Graphic Designer, często określany jako grafik kreatywny, odpowiada za całość komunikacji wizualnej marki. Dba o to, aby firma mogła sprzedawać produkty i usługi w sposób jak najbardziej klarowny i komunikatywny dla klientów. Z poprawnym wykonywaniem obowiązków grafika wiąże się nie tylko sama umiejętność projektowania i tworzenia grafik, ale także szereg czynności miękkich.
Kim jest Graphic Designer i czym się zajmuje?
Grafik to w organizacji przede wszystkim osoba odpowiedzialna za komunikację, nie za samą grafikę. Wizualia to tak naprawdę wyłącznie narzędzie które służy do przekazania treści. Grafik jest częścią zespołu kreatywnego i jego zadaniem jest przygotowanie prac komunikujących to, co firma chce przekazać:
- W tekście (tworzy się wtedy ilustracje bądź infografiki)
- W kanałach social media (wtedy tworzone są bannery i grafiki wektorowe)
- W prezentacjach (w tym momencie projektuje się całe prezentacje firmowe)
- W ebookach (tutaj tworzone jest cała oprawa graficzna, ilustracje, numeracja strony)
- Broszury produktowe
- Reklamy prasowe
- Ikony
- Elementy graficzne na zdjęciach
i inne. Tak naprawdę wszystko co stworzy Graphic Designer musi być stworzone w oparciu o i w zgodzie z tak zwanymi key visuals, czyli wytycznymi najwyższego poziomu. To oznacza, że każda grafika i element graficzny musi być być w zgodzie ze wzorem opracowanym wcześniej. Jeśli kolorami firmowymi jest zieleń i błękit, to nie można nagle tworzyć materiałów z przewagą żółci i fioletu. Trzeba używać także znaku graficznego właściwego dla firmy, swoistego „znaku firmowego”. To podpis firmy, jej odcisk palca. W przypadku Heinekena będzie to czerwona gwiazda, w przypadku Audi cztery okręgi. Key visuals, razem z księgą znaku, to biblia dla grafika.
Księga znaku to z kolei zestaw wytycznych odnośnie logo i logotypu marki. To instrukcje dla grafików jak należy stosować logo (razem z polem ochronnym). Jaką ma kolorystykę i wymiary. Trzeba przy tym myśleć nie tylko o zastosowaniach digitalowych (czyli wykorzystaniu go w internecie), ale znacznie szerzej. Logo stosowane może być przecież zarówno na papierze firmowym, jak i na wizytówkach, może być wyklejone na samochodach firmowych oraz na drzwiach siedziby firmy. Może widnieć na umowie i koszulkach dla pracowników. Chodzi więc o druk i całą masę innych potencjalnych zastosowań. Temu właśnie służy księga i także jej należy się podporządkować.Grafik musi znać się także na typografii, czyli kształtowaniu języka w jego wymiarze graficznym. Chodzi o to, aby jak najlepiej zaprojektować pismo i oddać charakter tego co się chce powiedzieć, bez utrudniania tego procesu odbiorcom. Do typografii zalicza się dobór pisma, jego użycie, skład, oraz ustalanie norm użycia powyższych. Mówiąc po ludzku – Graphic Designer dobiera i projektuje czcionki i fonty tak, aby pasowały do charakteru komunikacji wizualnej marki.
Grafik musi znać się także na typografii, czyli kształtowaniu języka w jego wymiarze graficznym. Chodzi o to, aby jak najlepiej zaprojektować pismo i oddać charakter tego co się chce powiedzieć, bez utrudniania tego procesu odbiorcom. Do typografii zalicza się dobór pisma, jego użycie, skład, oraz ustalanie norm użycia powyższych. Mówiąc po ludzku – Graphic Designer dobiera i projektuje czcionki i fonty tak, aby pasowały do charakteru komunikacji wizualnej marki.
Zakres umiejętności jest płynny. Niektórzy graficy dodają do swoich kompetencji znajomość narzędzi i systemów do marketing automation, czyli automatyzacji procesów marketingowych, by móc przyspieszyć swoją pracę.
Praca Graphic Designera to część brandingu, czyli całości działań skierowanych na budowę wizerunku firmy. A konkretnie rzecz ujmując – na budowanie świadomości tej marki o odbiorców. Nie tylko u klientów, ale także partnerów biznesowych (w tym potencjalnych!) oraz pracowników. Zarówno tych zatrudnionych jak i tych, którzy mogą zacząć pracę w przyszłości.
Jakie cechy powinien posiadać Graphic Designer?
Poza wiadomymi, wcześniej omówionymi umiejętnościami, powinien przede wszystkim posiadać całościową świadomość tego, co tworzy, dla kogo i na jakie potrzeby. O ile specjalista marketingu czy też Branding Manager zajmuje się strategią i współpracuje z Graphic Designerem, o tyle ten ostatni sam musi mieć umiejętność odbioru komunikatów od managera i tworzenia w oparciu o nie.
Umiejętność tworzenia grafik, umiejętności typograficzne oraz znajomość języka angielskiego to już za mało. Od nowoczesnego Graphic Designera wymaga się dzisiaj znacznie więcej. Przede wszystkim współpracy ze specjalistą od doświadczenia użytkownika i interfejsu użytkownika (UX/UI). Z perspektywy wielu firm najlepiej byłoby, gdyby te umiejętności posiadał sam grafik, ale często zatrudnia się też specjalistów tylko od tych zagadnień. Rolą takiego specjalisty jest budowa doświadczenia użytkownika w oparciu o przystępność tworzonych rozwiązań. Nieważne czy użytkownika ma styczność z aplikacją webową, mobilną czy desktopową, efekt powinien być zawsze ten sam – intefejs oraz całościowe zaprojektowanie aplikacji powinno mu pomagać, a nie przeszkadzać w osiągnięciu swoich celów. Innymi słowy, UX/UI powinien opierać się na umożliwieniu jak najlepszego korzystania z danego narzędzia.Zarówno specjalista UX/UI oraz Graphic Designer powinni mieć wspólną jeszcze jedną cechę, a mianowicie świadomość empatii konsumenckiej. To właśnie ona sprawia, że obecnie projektowane rozwiązania są nacechowane ludzkim podejściem do użytkownika, służą więc przede wszystkim jemu, a nie strategii marek samych w sobie.
Odpowiedz