10 podstawowych wskaźników marketingowych, które musisz znać

Aby w pełni odnieść korzyść z marketingu online, musisz mierzyć szereg wskaźników, które informują Cię o efektywności prowadzonych działań i kampanii. Jeśli rezultaty, które osiągasz, nie są satysfakcjonujące, wiesz, że musisz coś poprawić, a czasem nawet wprowadzić duże zmiany. Z drugiej strony, jeśli wszystko idzie dobrze, możesz skupić się na optymalizowaniu rezultatów i testowaniu nowych kanałów marketingowych. Cokolwiek robisz w marketingu, wszystko zaczyna się od analityki.

Analityka marketingowa to tak naprawdę szeroka dyscyplina. Są setki mierników, z których możesz korzystać do śledzenia swoich rezultatów. Wiele z nich zależy od sektora, w którym działasz, Twojego modelu biznesowego i kanałów, z jakich korzystasz. Na przykład AOV, czyli średnia wartość zamówienia to miernik wykorzystywany przede wszystkim w e-commerce. A liczba wyświetleń i czas oglądania to wskaźnik wartościowy dla firmy, która reklamuje się na YouTube. Jednak pewne mierniki są uniwersalne i mogą być wykorzystywane niezależnie od firmy i sektora, w jakim działasz. W tym artykule pokażemy Ci dziesięć takich uniwersalnych mierników. Ale zanim do tego przejdziemy, musimy wyjaśnić różnicę między miernikiem a KPI.

Mierniki czy KPI? Jaka jest różnica?

Różnica może powodować pewne niejasności, bo generalnie oba te terminy znaczą coś podobnego. Miernik to po prostu informacja statystyczna, nic więcej. Mierniki pokazują, gdzie znajdujesz się w tej chwili i jak radzą sobie prowadzone przez Ciebie kampanie. Do pewnego stopnia, prowadzenie kampanii marketingowej bez mierników przypomina błądzenie w ciemności. Niby idziesz, ale nie masz pojęcia, gdzie jesteś, ani jak szybko się poruszasz. 

A co z KPI, czyli key performance indicators? KPI używa się do wskazania, gdzie powinieneś być, aby osiągnąć swoje cele. Wskaźniki pokazują teraźniejszość, podczas gdy KPI – przyszłość. KPI najczęściej składają się ze wskaźników, które pomagają Ci uzyskać lepszy wgląd w prowadzone działania marketingowe. 

Jak mierzyć wskaźniki marketingowe?

Większość mierników marketingowych można mierzyć automatycznie przy pomocy narzędzi analitycznych. Jedno z kluczowych takich narzędzi to Google Analytics. To darmowa platforma udostępniana przez Google służąca do mierzenia ruchu na stronie i pozyskiwania informacji na temat osób, które ją odwiedzają. Dzięki Google Analytics wiesz:

  • kto odwiedza Twoją stronę,
  • jakie podstrony cieszą się największym zainteresowaniem,
  • ile czasu ludzie spędzają na Twojej stronie,
  • jakie działania podejmują itp.

Za moment pokażemy Ci kluczowe wskaźniki związane ze stroną internetową.  

Google Analytics to niezwykle przydatne narzędzie. Każdy doświadczony marketer korzysta z niego praktycznie codziennie. A co z innymi działaniami marketingowymi? Tak naprawdę, każde narzędzie marketingowe i sprzedażowe powinno być wyposażone w moduł analityczny, abyś nie musiał wszystkiego liczyć „na piechotę”. Tak to działa w przypadku iPresso. Nasz panel mierzący wyniki mierzy wszystkie prowadzone kampanie, niezależnie od kanału. Co szczególnie istotne, nasza platforma integruje dane z różnych źródeł, umożliwiając w ten sposób raportowanie wszystkiego w ramach jednego panelu.

Żródło; https://www.ipresso.pl/funkcjonalnosci/mierzenie-wynikow

Jakie wskaźniki marketingowe należy mierzyć?

MIERNIKI ZWIĄZANE ZE STRONĄ

Jest wiele rzeczy, które możesz mierzyć w związku ze swoją stroną. Powinieneś wiedzieć, ile ludzi wchodzi na Twoją stronę i jak wiele wchodzi z nią w interakcje (przegląda podstrony, pobiera pliki, wysyła zapytania itp.), a ile osób opuszcza stronę bez podejmowania żadnej czynności. Kluczowe mierniki związane ze stroną internetową to:

  • Sesje: sesja to czas, gdy użytkownik jest aktywny na Twojej stronie. Im więcej sesji (i im dłuższe one są), tym lepiej.
  • Użytkownicy: ile osób odwiedza Twoją stronę. Wielu marketerów jest zainteresowanych szczególnie unikalnymi użytkownikami, czyli osobami, które są zliczane tylko raz w danym miesiącu.
  • Wyświetlenia: ile podstron wyświetlają użytkownicy. Możesz też mierzyć średnią liczbę wyświetleń w trakcie sesji, czyli ile podstron (średnio) wyświetla osoba wchodząca na Twoją stronę.
  • Współczynnik odrzuceń: procentowa wartość wskazująca, ile osób opuszcza stronę bez podejmowania żadnych działań. 

