Rok zapowiadał się na intensywny pod kątem dalszego dostosowywania regulacji wewnętrznych w wielu firmach, przede wszystkim w działach marketingu i sprzedaży, gdzie nowe rozporządzenie budziło najwięcej kontrowersji. I taki też był. Posypały się pierwsze kary nałożone przez UODO, wprowadzono dodatkowe, precyzujące przepisy, powstało sporo interpretacji, IAB wydał wartościowy raport. Nawet powstał rynek usług związanych z RODO.
Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?
Kary.
Tak, to jest temat, który w związku z RODO jeszcze przed wejściem rozporządzenia w życie budził chyba najwięcej emocji. Możliwość wielomilionowych kar liczonych w Euro rozpalała wyobraźnię marketerów, księgowych i prawników w wielu firmach. W ubiegłym roku UODO nałożył kary na pięć podmiotów:
· Bisnode (943 470 zł kary)
· Morele.net (2 830 410 zł kary)
· ClickQuickNow (201 559,50 zł kary)
· Burmistrz Aleksandrowa Kujawskiego (40 000 zł kary)
· Dolnośląski Związek Piłki Nożnej (55 750,50 zł kary)
Można dyskutować czy pięć decyzji o ukaraniu to dużo czy mało oraz czy kwoty są adekwatne jednak trzeba przyznać, że UODO wykazuje aktywność, faktycznie przeprowadza kontrole i nie waha się karać. Jak widać postępowaniami kontrolnymi zgodności z przepisami zostały poddane podmioty działające w różnych branżach, w tym jeden to podmiot administracji publicznej.
Ustawa dostosowująca
W związku z dostosowaniem przepisów do RODO, zwłaszcza w poszczególnych sektorach, w 2019 roku zmieniono ponad 160 ustaw. Tekst ustawy można znaleźć tutaj.
Raport RODO IAB
Związek Pracodawców Branży Internetowej (IAB Polska) wydał bardzo interesujący raport – przewodnik dla branży marketingowej (można go pobrać bezpłatnie pod tym linkiem https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/09/IAB-Raport-RODO-2019.pdf), który zawiera kompendium praktycznej wiedzy z przykładami stosowania konkretnych przepisów w codziennej działalności marketerów w Internecie. Jako członek IAB Polska możemy go z czystym sumieniem polecić (a lekturę zalecić ).
Odpowiedz