Kim jest integrator marketingu?

Żyjemy w skomplikowanych, pełnych wyzwaniach czasach. Także dla marketerów, którzy otoczeni są dużą ilością narzędzi, podejść i strategii. Czasem można się w tym wszystkim pogubić. Zwłaszcza, gdy nie wszystkie metody i podejścia działają. Te które działają, skupione są nie na tym czego chce firma, lecz na tym, czego chce klient. Integrator marketingu to osoba która to firmie uświadamia, a pracując bezpośrednio z klientem, zmienia nastawienie całej firmy do tego, co i jak robi ona na co dzień.

Czym zajmuje się integrator marketingu?

Integratorzy marketingu zajmują się kilkoma najważniejszymi aspektami funkcjonowania firmy i obsługi klienta:

  • Łączą różne aspekty marketingu, tworząc nową dla firmy wartość. Integrator marketingu koordynuje procesy związane z brandingiem, PR, namingiem produktów i usług, obsługą social media, eventami, web developmentem, fotografią, drukiem,  copywritingiem i wszystkim innym, co związane jest z szeroko pojętym światem marketingu. Koordynuje działania, sprawia, że wartość biznesowa i potrzeby klienta mają miejsce w każdym aspekcie działania agencji kreatywnej. 
  • Łączą wizję ze strategią i pomiarem rezultatów efektywności działania. Osoba pełniąca rolę integratora marketingu jest odpowiedzialna zarówno za research potrzeb klienta, jak i za strategię, planowanie działań, kreatywne wdrożenie planu w życie oraz mierzenie rezultatów kampanii i wszystkich związanych z nimi realizacji. 
  • Łączą potrzeby biznesowe klienta z tym, co już znajduje się w jego firmie. Innymi słowy, inspirują klienta do tego, aby wykorzystał swoje zasoby w optymalny sposób.

Integrator marketingu swoimi działaniami odmienia agencję lub innego rodzaju firmę pracującą na rzecz klienta. Transformuje ją w taki sposób, aby służyła interesom klienta. Odpowiadała na jego potrzeby, a nie dyktowała mu rozwiązania niepraktyczne, niezgodne z jego biznesowymi celami, filozofią działania, posiadanymi zasobami, wizją na produkt.

Za tym idzie zmiana nastawienia samej agencji. Nie można efektywnie pracować na rzecz klienta, nie mając w głowie ważnego aspektu swojej działalności. Tym czymś jest klientocentryczność. Należy skupić się na kliencie i zastanowić:

  • Jak sprawić, aby pracujący dla agencji ludzie pokryli potrzeby klienta?
  • Jak zorganizować ich pracę?
  • Jak sprawić, aby na co dzień współpracowali ze sobą i wymieniali informacje?
  • Jak zorganizować dostęp do wspólnych zasobów tak, aby wszyscy pracownicy na tym skorzystali?
  • Jak zorganizować flow pracy w taki sposób, aby realizacje dla klientów miały charakter 360 stopni i mogły służyć wszystkim ich potrzebom?

Tutaj dochodzimy do ważnego aspektu: należy tak poukładać firmę, aby treści przez nią tworzone wspierały przede wszystkim klienta. To znaczy, że przytłaczająca większość generowanych w agencji treści (content marketing, social media, itp.) powinna być generowana przede wszystkim z myślą o kliencie. To oznacza inspirowanie i edukowanie klienta, a nie promowanie swojej agencji. Jasne, to też jest ważne, ale jeśli stworzona w firmie machina ma wspierać potrzeby klienta, trzeba mu wcześniej uświadomić, co można dla niego zrobić. Nie da się tego zrobić nie edukując, a skupiając na swojej marce.

Integrator marketingu zajmuje się także integracją systemów. Sprawienie, żeby jedno wykorzystywane przez firmę narzędzie współpracowało z drugim nie jest wcale takie proste. Narzędzi to marketingu, w tym marketing automation jest tak wiele, że nie sposób ogarnąć wszystkiego. Jeśli jedno oprogramowanie używa systemu danych A, a drugie narzędzie systemu danych B, to najprawdopodobniej zdarzy się, że ten sam klient zostanie rozpoznany a jego zachowanie przetworzone, tylko przez jedno narzędzie. To nie tylko nieefektywne, ale także wręcz zabójcze dla całej strategii. 

Jakie cechy powinien posiadać integrator marketingu?

Powinien rozumieć klienta i jego potrzeby. Powinien wiedzieć jakie narzędzia dla marketerów istnieją obecnie na rynku i potrafić zmusić je do współpracy. Dobrać je tak, aby praca odbywała się z korzyścią dla klienta.

Nietrudno zorientować się, że integrator marketingu może występować w podwójnej roli. Może pracować w agencji marketingowej, ale także być pracownikiem klienta. Jego rola jest mocno „obrotowa” i zasadza się na ułatwieniu życia wszystkim w firmie. Kluczem jest takie dobranie narzędzi, które dadzą kompleksowy obraz klienta docelowego i pomogą firmie zrealizować jego potrzeby. Integrator marketingu musi być więc osobą świadomą, samodzielną i potrafiącą radzić sobie z wyzwaniami strategii omni channel. 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.