CTR (Click Through Rate)

To jeden z najważniejszych wskaźników marketingowych. Skrót ten oznacza click-through rate, czyli współczynnik klikalności. Wskazuje on, jak wiele osób kliknęło link, który zobaczyli. Taki link może mieć postać reklamy, wpisu blogowego lub po prostu zwykłego linka dystrybuowanego np. poprzez newslettery lub powiadomienia push. Aby wyliczyć CTR, należy podzielić liczbę „klików” przez liczbę wyświetleń.

OR (Open Rate)

Ten miernik jest wykorzystywany głównie w e-mail marketingu. OR oznacza open rate, czyli współczynnik otwarć. Informuje, ile osób otworzyło wiadomość, którą im wysłałeś. Inne ważne mierniki związane z e-mail marketingiem to współczynnik dostarczeń (delivery rate) i współczynnik rezygnacji (z subskrypcji), czyli unsubscribe rate. Aby wyliczyć OR, musisz podzielić liczbę otwartych maili przez liczbę wszystkich wysłanych wiadomości.

CAC (CustomerAcquisition Cost)

Customer acquisition cost, czyli koszt pozyskania klienta. Informuje Cię, ile musisz zapłacić za każdego pozyskanego klienta lub użytkownika. Mówiąc inaczej, to koszt niezbędny do przekształcenia potencjalnego klienta w płacącego klienta. Wiedząc, ile wynosi CAC, możesz ocenić, ile pieniędzy zarabiasz na każdym kliencie. Ta wiedza pomoże Ci zaplanować budżet marketingowy. Nie ma jednego stałego sposobu na wyliczenie CAC. Musisz po prostu zsumować wszystkie wydatki na sprzedaż i marketing i podzielić tę wartość przez liczbę klientów pozyskanych w danym miesiącu lub roku.

ROAS (Returnd On Ad Spend)

Ten akronim oznacza return on ad spend, czyli zwrot z wydatków reklamowych. ROAS mówi, ile pieniędzy zarabiasz w stosunku do wydatków na marketing. Na ogół ROAS prezentuje się w postaci współczynnika. Jeśli zarabiasz 5 zł na każdej wydanej złotówce, to Twój ROAS wynosi 5:1.

CR (Conversion Rate)

Współczynnik konwersji, czyli conversion rate jest szalenie istotny. Wskazuje, ile osób wykonuje pożądaną przez Ciebie czynność. Znowu, nie ma jednego uniwersalnego sposobu na wyliczenie CR, bo to zależy od tego, o jaką czynność chodzi i przy pomocy jakich kanałów marketingowych. Jeśli na przykład wyświetlasz reklamę pop-up z zachętą do zapisania do newslettera i 15% osób, które zobaczą Twoją reklamę, zdecyduje się na zapis, to CR wynosi właśnie 15%.

NPS (Net Promoter Score)

Ostatni wskaźnik, czyli net promoter score (wskaźnik rekomendacji netto) jest nieco niestandardowy, bo nie da się go wyliczyć automatycznie. Musisz przeprowadzić badanie wśród klientów/użytkowników, aby poznać swój NPS. Wskaźnik ten pokazuje, jak lojalni i zadowoleni z obsługi są Twoi klienci. Badanie NPS opiera się na jednym głównym pytaniu: „Jak dalece prawdopodobne jest, że polecisz naszą firmę swoim znajomym lub współpracownikom?” Przeczytaj więcej o NPS na naszym blogu.

Korzyści wynikające z analityki marketingowej

Im dokładniej śledzisz wyniki swoich kampanii, tym skuteczniejsze mogą one być. Dzięki analityce marketingowej możesz ocenić, czy Twoje działania przynoszą wystarczające owoce. Dogłębna analiza pozwala też ocenić, które elementy Twojej strategii dobrze się sprawdzają, a które wymagają poprawek. W ten sposób możesz optymalizować działania i uzyskiwać coraz lepsze rezultaty każdego miesiąca.
Zobacz, jak mierzenie rezultatów marketingowych działa w iPresso.



Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.