SMS marketing: Wartościowy dodatek do Twojej strategii marketingowej

Pierwsza wiadomość SMS została wysłana dokładnie 30 lat temu – w grudniu 1992 roku. Szacuje się, że dzisiaj wysyła się około 270 000 SMS-ów dziennie. To narzędzie szybko zyskało na popularności ze względu na dwie oczywiste zalety – wygodę i szybkość działania. Co więcej, miliony firm wykorzystują SMS marketing do komunikowania się zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. Zobaczmy, co powinieneś wiedzieć o tej strategii.

Szacuje się, że już ponad 5,3 miliarda ludzi (co stanowi ponad 67% światowej populacji) posiada urządzenie mobilne. Liczba ta systematycznie rośnie, choć niezbyt szybko (tempo wzrostu rzadko przekracza 3% rocznie). Co jednak dynamicznie wzrasta, to wykorzystanie danych komórkowych. W styczniu tego roku miesięczne zużycie danych przekroczyło już 11 GB (dla porównania w 2016 było to nieco ponad 7GB):

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report

W dzisiejszych czasach telefony komórkowe dawno przestały służyć tylko do wysyłania wiadomości i dzwonienia. Dzisiaj stanowią prawdziwe centra rozrywki i biznesu. Twoi klienci mają je prawie zawsze przy sobie, co sprawia, że są wprost wymarzonym narzędziem komunikacji. W efekcie włączenie SMS marketingu do Twojej strategii może zauważalnie zwiększyć widoczność Twojej marki i pomóc Ci w budowaniu długotrwałych relacji z klientami.

Specyfika marketingu SMS

Teoretycznie sprawa jest prosta – masz wiadomość do wysłania, więc wysyłasz SMS-a. Ale w praktyce trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii.

TREŚĆ WIADOMOŚCI

Choć SMS-y obejmują treści pisane, to dzięki MMS-om możesz dodawać do swoich wiadomości zdjęcia, emotikony, a nawet animacje. W ten sposób Twoje wiadomości będą bardziej przykuwać uwagę. Ale jednocześnie nie możesz przesadzać – Twoja wiadomość nie może być zbyt długa ani przeładowana treściami wizualnymi. Jak wynika z doświadczenia iPresso, najlepiej trzymać się jednego głównego komunikatu i ograniczyć się do maksymalnie trzech-czterech zdań.

KIEDY NALEŻY WYSYŁAĆ SMS-y?

Znowu, w teorii sprawa jest prosta – SMS-a można wysłać o dowolnej porze. Jednak wróć uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze, nikt nie chce otrzymywać wiadomości marketingowych w środku nocy lub bardzo wcześnie rano. Przetestuj różne pory i zobacz, jaka godzina i dzień tygodnia będą optymalne w Twoim przypadku. Dla porównania spójrz na ten wykres zaangażowania użytkowników na Instagramie (to w końcu platforma użytkowana głównie na urządzeniach mobilnych). Wynika z niego, że największe zaangażowanie przypada na sam środek dnia i tygodnia:

Źródło: https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/

To dobry punkt odniesienia, ale nadal polecamy przeprowadzić kilka testów, ponieważ te wyniki będą się różnić w zależności od firmy. Nie przejmuj się jednak, po kilku kampaniach będziesz już wiedział, co najlepiej się sprawdza.

NIE WYSYŁAJ ZBYT WIELU WIADOMOŚCI

W świecie biznesu SMS-y to bardzo delikatne narzędzie. Chociaż wszyscy korzystamy z naszych telefonów prawie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, to nie chcemy, żeby firmy wykorzystywały ten fakt. Wysyłanie zbyt wielu wiadomości tylko zirytuje klientów. Szybko uznają Cię za nachalnego sprzedawcę i spamera. Na pewno tego nie chcesz.

Jaka jest zatem „idealna” liczba wiadomości tekstowych? Przyjmij na początek, że jedna/dwie wiadomości tygodniowo są w miarę bezpieczne. Oczywiście pod warunkiem, że masz coś ważnego do przekazania.

