowaną wiadomość o zbliżonej treści:

„Dzień dobry Krzysztof! Możesz teraz kupić euro za jedyne X zł. Może warto odłożyć dodatkowe oszczędności w tej walucie? Skorzystaj z atrakcyjnego kursu już dziś!”

To idealny przykład spersonalizowanej komunikacji i klucz do udanych działań marketingowych.

Wielokanałowa komunikacja

Dzisiaj liczba dostępnych kanałów komunikacji z klientami jest teraz większa niż kiedykolwiek wcześniej. Klienci mogą rozmawiać ze swoimi ulubionymi markami i firmami przez e-mail, telefon, czat, media społecznościowe, aplikacje mobilne, a nawet chatboty i voiceboty.

iPresso również daje możliwość automatyzacji komunikacji w kilku popularnych kanałach:

  • powiadomienia push (web i mobile push),
  • e-maile i newslettery,
  • SMS-y i wiadomości na WhatsAppie.

Dzięki temu możesz pozostawać w kontakcie z klientami za pośrednictwem preferowanych przez nich kanałów i w ten sposób maksymalizować efektywność prowadzonej komunikacji. Dodatkowo w ramach tych kanałów każda wysyłana przez Ciebie wiadomość może być zautomatyzowana i spersonalizowana, co pozwoli też zaoszczędzić dużo czasu i docierać do wielu klientów jednocześnie.

Ratowanie porzuconych procesów

Jak często zdarza się, że ktoś zaczyna proces otwierania nowego konta lub ubiegania się o kredyt, ale nigdy go nie kończy? Dla marketerów tylko odpowiedź „wcale” jest zadowalająca, bowiem każdy taki przypadek to utracony klient. Jak pokazują dane portalu FinancesOnline.com, niedokończone procesy to duży problem w sektorze finansowym, bowiem przekraczają one aż 80% wszystkich procesów:

Źródło: https://financesonline.com/statistics-shopping-cart-abandonment-statistics/

To bardzo duża wartość, którą na szczęście można nieco zmniejszyć dzięki automatyzacji marketingu. Możesz bowiem wykorzystać scenariusze MA, aby przypominać użytkownikom o niedokończonych procesach bankowych. Wystarczy stworzyć odpowiednią wiadomość, wybrać preferowany kanał komunikacji (powiadomienie push, e-mail, SMS) i określić, kiedy takie przypomnienia mają być wysyłane (np. 1 godzinę po zamknięciu zakładki z podstroną do otwarcia nowego konta bankowego).

Oto jak może brzmieć taka wiadomość:

„Cześć, Marek! Wciąż rozglądasz się za nowym kontem bankowym? Zapoznaj się z naszymi ofertami dla nowych klientów. Kliknij tutaj, aby wznowić proces otwierania konta.”

Nawet jeśli w ten sposób uda się odzyskać choć kilka utraconych procesów miesięcznie, to gra jest warta świeczki! W zależności od innych czynników (np. atrakcyjności Twojej oferty) możesz odzyskać wiele porzuconych procesów, zyskać nowych klientów i sprzedawać więcej usług finansowych.

Zautomatyzuj swoją firmę finansową z iPresso

Mamy nadzieję, że rozwiązania przedstawione w tym poście pomogą Ci w codziennej pracy. Ale nasza pomoc na tym się nie kończy! Na początek zapoznaj się z oferowanymi przez nas funkcjonalnościami.

Być może znajdziesz jeszcze coś, co przyda się w Twojej firmie.

A po drugie, zachęcamy Cię do odwiedzenia naszej podstrony stworzonej dla firm finansowych. Dowiesz się dużo więcej o tym, co możemy zaoferować Twojej firmie. Znajdziesz tam również formularz kontaktowy, który pozwoli Ci umówić się na spotkanie z jednym z naszych ekspertów. Serdecznie Cię do tego zachęcamy!

Do zobaczenia na spotkaniu!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.