Szukasz szybkiego i skutecznego sposobu na pozostawanie w kontakcie z klientami, zarówno na komputerach osobistych, jak i urządzeniach mobilnych? Prawdopodobnie powiadomienia push to najlepszy wybór. Są efektywne i wszechstronne – możesz z nich korzystać, aby poinformować praktycznie o wszystkim i o każdej porze. W tym poście pokażemy Ci, o co chodzi w komunikacji push. Poznasz też trzy główne rodzaje takich powiadomień.
Jedną z największych zalet powiadomień push jest to, że są proste w obsłudze, zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy. Wszystko, czego potrzebujesz, aby tworzyć i wysyłać takie powiadomienia to jedno narzędzie, które znajdziesz w naszej ofercie. A co muszą zrobić Twoi klienci lub użytkownicy? Również niewiele. Wystarczy, że udzielą zgody na otrzymywanie takich wiadomości w swojej przeglądarce internetowej (web push) albo w aplikacji mobilnej (mobile push). Taka prośba na ogół wyświetla się na górze strony, od razu gdy użytkownik na nią wchodzi:
Gdy dana osoba kliknie przycisk „Allow” lub „Pozwól”, wszystko gotowe – możesz swobodnie wysyłać powiadomienia. Jest tylko jeden warunek – przeglądarka musi być otwarta.
Oczywiście nie każdy użytkownik kliknie tę opcję, ale część z nich na pewno to zrobi, szczególnie jeśli dasz im dobry powód (np. dostęp do specjalnych ofert i kodów promocyjnych).
Zobaczmy teraz, jakie są trzy główne rodzaje powiadomień push.
Powiadomienia web push
To zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj. Powiadomienia web push wyświetlają się w przeglądarce internetowej, więc można je wyświetlać zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Jeśli korzystasz w swojej firmie z PWA (progresywna aplikacja internetowa), także możesz włączyć web push do swoich działań marketingowych.
Do czego możesz wykorzystać powiadomienia push? Do:
- ratowania porzuconych koszyków,
- informowania o nowych produktach i usługach,
- dystrybuowania voucherów i kodów promocyjnych,
- zachęcania do zapisania się do newslettera/dołączenia do programu lojalnościowego,
- wysyłania ankiet satysfakcji (w tym także Ci pomożemy!).
Zobacz, jak wygląda taka standardowa notyfikacja push:
Jak widać, są cztery podstawowe elementy takiego powiadomienia:
- Tytuł (jedno zdanie lub jakieś chwytliwe hasło)
- Opis (dwa-trzy zdania o tym, czego powiadomienie dotyczy)
- Niewielki obrazek (głównie po to, aby wzbogacić przekaz i przykuć uwagę)
- Link/przycisk CTA zachęcający do podjęcia dalszych działań
POWIADOMIENIA ON-SITE
W zeszłym miesiącu opublikowaliśmy artykuł o reklamach pop-up. Dowiesz się z niego, że mądre wykorzystanie tej formy reklamy może być tak naprawdę bardzo skuteczne! Jak się okazuje, powiadomienia push także mogą być wykorzystywane jako pop-upy. W takiej sytuacji stają się powiadomieniami on-site (en. na stronie) i to drugi rodzaj na naszej liście, choć technicznie nadal są to powiadomienia web push.
Co ważne, powiadomienia on-site mogą być dopasowane do działań Twoich użytkowników i na nie reagować. Oto przykład – jest klient, który już jakiś czas jest na stronie z określonym produktem i „scrolluje” ją z góry na dół. Ewidentnie szuka dodatkowych informacji. To dobry moment, żeby wyświetlić powiadomienie o podobnej treści:
Potrzebna pomoc?
Chcesz wiedzieć więcej na temat tego produktu, zanim go kupisz?
Nasz zespół jest do Twojej dyspozycji!
Button: Porozmawiaj z konsultantem
Czy taka wiadomość będzie skuteczna? Bez wątpienia! Jest spersonalizowana i wysłana w odpowiednim momencie. Tego właśnie potrzebujesz, aby zaangażować klientów.
Przyjrzyjmy się teraz drugiej (trzeciej) formie powiadomień push.
Powiadomienia mobile push
W praktyce działają one dokładnie tak samo, jak powiadomienia web push. Jedyna różnica to fakt, że mogą się one wyświetlać tylko na urządzeniach mobilnych i potrzebują aplikacji mobilnej zainstalowanej na urządzeniu. Innymi słowy, nie możesz z nich korzystać, jeśli nie masz aplikacji, którą Twoi klienci/użytkownicy mogliby pobrać.
Co więcej, tutaj trochę inaczej działa kwestia zgody na otrzymywanie powiadomień, szczególnie na urządzeniach iOS. Na Androidzie taka zgoda jest na ogół udzielana automatycznie, gdy aplikacja jest instalowana na urządzeniu. Ale w przypadku iOS, każdy użytkownik musi samodzielnie wyrazić taką zgodę, nie jest dorozumiana. Oczywiście to pewna komplikacja, ale znowu – wszystko zależy od tego, jak skutecznie przekonasz klientów, aby takiej zgody udzielili. Pozyskasz więcej odbiorców, jeśli odniesiesz się do wymiernych korzyści, takich jak:
- dostęp do specjalnych ofert,
- dodatkowe zniżki i benefity (np. darmowa dostawa),
- wartościowe newsy z rynku i firmy.
Zobacz, jak wygląda przykładowe powiadomienie mobile push:
Co zrobić, żeby powiadomienia były skuteczne?
Częściowo już wspomnieliśmy o pewnych kwestiach w tekście. Oto co powinieneś zrobić:
- Wysyłaj powiadomienia, które są wartościowe dla Twoich klientów.
- Nie zalewaj klientów falą powiadomień – komunikuj się tylko, gdy masz coś ważnego do przekazania.
- Zawsze staraj się dać coś gratis – jeśli nie dostawę/zniżkę to chociaż darmową wiedzę. Bierz pod uwagę potrzeby klientów.
- Upewnij się, że każda wiadomość ma ciekawe zdjęcie i dobry tekst przykuwający uwagę.
- Korzystaj z narzędzi, które umożliwią tworzenie zaawansowanych scenariuszy pod powiadomienia push.
Z tym ostatnim punktem chętnie Ci pomożemy! Aby powiadomienia push były naprawdę skuteczne, muszą być personalizowane i dopasowane do zainteresowań/działań klientów. Dzięki iPresso możesz tworzyć scenariusze marketing automation i wykorzystywać web/mobile push do komunikowania się z klientami we właściwych sytuacjach. Zobacz, jak wygląda nasz kreator:
W ten sposób możesz dopasować wiadomości do specyfiki biznesu, dokładnie tak, jak miało to miejsce w naszym przykładzie ze sklepem internetowym.
Chcesz zobaczyć, jak w praktyce działa nasz kreator? Nic prostszego! Wystarczy, że zaczniesz darmowy okres próbny. A jeśli masz dodatkowe pytania – nasz zespół jest do Twojej dyspozycji!
Odpowiedz