WYSYŁAJ WARTOŚCIOWE SMS-y

Tak jak w przypadku dowolnego innego narzędzia marketingowego, skupiaj się na tym, co ma znaczenie dla Twoich klientów, a nie dla Ciebie. Każdy SMS powinien przekazywać coś wartościowego dla odbiorcy. Dobrą praktyką jest dawanie czegoś za darmo (np. darmowa dostawa lub mały rabat na kolejne zakupy). Za darmo możesz też dawać wiedzę, np. inspiracje, porady lub spersonalizowane rekomendacje produktowe – to zawsze dobrze działa.

CZY MASZ NIEZBĘDNE ZGODY?

Nie możesz tak po prostu zdecydować, że od dzisiaj wdrażasz SMS marketing i wysyłasz wiadomości do setek odbiorców. Zgodnie z RODO (a także innymi ustawami o ochronie danych osobowych) potrzebujesz zgody odbiorców na taką komunikację. Zwykle firmy proszą o zgodę na komunikację marketingową już na początku współpracy, np. podpisując umowę z nowym klientem lub przy składaniu pierwszego zamówienia. Jeżeli jednak nie posiadasz takich zgód od klientów, zacznij od ich uzyskania. Pomoże Ci w tym nasz RODO manager.

Do czego przydaje się SMS marketing?

Tak naprawdę za każdym razem, gdy masz do przekazania coś krótkiego. Oto możliwe zastosowania:

  • odzyskiwanie porzuconych koszyków,
  • informowanie o nowych promocjach/produktach,
  • dystrybuowanie kodów promocyjnych i voucherów,
  • informowanie o statusie zamówienia,
  • informowanie o nowo otwartych lokalach,
  • przypominanie o kończącej się umowie itp.

Wykorzystaj potencjał SMS-ów

Aby naprawdę czerpać pełnię korzyści z SMS marketingu, potrzebne będą narzędzia usprawniające pracę. Dzięki iPresso masz dostęp do dwóch przydatnych rozwiązań: automatyzacji i personalizacji. Nie obejdziesz się bez żadnego z nich!

AUTOMATYZACJA

Ręczne wysyłanie SMS-ów do setek klientów jest co najmniej nieefektywne. Na szczęście iPresso umożliwia Ci automatyzację kampanii SMS. Dzięki naszemu narzędziu SMS możesz:

  • Stworzyć automatyczne skrypty jako przypomnienia o zbliżających się wydarzeniach, np. webinariach, targach czy konferencjach.
  • Wysyłać kupony rabatowe (np. z okazji urodzin danego klienta) lub informacje o aktualnych promocjach (np. na Black Friday czy święta Bożego Narodzenia).
  • Tworzyć automatyczne kampanie SMS z informacją o planowanej dacie dostawy.

Oczywiście lista możliwych zastosowań jest znacznie dłuższa!

Dla ułatwienia pracy możesz wykorzystać scenariusze automatyzacji do stworzenia całej listy kampanii opartych na określonych regułach. W takiej sytuacji wiadomości są wysyłane w odpowiedzi na konkretne działania Twoich klientów/użytkowników. Zobacz, jak wygląda kreator, który to umożliwia: 

Źródło: System iPresso Marketing Automation

PERSONALIZACJA

Aby wiadomości tekstowe były naprawdę skuteczne, muszą być dopasowane do profilu i zainteresowań danego klienta. Na tym właśnie polega personalizacja. Wykorzystuje ona dostępne dane do tworzenia trafnych i celowych komunikatów dopasowanych do odbiorcy, co czyni je bardziej atrakcyjnymi.

W tym także możemy Ci pomóc! Zobacz naszego kreatora SMS-ów, który pozwoli Ci spersonalizować Twoje wiadomości:

Źródło: System iPresso Marketing Automation

Rozpocznij SMS marketing z iPresso

Dzięki naszej platformie masz dostęp do wszystkiego, czego potrzebujesz, aby rozpocząć i czerpać korzyści z SMS marketingu. Co więcej, w iPresso od lat współpracujemy z najważniejszymi operatorami telekomunikacyjnymi (polskimi i zagranicznymi), dzięki czemu możemy zaoferować bezproblemową obsługę i wysoką dostarczalność wiadomości, niezależnie, gdzie są Twoi klienci. Dodatkowo nasza platforma pomoże Ci gromadzić i zarządzać zgodami od Twoich klientów (nasze rozwiązanie jest w 100% zgodne z RODO).

Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z naszą ofertą marketingu SMS i rozpocznij darmowy okres próbny już dziś!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.