Marketing Automation w branży turystycznej

Firmy z branży turystycznej i hotelarskiej mogą wykorzystywać automatyzację marketingu do usprawniania komunikacji z klientami, prezentowania spersonalizowanych ofert i tworzenia grup klientów. Niezależnie, czy prowadzisz hotel, biuro podróży, linię lotniczą czy system rezerwacji online, możesz wykorzystać marketing automation do usprawnienia codziennej pracy. I właśnie dzisiaj chcemy Ci pokazać, jakie masz możliwości.

Gdy zaczęła się pandemia, branża turystyczna przyjęła najsilniejszy cios. Przez dobrych kilka miesięcy nie działo się praktycznie nic. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres z liczbą lotów w ostatnich latach udostępniony przez FlightRadar24:

Inne źródło wskazuje, że z powodu globalnych lockdownów, cała branża doświadczyła spadku aktywności o aż 49%. Dzisiaj na szczęście sytuacja się normuje, ale prawdą jest, że firmy turystyczne (takie jak hotele i pensjonaty, brokerzy biletów, platformy rezerwacyjne, linie lotnicze i biura podróży) muszą cały czas ciężko pracować, aby zwiększać zyski i skuteczniej docierać do potencjalnych klientów. Jak może w tym pomóc marketing automation?

Scenariusze automatyzacji

Podróże rzadko są towarem pierwszej potrzeby. Twoi klienci często potrzebują zachęty, aby szukać okazji do podróży i dokonywać nowych rezerwacji. Tutaj wszystko zaczyna się od scenariuszy automatyzacji marketingu – to spisane listy działań i reakcji prowadzących do zamierzonego rezultatu. Oto krótki przykład takiego scenariusza:

Gdy dysponujesz gotową listą klientów lub subskrybentów, możesz stworzyć scenariusz obejmujący powiadomienia push, SMS-y lub e-maile z najnowszymi lub najkorzystniejszymi ofertami. W ten sposób możesz dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy nawet nie myśleli o rezerwacji pokoju hotelowego lub lotu.

Tutaj bardzo pomocna może okazać się nasza funkcja iPresso Satellite.

iPresso Satellite

Satellite zbiera dane o warunkach zewnętrznych, np. o temperaturze, prognozie pogody czy pomiarze smogu. Możesz wykorzystać tego rodzaju informacje i stworzyć scenariusz zachęcający klienta do wyjazdu do innego miasta lub kraju. Oto przykład: prognozy pogody wskazują, że wkrótce temperatura w Warszawie znacznie spadnie. Wykorzystaj tę wiedzę, aby wysłać powiadomienie push do wszystkich swoich klientów mieszkających w tym mieście. Taka wiadomość mogłaby brzmieć np. w ten sposób:

„Hej, Marek! Zima zbliża się do Warszawy! Co myślisz o wycieczce w jakieś cieplejsze miejsce? Zapoznaj się z naszymi gorącymi ofertami lotów na Wyspy Kanaryjskie! Zarezerwuj lot już dzisiaj i ciesz się niekończącym się latem!”

Dorzuć do tego atrakcyjną ofertę cenową i masz nową rezerwację! Oczywiście to tylko przykład, ale dobrze pokazuje, jak marketing automation może pomóc Ci wykorzystać różnego rodzaju dane o klientach i rynku, aby skuteczniej do nich docierać.

Scenariusze MA pomogą Ci również:

  • zachęcać klientów do dokończenia rozpoczętego procesu rezerwacyjnego,
  • przypominać klientom/gościom o zbliżającym się locie/pobycie,
  • docierać do anonimowych użytkowników (np. wyświetlając im prośbę o zgodę na wyświetlanie powiadomień lub reklamy pop-up).

