blog iPresso Marketing Automation

Kim jest Content Marketing Manager?

Content, czyli cała zawartość związana z opisami produktów i usług, ale także treści promocyjne (na przykład blogi, filmy wideo, prezentacje) tworzona jest przez specjalistę do spraw treści, czyli Content Specialist. Czasami można też spotkać się z określeniem Content Marketing Specialist. Za jego pracę, a przede wszystkim za treści jakie publikuje firma, odpowiedzialny jest Content Marketing Manager.

Jego rolą jest dbanie o jakość publikowanych treści oraz terminowość ich prezentacji w kanałach firmowych. Tak, kanałach. Blog firmowy to też kanał, a w dodatku nie musi być wcale jedynym. Wszystko co mieści się w pojęciu „content” musi być tworzone przez specjalistę do spraw treści i zarządzane przez menadżera.

W pojęciu „kanał firmowy” mieści się więc:

  • Blog firmowy
  • Kanał na YouTube, Vimeo, itp.
  • Kanały social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, coraz częściej TikTok)
  • Kanały komunikacji wewnętrznej (intranet, mailingi, etc)

W idealnym świecie każda firma posiada specjalistę od komunikacji wewnętrznej, który zajmuje się tylko i wyłącznie tym. Kontaktem z pracownikami, informowaniu ich o życiu firmy, przydatnych linkach, imprezach firmowych, itp. W praktyce jednak często okazuje się, że rolę tę pełnić musi też marketer, często jest to właśnie specjalista do spraw treści.

Jaki jest zakres obowiązków Content Marketing Managera?

Content Marketing Manager to osoba która, najprościej mówiąc, jest odpowiedzialna za jakość i terminowość publikowanego contentu. W tym obszernym pojęciu nie mieszczą się tylko kanały własne firmy, ale także:

  • Kampanie viralowe, 
  • Materiały publikowane w zaprzyjaźnionych mediach (artykuły, wypowiedzi), 
  • Informacje prasowe
  • Materiały graficzne (na przykład infografiki)

Rola „strażnika jakości i terminowości” to tylko jeden z aspektów działania Content Marketing Managera. Jego głównym obowiązkiem jest dbanie o to, aby przekaz marki: 

  • Wizja
  • Misja 
  • Informacje o produktach i usługach 
  • Wydarzenia z życia firmy (na przykład nagrody, wyróżnienia, obecność w rankingach branżowych, mediach, itp.)

miał miejsce w każdym rodzaju contentu. To właśnie Content Marketing Manager jest odpowiedzialny za budowę strategii marketingowej, stworzenie i pilnowanie tak zwanego kalendarza publikacji (czyli harmonogramu który mówi nam jaki rodzaj contentu, kiedy i na jakim kanale jest publikowany).  Jest odpowiedzialny także za mierzenie skuteczności działań i zmianę kierunku, jeśli jest to wymagane.

Jakie cechy powinien posiadać Content Marketing Manager? 

Przede wszystkim powinien mieć i rozumieć ideę „big picture”. Powinien znać firmę dla której pracuje, jej cele biznesowe i to, co chce osiągnąć za pomocą contentu. Powinien tak planować cele contentowe, aby działania wspierały dział sprzedaży i budowały wizerunek firmy.

Powinien potrafić tworzyć treści, przede wszystkim pisane, bo to nadal jest podstawa. W ostatnich latach obserwujemy co prawda ogromne zwiększenie konsumpcji wideo, ale gdy chodzi o merytorykę, często nadal wygrywa słowo pisane.

Musi także rozumieć rynek i otoczenie biznesowe firmy, dla której pracuje. To jest podstawą tworzenia skutecznych treści. Nadmierne zapatrywanie się na konkurencje i rynek nie jest jednak dobre – istotne jest to, co firma chce i musi zakomunikować. Właśnie to zawsze powinno być priorytetem. 

Nadrzędną umiejętnością powinno być jednakże myślenie strategiczne. Planowanie contentu na kilka miesięcy naprzód jest najważniejsze. Jeśli firma posiada prawidłowo skonstruowaną strategię produktową i promocyjną, jej działania są stabilne i nie zmieniają się z miesiąca na miesiąc, planowanie contentu jest łatwe i potrafi skutecznie budować wizerunek firmy.


Jarosław Ściślak

Dodaj komentarz