Ramki rekomendacji

Bezpośrednia komunikacja z klientami to jedno; wyświetlanie spersonalizowanych ofert – drugie. Dzięki naszym ramkom rekomendacji możesz wyświetlać spersonalizowane oferty lotów i rezerwacji, dopasowane do zainteresowań danej osoby i jej wcześniejszych działań na Twojej stronie. Na przykład jeśli prowadzisz platformę do rezerwacji online i gromadzisz dane o aktywności swoich użytkowników, możesz je wykorzystać do wyświetlenia ofert podobnych do tego, czym dana osoba była wcześniej zainteresowana.

Co więcej, ramki mogą pokazywać nie tylko oferty! Doskonale sprawdzają się do kierowania użytkowników w konkretne miejsca na Twojej stronie, np. do nowego wpisu blogowego z TOP5 destynacji turystycznych zimą. Oczywiście taki wpis może zawierać linki do atrakcyjnych ofert w różnych krajach.

Segmentacja klientów

Aby móc w pełni korzystać ze spersonalizowanych ofert i komunikacji z klientami, musisz mieć jak najwięcej informacji o swoich gościach/klientach. Umożliwi to ich późniejszy podział na różne grupy według charakterystyki, zainteresowań i wcześniejszych działań. Znowu krótki przykład: jeśli masz klienta, który zawsze rezerwuje bilety dla swojej trzyosobowej rodziny, lepsze wyniki uzyskasz, gdy taka osoba zobaczy na stronie już oferty podróży już wstępnie skonfigurowane dla trzech osób. Najprawdopodobniej bowiem taka osoba nie będzie zainteresowana lotem last minute dla jednej osoby do Barcelony.

Ale aby to wiedzieć, musisz gromadzić dostępne dane, odpowiednio je przetwarzać, a następnie zasilać nimi Twoje algorytmy MA. Tutaj przydadzą Ci się dwa rozwiązania:

  • Zarządzanie bazą kontaktów: w Presso możesz dowolnie tworzyć bazy klientów z konfigurowalnymi atrybutami. W ten sposób możesz przechowywać wszystkie informacje o swoich klientach w jednym miejscu, tak aby były odpowiednio poukładane i gotowe do użycia.
  • CDP: to nasze najbardziej zaawansowane rozwiązanie przeznaczone do zarządzania danymi klientów. CDP stanowi kompleksowe repozytorium danych o Twoich gościach/klientach z wielu źródeł. Platforma CDP iPresso integruje dane ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych, na bieżąco też aktualizuje dostępne dane, często w czasie rzeczywistym.

Przy pomocy tych dwóch narzędzi, możesz w pełni wykorzystać segmentację i personalizację – dwa klucze do skutecznego marketingu.

Zawsze pozostawaj w kontakcie z klientami

Wyobraź sobie następującą sytuację: Twój klient utknął na lotnisku, ponieważ lot został odwołany z powodu złych warunków pogodowych. Taka osoba z pewnością ucieszyłaby się z dodatkowych wskazówek. W takich sytuacjach ludzie są bardzo zestresowani, a ostatnią rzeczą, na którą mają ochotę, jest niekończące się oczekiwanie na połączenie z infolinią.

Przydałoby się szybsze rozwiązanie, np. WhatsApp. To mobilny komunikator, który jest popularny tak naprawdę na całym świecie i do działania wymaga jedynie połączenia z Internetem (prawie wszystkie lotniska, hotele i dworce oferują już darmowe wi-fi). Umożliwienie kontaktu z firmą poprzez WhatsAppa pozwoli na zapewnienie szybkiej obsługi 24/7. To rozwiązanie przyda się również do wysyłania spersonalizowanych wiadomości, np. do bieżącego informowania klientów o aktualnej sytuacji.

Podsumowanie

Jak widać, możliwości związanych z automatyzacją marketingu w branży turystycznej jest całkiem sporo. A to przecież nie wszystko, w czym możemy Ci pomóc! Zapoznaj się z naszą listą dostępnych funkcji i przejdź do naszej podstrony dla firm turystycznych i hotelarskich. Zapraszamy Cię do umówienia się na krótkie spotkanie, w trakcie którego pokażemy Ci, jak możemy dostosować naszą platformę do Twoich wymagań i profilu działalności.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.